Du kan gå direkte til sertifikatsøknad fra sertifkatmodulen på Min side.

Utfylling av søknad skjer i Altinn.

Før du fyller ut skjemaet, anbefaler vi å gjøre følgende:

  • Finn fram nødvendig dokumentasjon, f.eks. vitnemål, kursbevis, fartstid o.l.
  • Skann inn vedleggene dine på datamaskinen.
  • Last ned, fyll ut og skann signaturskjemaet. Du kan også laste opp en kopi av signaturen din på profilsiden på Min side.
  • Finn fram et nyere passfoto. Dette kan lastes opp i sertifikatsøknaden eller fra profilsiden på Min side.
  • Trenger du å dokumentere brovakttjeneste eller maskinvakttjeneste, må du laste ned sjekklisten, fylle ut og skanne inn denne.
  • Finn fram bank-ID eller påloggingskoder for å logge på Min side.
  • Finn fram kredittkort for å betale sertifikatgebyret. NB: Søknaden må betales elektronisk, du får ikke faktura tilsendt.
  • Du kommer til en betalingsløsning etter at søknadsskjemaet er utfylt. Du kan også betale senere ved å logge inn på Min side.
  • Søknader behandles ikke før gebyret er betalt.