Kompetansenormer
- Enhver matros som tjenestegjør på et sjøgående skip med bruttotonnasje på 500 eller mer, skal være pålagt å demonstrere sin kompetanse med hensyn til å utøve funksjonene på støttenivået, som angitt i kolonne 1 i tabell A-II/5.
- Minstekravene til kunnskap, forståelse og dyktighet som stilles til en matros som tjenestegjør på et sjøgående skip med bruttotonnasje på 500 eller mer, er angitt i kolonne 2 i tabell A-II/5.
- Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de påkrevde kompetansenormene er oppnådd i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse angitt i kolonne 3 og 4 i tabell A-II/5.
Tabell A-II/5
Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse som mannskap som matros
Funksjon: Navigering på støttenivået
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til en sikker brovakt |
Ferdighet i å forstå ordrer og kommunisere med vakthavende offiser om forhold som er relevante for plikter i forbindelse med vakthold
Framgangsmåter ved vakt, avløsning og vaktskifter
Informasjon som kreves for å opprettholde en sikker brovakt |
Bedømmelse av prestasjoner fra erfaring fra tjeneste eller praktisk prøve |
Kommunikasjonen er klar og konsis
Vakt og vaktskifter utføres i samsvar med anerkjent praksis og framgangsmåter |
Bidra til å legge til, ankre og andre fortøyningsoperasjoner |
Praktisk kjennskap til fortøyningssystem og tilhørende framgangsmåter, herunder:
.1 funksjonen til fortøyning og slepeliner og hvordan hver enkelt line fungerer som del i et helt system
.2 kapasitet, sikker arbeidsbelastning og bruddstyrke på fortøyningsutstyr, herunder fortøyningswire, syntetiske liner og fiberliner, vinsjer, ankerspill, gangspill, pullerter, halegatter og pullere
.3 prosedyrene og rekkefølgen av hendelser for å gjøre fast og løsne fortøyning og slepeliner og wire, herunder slepetau
.4 prosedyrene og rekkefølgen av hendelser ved bruk av anker i forskjellige operasjoner
Praktisk kjennskap til prosedyrene og rekkefølgen av hendelser knyttet til fortøyning til en bøye eller bøyer |
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip
.5 godkjent, relevant simulatortrening |
Operasjoner utføres i samsvar med etablert sikkerhetspraksis og driftsinstrukser for utstyr |
Funksjon: Lasting, lossing og stuing på støttenivået
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til håndtering av last og forråd |
Kjennskap til prosedyrer for trygg lasting, lossing, stuing og sikring av last og forråd, herunder farlige, risikofylte og skadelige stoffer og væsker.
Grunnleggende kjennskap til og forholdsregler som skal følges i forbindelse med bestemte typer last og identifisering av IMDG-merking |
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip
.5 godkjent, relevant simulatortrening |
Operasjoner med last og forråd utføres i samsvar med etablert sikkerhetspraksis og driftsinstrukser for utstyr
Håndtering av farlig, risikofylt og skadelig last eller forrpd utføres i samsvar med etablert sikkerhetspraksis |
Funksjon: Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på støttenivået
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til sikker drift av dekksutstyr og maskineri |
Kjennskap til dekksutstyr, herunder:
.1 funksjon og bruk av ventiler og pumper, heiser, kraner, bommer og tilhørende utstyr
.2 funksjon og bruk av vinsjer, ankerspill, gangspill og tilhørrende utstyr
.3 luker, vanntette dører, lasteluker og tilhørende utstyr |
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip |
Operasjoner utføres i samsvar med etablert sikkerhetspraksis og driftsinstrukser for utstyr |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til sikker drift av dekksutstyr og maskineri (forts.) |
.4 fibertau og wire, kabler og kjettinger, herunder konstruksjon, bruk, merking, vedlikehold og riktig anbringelse av dem
.5 ferdighet i å bruke og forstå grunnleggende signaler for bruk av utstyr, herunder vinsjer, ankerspill, kraner og heiser
