Rettigheter for båtpassasjerer

  • Publisert: 24.04.2018

Sjøfartsdirektoratet er nasjonalt tilsynsorgan for å sikre at transportører, terminaloperatører og eventuelle havnemyndigheter følger regelverket om båtpassasjerers rettigheter.

Ferjer i Boknafjordsambandet
Mange millioner passasjerreiser utføres i Norge hvert år.
FOTO: Steinar Haugberg/Sjøfartsdirektoratet

Krav til informasjon

Transportører, terminaloperatører og eventuelle havnemyndigheter som kommer inn under dette regelverket skal sørge for at informasjon om passasjerrettigheter etter båtpassasjerrettighetsforordningen er offentlig tilgjengelig om bord i fartøy, havneterminaler og om mulig i havner. Så langt det er mulig, skal informasjonen gis i en tilgjengelig form og på et språk som normalt benyttes til å informere alle passasjerer. Det er utarbeidet et sammendrag av bestemmelsene i båtpassasjerrettighetsforordningen.

For å oppfylle disse informasjonsforpliktelsene skal minimum sammendraget av bestemmelsene brukes. Kommisjonen har utarbeidet tilsvarende sammendrag som er tilgjengelig på alle offisielle EU-språk.

Klagesaker

Transportøren eller terminaloperatøren skal ha en tilgjengelig ordning for klagebehandling. Passasjerer kan klage til transportører og terminaloperatører innen to måneder fra den dagen transporten ble utført eller skulle vært utført. Passasjerer kan i forbrukersaker klage til Transportklagenemnda.

Til toppen