Veiledning for å vurdere en students fremgang og prestasjon ved opplæring via fjernundervisning og e-læring

  • Publisert: 11.11.2019

Utdanningsinstitusjonen skal sørge for at vurderingsprosedyrer er utarbeidet for fjernundervisning og e-læringsprogrammer.

Vurderingsprosedyrene skal som et minimum inneholde:

  • Klar informasjon til studenten om underveisvurderinger som tester og undersøkelser, skal gjennomføres og hvordan resultatene formidles.
    • Bruk av læringsplattformer som eksempelvis IT’s learning, Fronter eller Google classroom skal beskrive.
  • skal ha omfattende testspørsmål som er gode nok til å vurdere en students kompetanse og passer til det kompetanse nivået som skal vurderes.
    • Det anbefales å utarbeide en spørsmålsbank som velger random spørsmål i de forskjellige temaene.
  • prosedyrer på plass for å sikre spørsmålene blir holdt oppdatert.
    • Utdanningsinstitusjonen må lage en prosedyre for bygge opp en spørsmåls bank der spørsmål blir holdt løpende oppdatert og spørsmålene velges random ved tester og prøver.
  • Beskrivelse av forholdene eksamen skal foregå under, og prosedyre for tilsyn og gjennomføring.
    • Det skal beskrives om eksamen skal foregå på nett eller i klasserom, som prosjektoppgave, større innlevering hvilke overvåkninger og hvilke sikkerhetsnivå den skal legges på.
  • en sikker fremgangsmåte for eksamen-systemet for å hindre fusk.
    • Det skal være beskrevet hvordan man verifiserer at det er korrekt person som tar eksamen.
    • Det skal beskrives hvordan man unngår juks både ved klasseroms eksamen og eventuelt nettbasert eksamen, ved hjelp av eksempelvis webkamera løsninger eller assessorer.
  • sikre valideringsprosedyrer for å registrere resultater til fordel for Sjølfartsdirektoratet.

              

Fant du det du lette etter?

NB! Ikke skriv inn personopplysninger her.

Vi svarer ikke på henvendelser. Tilbakemeldinger gitt her brukes kun til forbedring av nettsidene.

Til toppen