Her har vi samlet endel utgaver av "læring av hendelser" som er relatert til fiskefartøy.
Andre "læring av hendelser" vil også være relevante for fiskefartøy, og du finner en samlet liste her: Læring av hendelser
Her finner du læring av hendelser tilknyttet fiskefartøy
Her har vi samlet endel utgaver av "læring av hendelser" som er relatert til fiskefartøy.
Andre "læring av hendelser" vil også være relevante for fiskefartøy, og du finner en samlet liste her: Læring av hendelser
På større fiskefartøy kan det være mye automatisert utstyr. Mye av dette er laget for å hindre manuelt arbeid, som kan føre til skader på fingre og andre kroppsdeler. Likevel er det fort gjort å stikke fingrene borti. Vær forsiktig og husk hansker!
Sjøfartsdirektoratet får en del ulykkesrapporter med årsaken “sovnet på vakt”. Det har som oftest gått bra med mannskapet om bord, men noen fartøy har forlist, fått store materielle skader, eller ulykken har ført til miljøutslipp.
Til tross for økt fokus på sikkerhet og en generell nedgang i antall personulykker i fiskeflåten, ser Sjøfartsdirektoratet at det fortsatt skjer alvorlige personulykker i trålflåten.
Ulykker der årsak oppgis å være «fører sovnet på vakt», kommer fra tid til annen inn til Sjøfartsdirektoratet. Å sovne på vakt kan ha ulike bakenforliggende årsaker. Det kan være lange vakter, for lite hvile i friperioder, dårlig inneklima på broa, ensidig eller tungt arbeid eller lignende.
Sjøfartsdirektoratet mottar fra tid til annen hendelsesrapporter der mannskap har skadet seg i forbindelse med øvelser. Det kan være utsetting av MOB-båter eller flåter eller bruk av tørrskodd evakuering.
Med jevne mellomrom mottar Sjøfartsdirektoratet melding om branntilløp på fiskefartøy, både på fartøy i drift og fartøy som ligger til kai.
Om bord på et mindre fiskefartøy oppdaget fiskeren at det kom røyk opp fra nedgangen til maskinrommet.
Vi mottatt flere ulykkesrapporter der hendelsebeskrivelsen er relatert til arbeidstakere som skader seg om bord i større eller mindre fiskefartøy.
Det ble oppdaget brann i styrehuset på et fiskefartøy som lå til kai.
Her får vi eksempler på to tilfeller der det har skjedd ulykker i forbindelse med gangvei før avgang.
Hendelser hvor mannskap faller over bord fra fiskefartøy, går dessverre ofte igjen i ulykkesstatistikken.
På et fiskefartøy ble en heis som kun var ment til bruk for å heise fiskeblokker opp og ned fra/til lasterommet, også brukt til persontransport.
Læring av hendelser er denne gang tatt fra våre naboland Sverige og Danmark. I 2005 døde to fiskere etter trolig å ha inhalert giftig hydrogensulfid.
Kraner er viktig utstyr på mange fartøy. Riktig vedlikehold kan forhindre ulykker som denne, da en kran knakk og skadet kranføreren på et fiskefartøy.
Ammoniakk er en giftig gass som ved lekkasje kan forårsake alvorlige hendelser om bord. I dette tilfellet ammoniakklekkasje om bord på en tråler.
Sjøfartsdirektoratet vil jevnlig beskrive hendelser med læringspotensiale. Denne gang ser vi på ulykker som følge av fallende gjenstander, klemskader og fall.