Obligatoriske minstekrav for erverv av sertifikat som vakthavende dekksoffiser og som skipsfører på skip med bruttotonnasje på mindre enn 500, i fart nær kystlandet

Vakthavende dekksoffiser

Kompetansenormer

  1. Alle som søker om sertifikat skal:
    1. være pålagt å demonstrere sin kompetanse med hensyn til, på det operative nivået, å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-II/3,
    2. minst ha behørig sertifikat for VHF-radiokommunikasjon i samsvar med kravene i radioreglementet, og
    3. ha, dersom de er utpekt som hovedansvarlige for radiokommunikasjon i nødsituasjoner, behørig sertifikat som er utstedt eller godkjent i henhold til bestemmelsene i radioreglementet.
  2. Minstekravene til kunnskap, forståelse og dyktighet som stilles for erverv av sertifikat, er oppført i kolonne 2 i tabell A-II/3.
  3. Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-II/3, skal være tilstrekkelig til at søkeren kan gjøre tjeneste i stilling som vakthavende dekksoffiser.
  4. Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnkap, forståelse og dyktighet, skal være basert på avsnitt A-VIII/2 del 4-1 – Prinsipper som skal iakttas for brovakt, og skal også ta hensyn til de relevante kravene i denne delen og veiledningen som er gitt i del B i denne koden.
  5. Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de påkrevde kompetansenormene er oppnådd i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse oppført i kolonne 3 og 4 i tabell A-II/3.

Spesialopplæring

  1. Alle som søker om sertifikat som vakthavende dekksoffiser på skip med bruttotonnasje på mindre enn 500 i fart nær kystlandet som, i samsvar med nr. 4.2.1 i regel II/3, er pålagt å ha fullført spesialopplæring, skal følge et godkjent opplæringsprogram om bord på skip som:
    1. sikrer at den enkelte i løpet av den fastsatte fartstiden får systematisk praktisk opplæring og erfaring i oppgavene, pliktene og ansvarsområdene til vakthavende dekksoffiser, idet det tas hensyn til veiledningen som er gitt i avsnitt B-II/1 i denne koden,
    2. det føres nært tilsyn med og som overvåkes av kvalifiserte offiserer om bord på skipene der den godkjente fartstiden opptjenes, og
    3. er tilstrekkelig dokumentert i en opplæringsbok eller liknende dokument*.

(*          Det eller de relevante IMO-modellkursene og et lignende dokument utarbeidet av International Shipping Federation kan være til hjelp ved utarbeiding av opplæringsbøker.)

Skipsfører

  1. Alle som søker om sertifikat som skipsfører på skip med bruttotonnasje på mindre enn 500, i fart nær kystlandet,skal oppfylle kravene til vakthavende dekksoffiser som er angitt nedenfor, og skal i tillegg være pålagt å godtgjøre at de innehar kunnskaper og ferdigheter som kreves for utførelse av alle pliktene til en slik skipsfører.

 

 

Tabell A-II/3

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse for vakthavende dekksoffiser og for skipsførere på skip med bruttotonnasje på mindre enn 500 i fart nær kystlandet

Funksjon:              Navigering på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Planlegge og gjennomføre en kystreise og bestemme posisjon

 

Merk: Opplæring og bedømmelse i bruk av ECDIS er ikke påkrevd for dem som utelukkende gjør tjeneste på skip som ikke er utstyrt med ECDIS. Disse begrensningene skal være angitt i den påtegningen som er utstedt til vedkommende sjømann

Navigering

 

Ferdighet i å bestemme skipets posisjon ved bruk av:

 

.1        landemerker

 

.2        navigasjonshjelpemidler, herunder fyrtårn, sjømerker og bøyer

 

.3        bestikkoppgjør, under hensyn til vind, tidevann, strøm og beregnet fart

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grundig kjennskap til og ferdighet i å bruke navigasjonkart og publikasjoner, for eksempel seilingsbeskrivelser, tidevannstabeller, etterretninger for sjøfarende, farvanssvarsler over radio og informasjon om seilingsruter

 

Rapportering i samsvar med "General Principles for Ship Reporting Systems" og med VTS-prosedyrer

 

Merk: Dette punktet kreves bare for erverv av sertifikat som skipsfører

 

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

 

.4          godkjent opplæring på laboratorieutstyr

 

ved bruk av: kart-kataloger, kart, nautiske publikasjoner, farvannsvarsler over radio, sekstant, asimutspeil, elektronisk navigasjonsutstyr, ekkoloddutstyr, kompass

 

Informasjon som hentes fra navigasjonskart og publikasjoner er relevant, tolkes riktig og avendes forsvarlig.

