Kompetansenormer

  1. Alle som søker om sertifikat skal:
    1. være pålagt å demonstrere sin kompetanse med hensyn til, på det operative nivået, å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-II/1,
    2. minst ha behørig sertifikat for VHF-radiokommunikasjon i samsvar med kravene i radioreglementet, og
    3. ha, dersom de er utpekt som hovedansvarlige for radiokommunikasjon i nødsituasjoner, behørig sertifikat som er utstedt eller godkjent i henhold til bestemmelsene i radioreglementet.
  2. Minstekravene til kunnskap, forståelse og dyktighet som stilles for erverv av sertifikat, er oppført i kolonne 2 i tabell A-II/1.
  3. Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-II/1, skal være tilstrekkelig til at vakthavende offiserer kan utføre dine vaktholdsplikter.*
  4. Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnkap, forståelse og dyktighet, skal være basert på avsnitt A-VIII/2 del 4-1 – Prinsipper som skal iakttas for brovakt, og skal også ta hensyn til de relevante kravene i denne delen og veiledningen som er gitt i del B i denne koden.
  5. Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de påkrevde kompetansenormene er oppnådd i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse oppført i kolonne 3 og 4 i tabell A-II/1.

Opplæring om bord

  1. sikrer at den enkelte i løpet av den fastsatte fartstiden får systematisk praktisk opplæring og erfaring i oppgavene, pliktene og ansvarsområdene til vakthavende dekksoffiser, idet det tas hensyn til veiledningen som er gitt i avsnitt B-II/1 i denne koden,
    1. det føres nært tilsyn med og som overvåkes av kvalifiserte offiserer om bord på skipene der den godkjente fartstiden opptjenes, og
    2. er tilstrekkelig dokumentert i en opplæringsbok eller liknende dokument.*
    Alle som søker om sertifikat som vakthavende dekksoffiser på skip med bruttotonnasje på 500 eller mer, med fartstid, i samsvar med nr. 2.2 i regel II/1, som utgjør en del av et opplæringsprogram som er godkjent som å oppfylle kravene i dette avsnitt, skal følge et godkjent program for opplæring om bord som:

Fart nær kystlandet

  1. Følgende kan utelates fra listen over emner i kolonne 2 i tabell A-II/1 for utstedelse av begrensede sertifikater for tjeneste i fart nær kystlandet, idet det tas hensyn til sikkerheten for alle skip som måtte gå i fart i de samme farvannene:
    1. astronomisk navigering, og
    2. elektroniske systemer for posisjonsbestemmelse og navigering som ikke dekker farvannene sertifikatet skal være gyldig for.

 

Tabell A-II/1

 

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse for vakthavende dekksoffiser på skip med bruttotonnasje på 500 eller mer

 

Funksjon:      Navigering på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Planlegge og gjennomføre en reise og bestemme posisjon

Astronomisk navigering

 

Ferdighet i å bruke himmellegemer til å bestemme et skips posisjon

 

Terrestrisk navigering og kystnavigering

 

Ferdighet i å bestemme skipets posisjon ved bruk av:

 

.1           landemerker

 

.2           navigasjonshjelpemid­ler, herunder fyrtårn, sjømerker og bøyer

 

.3           bestikkoppgjør, under hensyn til vind, tidevann, strøm og beregnet fart

 

 

 

 

 

 

Grundig kjennskap til og ferdighet i å bruke navigasjonkart og publikasjoner, for eksempel seilingsbeskrivelser, tidevannstabeller, etterretninger for sjøfarende, farvanssvarsler over radio og informasjon om seilingsruter

 

Elektroniske systemer for posisjonsbestemmelse og navigering

 

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1           godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2           godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3           godkjent relevant simulatortrening

 

.4           godkjent opplæring på laboratorieutstyr

 

ved bruk av: kart-kataloger, kart, nautiske publikasjoner, farvannsvarsler over radio, sekstant, asimutspeil, elektronisk navigasjonsutstyr, ekkoloddutstyr, kompass

Informasjonen som hentes fra navigasjonskart og publikasjoner er relevant, tolkes riktig og avendes forsvarlig. Alle potensielle farer for navigeringen identifiseres nøyaktig

 

Hovedmetoden for å bestemme skipets posisjon er den best egnede under de rådende omstendigheter og forhold

 

Posisjonen bestemmes innenfor grensene for akseptable instrument-/systemfeil

 

