Du kan gå direkte til sertifikatsøknad fra sertifkatmodulen på Min side.
Utfylling av søknad skjer i Altinn.
Før du fyller ut skjemaet, anbefaler vi å gjøre følgende:
- Finn fram nødvendig dokumentasjon, f.eks. vitnemål, kursbevis, fartstid o.l.
- Skann inn vedleggene dine på datamaskinen.
- Last ned, fyll ut og skann signaturskjemaet. Du kan også laste opp en kopi av signaturen din på profilsiden på Min side.
- Finn fram et nyere passfoto. Dette kan lastes opp i sertifikatsøknaden eller fra profilsiden på Min side.
- Trenger du å dokumentere brovakttjeneste eller maskinvakttjeneste, må du laste ned sjekklisten, fylle ut og skanne inn denne.
- Finn fram bank-ID eller påloggingskoder for å logge på Min side.
- Finn fram kredittkort for å betale sertifikatgebyret. NB: Søknaden må betales elektronisk, du får ikke faktura tilsendt.
- Du kommer til en betalingsløsning etter at søknadsskjemaet er utfylt. Du kan også betale senere ved å logge inn på Min side.
- Søknader behandles ikke før gebyret er betalt.