.6 ferdighet i å bruke ankringsutstyr under forskjellige forhold, f.eks. ankring, løfte anker, sikring og i nødstilfeller
Kjennskap til følgende prosedyrer og ferdighet i å:
.1 rigge og rigge ned båtsmannstoler og landgang
.2 rigge og rigge ned losleidere, taljer, rottevakter og landganger
.3 bruke ferdigheter i sjømannskap, herunder riktig bruk av knuter, spleiser og stoppere
Bruk og håndtering av dekksutstyr og utstyr for håndtering av last:
.1 atkomstarrangementer, luker og lukedeksler, ramper, dører på side/baug/akter eller heiser
.2 rørsystemer, lense- og ballastrør og -brønner |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon |
Kommunikasjonen innenfor operatørens ansvarsområde lykkes konsekvent
Drift av utstyret utføres trygt i samsvar med fastsatte prosedyrer
Demonstrere riktige metoder for rigging og endrigging i samsvar med sikker industripraksis
Demonstrere riktig laging og bruk av knuter, spleiser, stoppere, surring, omfletning samt riktig håndtering av duk |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til sikker drift av dekksutstyr og maskineri (forts.) |
.3 kraner, lastebommer, vinsjer
Kjennskap til flagg for heising og senking og hovedsignalene for enkeltflagg. (A, B, G, H, O, P, Q) |
|
Demonstrere riktig bruk av blokk og talje
Demonstrere riktige metoder for håndtering av liner, wire, kabler og kjettinger |
Anvende forholdsregler for helse og sikkerhet på arbeidsplassen |
Praktisk kjennskap til sikre arbeidsrutiner og personlig sikkerhet om bord, herunder:
.1 arbeide i høyden
.2 arbeide over rekka
.3 arbeide i lukkede rom
.4 tillatelse til å bruke systemer
.5 håndtering av liner
.6 løfteteknikk og metoder for å hindre ryggskade
.7 elektrisk sikkerhet
.8 mekanisk sikkerhet
.9 sikkerhet mot kjemisk og biologisk fare
.10 personlig sikkerhetsutstyr |
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip |
Prosedyrer utformet for å verne personell og skipet følges til enhver tid
Sikre arbeidsrutiner følges og egnet sikkerhets- og verneutstyr brukes riktig til enhver tid |
Anvende forholdsregler og bidra til hindring av forurensning av havmiljøet |
Kjennskap til forholdsregler som skal tas for å hindre forurensning av havmiljøet
Kjennskap til bruk og drift av forurensningsbegrensende utstyr
Kjennskap til godkjente metoder for disponering av havforurensende stoffer |
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip |
Prosedyrer utformet for å verne havmiljøet følges til enhver tid |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Operere redningsfarkoster og mann-overbord-båter |
Kjennskap til drift av redningsfarkoster og mann-overbord-båter, deres inretninger og arrangementer for utsetting, og deres utstyr
Kjennskap til teknikker for å overleve på sjøen |
Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring som angitt i avsnitt A-VI/2 nr. 1-4 |
Tiltak som iverksettes i evakuerings- og redningssituasjoner er tilpasset rådende omstendigheter og forhold, og er i samsvar med anerkjent sikkerhetspraklsis og normer |
Funksjon: Vedlikehold og reparasjoner på støttenivået
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Bidra til vedlikehold og reparasjoner om bord på skipet |
Ferdighet i å bruke malings-, smøre- og rengjøringsmaterialer og utstyr
Ferdighet i å forstå og utføre rutinemessig vedlikehold og framgangsmåter ved reparasjoner
Kjennskap til teknikker for behandling av overflater
Forstå produsentens sikkerhetsanvisninger og instruksjoner om bord
Kjennskap til sikker disponering av avfallsstoffer
Kjennskap til bruk anvendelse, vedlikehold og bruk av håndverktøy og elektroverktøy |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon
Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:
.1 godkjent erfaring fra tjeneste
.2 praktisk opplæring
.3 undersøkelse
.4 godkjent erfaring fra opplæring på skip |
Vedlikeholds- og reparasjonsarbeid utføres i samsvar med tekniske, sikkerhetsmessige og prosedyremessige spesifikasjoner |