 

Hovedmetoden for å bestemme skipets posisjon er den best egnede under de rådende omstendigheter og forhold

 

Posisjonen bestemmes innenfor grensene for akseptable instrument-/systemfeil

 

Påliteligheten til informasjonen som hentes gjennom hovedmetoden for posisjonsbestemmelse, kontrolleres med passende mellomrom

 

Beregninger og målinger av navigasjonsinfor­masjon er nøyaktige

 

Kart og publikasjoner som velges, er i den største målestokken om bord som egner seg for området der navigeringen skjer, og kart korrigeres i samsvar med den nyeste informasjonen som er tilgjengelig

 

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Planlegge og gjennomføre en kystreise og bestemme posisjon (forts.)

Planlegging av reise og navigering for alle forhold ved bruk av anerkjente metoder for plotting av ruter langs kysten, der det for eksempel tas hensyn til:

 

.1      farvannsbegrensninger

 

.2      meteorologiske forhold

 

.3      is

 

.4      nedsatt sikt

 

.5      trafikkseparasjonssyste­mer

 

.6      områder med sjøtrafikktjeneste (VTS-områder)

 

.7      områder med store tidevannsvirkninger

 

Merk: Dette punktet kreves bare for erverv av sertifikat som skipsfører

 

Grundig kjennskap til og ferdighet i å bruke ECDIS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1      godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.2      godkjent ECDIS-simulatortrening

 

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Planlegge og gjennomføre en kystreise og bestemme posisjon (forts.)

Navigasjonshjelpemidler og utstyr

 

Ferdighet i sikker drift av skipet og bestemmelse av skipets posisjon ved bruk av alle navigasjonshjelpemidler og alt utstyr som normalt er installert om bord på de aktuelleskipene

 

 

 

 

 

Kompass

 

Kjennskap til feil ved og korrigering av magnetiske kompass

 

Ferdighet i å påvise feil ved kompasset med terrestriske midler, og å ta slike feil med i beregningen

 

Selvstyring

 

Kjennskap til selvstyringsanlegg og prosedyrer, veksling fra manuell til automatisk kontroll og omvendt, justering av kontrollinstrumenter for optimal funksjon

 

Meteorologi

 

Ferdighet i å bruke og tolke informasjon fra meteorologiske instrumenter om bord

 

Kjennskap til karakertistika ved forskjellige værsystemer, rapporteringsprosedyrer og registreringssystemer

 

Ferdigheter i å anvende den tilgjengelige meteorologiske informasjonen

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent radarsimulering

Funksjonskontroll av og tester for navigasjonssystemer er i samsvar med produsentens anbefalinger, god navigasjonspraksis og IMO-resolusjoner om ytelsesnormer for navigasjonsutstyr

 

Tolking og analyse av informasjon fra radar er i samsvar med anerkjent navigasjonspraksis og tar hensyn til radarens begrensninger og nøyaktighetsnivåer

 

 

 

Feil ved magnetiske kompass påvises og anvendes riktig på kurser og peilinger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den styremodusen som velges, er den best egnede for de rådende vær-, sjø- og traffikforholdene og de ønskede manøvrene

 

 

 

 

 

Målinger og observasjoner av værforhold er nøyaktige og tilpasset den aktuelle reisen

 

 

 

 

Meteorologisk informasjon tolkes og anvendes riktig for å å opprettholde trygg reise for fartøyet

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

 

 

 

 

Opprettholde en sikker brovakt

Vakthold

 

Grundig kjennskap til innholdet i, anvendelsen av og formålet med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

Kjennskap til innholdet i grunnprinsippene som skal iakttas for brovakt

 

Bruk av seilingsruter i samsvar med General Provisions on Ships' Routeing

 

Bruk av rapportering i samsvar med «General Principles for Ship Reporting Systems» og med VTS-prosedyrer

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

 

.4          godkjent opplæring på laboratorieutstyr

Vakt og vaktskifter utføres i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter

 

Det holdes forsvarlig utkikk til enhver tid og på en slik måte at anerkjente prinsipper og framgangsmåter følges

