Årsaker

Snø og is som har samlet seg opp om bord har ført til at mindre fartøy har forlist ved kai. Is som fryser på dekk, rekke eller overbygg gjør ikke bare at det blir glatt. Is og store snømengder endrer også fartøyets stabilitet.

Når stabiliteten svekkes vil også vind og bølger gi ytterliggere påkjenning, og fartøyet kan få slagside eller kantre.

Sterk vind og vindkast er også oppgitt som årsak til at fartøy sliter fortøyningene, kommer i drift på anker eller får problemer med å gå til kai.

Værforhold

Norge har en lang kyst og mange fartøy opererer i kalde og værutsatte områder. Årets vinter har gitt oss flere stormer og skiftende vær fra snø til regn, og snø igjen.

Når sjøvannet nå er nedkjølt og det piskes opp og treffer et fartøy eller landområde, kan det fort fryse til is. Frossent vann legger seg lag på lag og skaper problemer. Det er sendt ut flere farevarsler for sterk vind og/eller ising denne vinteren, og dette må tas på alvor.

Ta forholdsregler

Vi kan alle ta forholdsregler ved entring av dekk eller kaiområder, og tenke oss ekstra godt om før vi går på dekk eller kaiområder, spesielt når det er kaldt med fare for is. Uhell kan forekomme, men det er også mange ulike tiltak som kan forhindre et legebesøk eller sykehusopphold.

De som har fartøy liggende til kai bør følge med på ising og snø. Se til at fartøyet er forsvarlig fortøyd, og at trosser og fortøyning ikke har skader eller kan bli skadet.

Se også over egne prosedyrer og risikovurdering, med tanke på vind og andre værforhold som kan endre vurderinger som er gjort tidligere. Ved lengre opphold til kai bør det også vurderes om noe mannskap skal være om bord, eller om tilstrekkelig vakthold og tilsyn av fartøy kan gjøres fra land.

Noen nyttige tjenester