Påliteligheten til informasjonen som hentes gjennom hovedmetoden for posisjonsbestemmelse, kontrolleres med passende mellomrom

 

Beregninger og målinger av navigasjonsinformasjon er nøyaktige

 

Kartene som velges, er i den største målestokken som egner seg for området der navigeringen skjer, og kart og publikasjoner korrigeres i samsvar med den nyeste informasjonen som er tilgjengelig

 

 

 

 

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

 

Ferdighet i å bestemme skipets posisjon ved bruk av elektroniske hjelpemidler

 

Funksjonskontroll av og tester for navigasjonssystemer er i tråd med produsentens anbefalinger og god navigasjonspraksis

Planlegge og gjennomføre en reise og bestemme posisjon (forts.)

Ekkolodd

 

Ferdighet i å operere utstyret og anvende informasjonen riktig

 

Magnetisk kompass og gyrokompass

 

Kjennskap til prinsippene for magnetiske kompass og gyrokompass

 

Ferdighet i å påvise feil ved magnetiske kompass og gyrokompass med astronomiske og terrestriske midler, og å ta slike feil med i beregningen

 

Styrekontyrollsystemer

 

Kjennskap til styrekontrollsystemer, driftsprosedyrer og veksling fra manuell til automatisk kontroll og omvendt.

Justering av kontrollinstrumenter for optimal funksjon

 

Meteorologi

 

Ferdighet i å bruke og tolke informasjon fra meteorologiske instrumenter om bord

 

Kjennskap til karakertistika ved forskjellige værsystemer, rapporteringsprosedyrer og registreringssystemer

 

Ferdigheter i å anvende den tilgjengelige meteorologiske informasjonen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Feil ved magnetiske kompass og gyrokompass påvises og anvendes riktig på kurser og peilinger

 

 

 

 

 

Den styremodusen som velges, er den best egnede for de rådende vær-, sjø- og traffikforholdene og de ønskede manøvrene

 

 

 

 

 

 

Målinger og observasjoner av værforhold er nøyaktige og tilpasset den aktuelle reisen

 

 

 

 

 

 

 

 

Meteorologisk informasjon tolkes og anvendes riktig


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Opprettholde en sikker brovakt

Vakthold

 

Grundig kjennskap til innholdet i, anvendelsen av og formålet med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

Grundig kjennskap til grunnprinsippene som skal iakttas for brovakt

 

Bruk av seilingsruter i samsvar med General Provisions on Ships' Routeing

 

Bruk av informasjon fra navigasjonsutstyr til å opprettholde en sikker brovakt

 

Kjennskap til metoder for blindnavigering

 

Bruk av rapportering i samsvar med «General Principles for Ship Reporting Systems» og med VTS-prosedyrer

 

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1            godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2            godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3            godkjent relevant simulatortrening

 

.4            godkjent opplæring på laboratorieutstyr

Vakt og vaktskifter utføres i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter

 

Det holdes forsvarlig utkikk til enhver tid og på en slik måte at anerkjente prinsipper og framgangsmåter følges

 

Lanterner, signalfigurer og lydsignaler oppfyller kravene i De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer, og identifiseres riktig

 

Hyppighet og omfang av overvåking av skipstrafikken, skipet og miljøet er i samsvar med anerkjente prinsipper og framgangsmåter

 

Det foretas en forsvarlig registrering av bevegelser og aktiviteter knyttet til skipets navigering

 

Ansvaret for navigeringens sikkerhet defineres klart til enhver tid, herunder perioder når skipsføreren er på broen og når det er los om bord



Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Opprettholde en sikker brovakt (forts.)

Ledelse av ressurser på broen

 

Kjennskap til prinsipper for ledelse av ressurser på broen herunder:

 

.1       fordeling, tildeling og prioritering av ressurser

 

.2       effektiv kommunikasjon

 

.3       bestemthet og lederskap

 

.4       innhenting og opprettholdelse av situasjonsforståelse

 

.5       vurdering av gruppens erfaring

 

 

Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1        godkjent opplæring

 

.2        godkjent erfaring fra tjeneste

 

.3        godkjent simulatortrening

Ressurser fordeles og tildeles etter behov i riktig rekkefølge for å utføre nødvendige oppgaver

 

Kommunikasjon gis og mottas klart og utvetydig

 

Tvilsomme beslutninger og/eller handlinger fører til egnet utfordring og reaksjon

 

Effektiv lederskapstatferd identifiseres

 