 

Lanterner, signalfigurer og lydsignaler oppfyller kravene i De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer, og identifiseres riktig

 

Hyppighet og omfang av overvåking av skipstrafikken, skipet og miljøet er i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter

 

Tiltak for å unngå å komme for nær eller støte sammen med andre fartøyer, er i samsvar med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

Avgjørelser om å endre kurs og/eller fart fattes i rett tid og i samsvar med akseptert navigasjonsprosedyrer

 

Det foretas en forsvarlig registrering av bevegelser og aktiviteter knyttet til skipets navigering

 

Ansvaret for navigeringens sikkerhet defineres klart til enhver tid, herunder perioder når skipsføreren er på broen og når det er los om bord

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Reagere i nødssituasjoner

Nødprosedyrer, herunder:

 

.1         forholdsregler for beskyttelse av og sikkerhet for passasjerer i nødssituasjoner

 

.2         første skadevurdering og havarikontroll

 

.3         tiltak som skal treffes etter en kollisjon

 

.4         tiltak som skal treffes etter en grunnstøting

 

I tillegg skal følgende emner være med for erverv av sertifikat som skipsfører:

 

.1         nødstyring

 

.2         arrangementer for å ta fartøyer på slep og åvære under slep

 

.3         redning av personer fra sjøen

 

.4         komme et fartøy i havsnød til unnsetning

 

.5         forståelse av tiltak som må treffes når nødssituasjoner oppstår i havn

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1      godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2      godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3      godkjent, relevant simulatortrening

 

.4      praktisk opplæring

Nødssituasjonens type og omfang identifiseres umiddelbart

 

De første tiltakene og, om nødvendig, manøvreringen er i samsvar med beredskapsplanene og tilpasset graden av hastverk i situasjonen og nødssituasjonens art

Reagere på et nødsignal til sjøs

Søk og redning

 

Kjennskap til innholdet i håndboken International Aeronautical and Maritime Search and Rescue (IAMSAR)

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra praktisk opplæring eller godkjent, relevant simulatortrening

Nødsignaler gjenkjennes umiddelbart

 

Beredskapsplaner og instrukser i stående ordrer iverksettes og oppfylles

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Manøvrere skipet og betjene mindre skipsmaskineri

Manøvrering og behandling av skipet

 

Kjennskap til faktorer som påvirker sikker manøvrering og behandling

 

Drift av mindre skipsmaskineri og hjelpemaskineri

 

Forsvarlige prosedyrer for ankring og fortøyning

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

Driftsbegrensningene for sikker drift av skipets framdrifts-, styre- og kraftsystemer overskrides ikke ved normale manøvrer

 

Justeringer av skipets kurs og fart opprettholder navigeringens sikkerhet

 

Hovedmaskineri, hjelpemaskineri og utstyr betjenes til enhver til i samsvar med tekniske spesifikasjoner og innenfor trygge driftsbegrensninger

 



Funksjon:              Lasting, lossing og stuing på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Overvåke lasting, stuing, sikring og lossing av last og omsorgen for last under reisen

Lasting, lossing, stuing og sikring

 

Kjennskap til trygg lasting, lossing, stuing og sikring av last, herunder farlig, risikofylt og skadelig last og dens innvirkning på sikkerheten for skip og menneskeliv

 

Bruk av den internasjonale koden for transport av farlig last til sjøs (IMDG-koden)

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1         godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2         godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3         godkjent, relevant simulatortrening

Laste-og losseoperasjoner utføres i samsvar med lasteplanen eller andre dokumenter og etablerte sikkerhetsregler/-forskrifter, driftsinstrukser for utstyr og stuingsbegrensninger om bord

 

Håndtering av farlig, risikofylt og skadelig last tilfredsstiller internasjonale regler og anerkjente standarder og sikkerhetsregler for arbeidsoperasjoner

 

Funksjon:              Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Sikre at kravene om hindring av forurensning oppfylles

Hindring av forurensning av havmiljøet og prosedyrer for begrensning av forurensning

 

Kjennskap til forholdsregler som skal tas for å hindre forurensning av havmiljøet

 

Prosedyrer for begrensning av forurensning og alt tilhørende utstyr

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

Prosedyrene for overvåking av arbeidsoperasjoner om bord og for å sikre oppfyllelse av MARPOL-kravene følges fullt ut

