Læring av hendelser
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Kvert år i mars/april får Sjøfartsdirektoratet fleire ulykkesrapportar der ekstrem fjære er den oppgitte årsaka. Det som mellom anna speler inn på flo og fjære er plassering og avstand til sol og måne, verforhold, høgtrykk/lågtrykk og kor på jorda ein er.
Arbeidsoppgaver og krav må tilpasses fartøyets drift, og ikke gå ut over sikkerheten.
Under seiling med lastet båt for lossing fikk fartøyet en brottsjø som nådde helt til overbygget. Den var så kraftig at den knuste en ventil/blindlokk*.
Ved en passasjerutflukt med en oppblåsbar båt, eksploderte bunnen i båten (delaminering). En passasjer havnet i vannet, og en annen passasjer brakk begge bein under hendelsen.
Sjøfartsdirektoratet har registrert flere hendelser der skifte av manøverposisjon er en gjenganger. Bytte av kommando fra én styreposisjon til en annen, har ført til problemer eller manglende kontroll med manøvrering. Vakthavende navigatør har mistet kontroll på fartøyet som igjen har ført til grunnstøting eller kollisjon med kai.