Læring av hendelser
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Sjøfartsdirektoratet utarbeider "læring av hendelser" med utgangspunkt i ulykker og hendelser.
Å bruke rett verneutstyr i jobben man skal gjøre, skal alltid være en del av prosedyre, sjekkliste, sikker jobb analyse (SJA) eller risikovurdering.
Vi har mottatt to ulykkesrapporter der fellesnevneren er kaistøtt ved avgang. Hendelsene var med ulike fartøystyper, og i begge tilfeller førte det til skrogskade og hull i skrog.
Denne gangen vil vi ta opp tråden fra en tidligere publisert «Læring av hendelser», og minne om at feil bruk av sjøkart, eller feil i sjøkart, kan føre til grunnberøring.
I denne utgaven av «læring av hendelser» ønsker vi å trekke lærdom av en hendelse, der et betongelement, som var lastet på dekk, tippet og veltet over føttene på et besetningsmedlem.
Sjøfartsdirektoratet får en del ulykkesrapporter med årsaken “sovnet på vakt”. Det har som oftest gått bra med mannskapet om bord, men noen fartøy har forlist, fått store materielle skader, eller ulykken har ført til miljøutslipp.
Riggeren ble truffet av et koblingshode, klemt mot trommelvuggen og fikk livstruende skader på overkroppen.