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Opprettholde skipets sjødyktighet

Skipets stabilitet

 

Praktisk kjennskap til og bruk av stabilitets-, trim- og belastningstabeller, diagrammer og utstyr for beregning av belastning

 

Forståelse av grunnleggende tiltak som må iverksettes i tilfelle av delvis tap av oppdrift i intakt tilstand

 

Forståelse av grunnprinsippene for vanntett sikkerhet

 

Skipets konstruksjon

 

Allmenn kjennskap til de viktigste konstruksjonsdelene i et skip og de riktige betegnelsene på de forskjellige delene

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1         godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2         godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3         godkjent, relevant simulatortrening

 

.4         godkjent opplæring på laboratorieutstyr

Stabilitetsforholdene oppfyller IMOs kriterier for skips stabilitet i intakt tilstand under alle lasteforhold

 

Tiltak for å sikre og opprettholde skipets vanntette sikkerhet er i samsvar med anerkjent praksis

Forebygge, begrense og slokke branner om bord

Forebyggende brannvern og brannslokkingsutstyr

 

Ferdighet i å organisere brannøvelser

 

Kjennskap til brannklasser og branners kjemi

 

Kjennskap til brannslokkingsanlegg

 

Forståelse av tiltak som må iverksettes i tilfelle av brann, herunder brann som berører oljesystemer

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring i brannslokking som angitt i avsnitt A-VI/3

Problemets type og omfang identifiseres umiddelbart og de første tiltakene er i tråd med skipets nødprosedyre og beredskapsplaner

 

Evakuerings-, nødavstengings- og isoleringsprosedyrer er tilpasset nødssituasjonens art og gjennomføres umiddelbart

 

Prioritert rekkefølge og nivå og tidsbruk for rapporter og informasjon til personell om bord er relevante for nødssituasjonens art og gjenspeiler graden av hastverk i situasjonen

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Betjene redningsredskaper

Livredning

 

Ferdighet i å organisere redningsøvelser og kjennskap til betjening av redningsfarkoster og mann-overbord-båter, deres innretninger og arrangementer for utsetting, og deres utstyr, herunder radio-redningsredskaper, satelitt-nødpeilesendere, radartranspondere, redningsdrakter og termiske beskyttelsesmidler

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring som angitt i avsnitt A-VI/2 nr. 1-4

Tiltak som iverksettes i evakuerings- og redningssituasjoner er tilpasset rådende omstendigheter og forhold, og er i samsvar med anerkjent sikkerhetspraklsis og normer

Gi medisinsk førstehjelp om bord på skip

Medisinsk hjelp

 

Praktisk bruk av medisinske håndbøker og råd gitt over radio, herunder ferdighet i å iverksette tiltak på grunnlag av slik kunnskap i tilfelle av ulykker eller sykdom som med sannsynlighet vil kunne forekomme om bord på skip

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring som angitt i avsnitt A-VI/4 nr. 1-3

Skadenes eller forholdenes sannsynlige årsak, art og omfang påvises umiddelbart, og behandlingen minimaliserer den umiddelbare trusselen mot menneskeliv

Overvåke oppfyllelsen av regelverkets krav

Grunnleggende praktisk kjennskap til de relevante IMO-konvensjonene om sikkerhet for menneskeliv til sjøs og vern av havmiljøet

Bedømmelse av prestasjoner fra prøving eller godkjent opplæring

Regelverkets krav med hensyn til sikkerhet for menneskeliv til sjøs, sikring og vern av havmiljøet identifiseres riktig

Bidra til skipets og personellets sikkerhet

Kjennskap til personlige overlevelsesteknikker

 

Kjennskap til forebyggende brannvern og ferdighet i å bekjempe og slokke branner

 

Kjennskap til grunnleggende førstehjelp

 

Kjennskap til personlig sikkerhet og sosialt ansvar

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring som angitt i avsnitt A-VI/1 nr. 2

Egnet sikkerhets- og verneutstyr brukes riktig

 

Prosedyrer og sikre arbeidsrutiner utformet for å sikre personell og skipet følges til enhver tid

 

Prosedyrer utformet for å verne miljøet følges til enhver tid

 

Opprinnelige og oppfølgende tiltak for å bli oppmerksom på en nødssituasjon er i samsvar med etablerte nødprosedyrer