Sjøfartskontoret etableres
Etablert som Sjøfartskontoret. Tidligere samme år kom sjødyktighetsloven (ikke erstattet før 2007).
Den første sjøfartsdirektøren var Magnus Andersen. Han grunnla også Norges Handels- og Sjøfartstidende, nå Dagens Næringsliv.
Sammenslåing av etater
Sjøfartskontoret, samt egen skipsfartsavdeling, sjøfartsavdeling, tre sjømannskontorer, kontor for navigasjons- og maskinistvesen etableres i Handelsdepartementet.
Sjøfartskontoret bytter departement
Sjøfartskontoret underlegges Departementet for handel og skipsfart.
Sjøfartsdirektoratet blir til
Sjøfartsdirektoratet samlet den maritime administrasjonen med sjøfartskontoret, kontor for navigasjons- og maskinistvesen og skipsmålekontoret.
Direktoratet for sjømenn legges ned
Etter opprettelsen av NIS i 1987 blir det besluttet å legge ned Direktoratet for sjømenn.
Sjøfartsdirektoratet overtar velferdstjenesten
Etter avviklingen av "Velferden" og opphevingen av loven om verferdstjeneste overtar Sjøfartsdirekoratet ansvaret for velferdstjenesten for sjøfolk..
Sjøfartsdirektoratet bytter departement
Sjøfartsdirektoratet underlegges Nærings- og handelsdepartementet.
Omorganisert og flyttet fra Oslo til Haugesund
12. september 2005 blir det bestemt at hovedkontoret skal flyttes fra Oslo til Haugesund. Sjøfartsdirektoratet er et av mange statlige tilsyn som flyttes fra Oslo til ulike landsdeler. 1. november 2006 åpnes dørene for det nye kontoret i Smedasundet 50.
Skipsregistrene slås sammen med Sjøfartsdirektoratet
1. januar 2012 blir Skipsregisteret i Bergen slått sammen med Sjøfartsdirekoratet. Målet er å etablere en enhetlig sjøfartsadministrasjon som er godt egnet til å møte samfunnets krav til sikkerhet, miljø og service innen skipsfartsområdet.