Medlemer av gruppen deler presis forståelse av nåværende og forutsagt tilstand for fartøyet, navigeringsvei og ytre omstendigheter

Bruk av radar og ARPA for å opprettholde navigeringens sikkerhet

 

Merk: Opplæring og bedømmelse i bruk av ARPA er ikke påkrevd for dem som utelukkende gjør tjeneste på skip som ikke er utstyrt med ARPA. Denne begrensningen skal være angitt i påtegningen som er utstedt til vedkommende sjømann

Radarnavigering

 

Kjennskap til grunnleggende forhold ved radar og automatiske radarplotteanlegg (ARPA)

 

Ferdighet i å betjene og å tolke og analysere informasjon fra radar, herunder følgende:

 

Funksjon, herunder:

 

.1       forhold som påvirker funksjon og nøyaktighet

 

.2       etablering og opprettholdelse av bilde

 

.3       oppdagelse av feilaktig gjengivelse av informasjon, falske ekko, sjørefleks m.v., radarfyr og radartranspondere

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent radarsimulator- og ARPA-simulatortrening i tillegg til erfaring fra tjeneste

Informasjon fra radar og ARPA tolkes og analyseres riktig, idet det tas hensyn til utstyrets begrensninger og de rådende omstendigheter og forhold

 

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruk av radar og ARPA for å opprettholde navigeringens sikkerhet (forts.)

 

Merk: Opplæring og bedømmelse i bruk av ARPA er ikke påkrevd for dem som utelukkende gjør tjeneste på skip som ikke er utstyrt med ARPA. Denne begrensningen skal være angitt i påtegningen som er utstedt til vedkommende sjømann

Bruk, herunder:

 

.1         avstand of peiling, andre skips kurs og fart, tid og avstand til nærmeste passeringspunkt for kryssende, møtende eller innhentende skip

 

.2         identifikasjon av kritiske ekko, oppdageklse av andre skips kurs- og fartsendringer, virkning av endringer av eget skips kurs eller fart, eller begge deler

 

.3         anvendelse av De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

.4         plotteteknikker og begrepene relativ og sann bevegelse

 

.5         parallell indeksering

 

 

Tiltak som treffes for å unngå å komme for nær eller støte sammen med andre fartøyer, er i samsvar med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

Avgjørelser om å endre kurs og/eller fart fattes i rett tid og i samsvar med akseptert navigasjonspraksis

 

Justeringer av skipets kurs og fart opprettholder navigeringens sikkerhet

 

Meddelelsene er klare og konsise og bekreftes til enhver tid i tråd med godt sjømannskap

 

Manøvreringssignaler gis på de rette tidspunktene og er i samsvar med De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer

 

 

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruk av radar og ARPA for å opprettholde navigeringens sikkerhet (forts.)

 

Merk: Opplæring og bedømmelse i bruk av ARPA er ikke påkrevd for dem som utelukkende gjør tjeneste på skip som ikke er utstyrt med ARPA. Denne begrensningen skal være angitt i påtegningen som er utstedt til vedkommende sjømann

Hovedtyper av ARPA, deres bildekarakteristika, ytelsesnormer og faren for ensidig tiltro til og bruk av ARPA

 

Ferdighet i å betjene og å tolke og analysere informasjon fra ARPA, herunder:

 

.1       systemets funksjon og nøyaktighet, plotteegenskaper og begrensninger, og forsinkelser i informasjonsbehandlingen

 

.2       bruk av operasjonell varsling og systemtester

 

.3       metoder for målangivelse og deres begrensninger

 

.4       sanne og relative vektorer, grafisk framstilling av målinformasjon og fareområder

 

.5       avlede og analysere informasjon, kritiske ekko, radarskala for ulik rekkevidde og forsøksmanøvrer

 

 

Bruk av ECDIS til å opprettholde navigeringens sikkerhet

 

Merk: Opplæring og bedømmelse i bruk av ECDIS er ikke påkrevd for dem som utelukkende gjør tjeneste på skip som ikke er utstyrt med ECDIS.

 

Disse begrensningene skal være angitt i de påtegningene som er utstedt til vedkommende sjømann

Navigering ved bruk av ECDIS

 

Kunnskap om mulighetene og begrensningene ved ECDIS-operasjonen, herunder:

 

.1       en grundig forståelse av Electronic Navigational Chart (ENC)-data, dataenes nøyaktighet, regler for gjengivelse, visningsmuligheter og andre kartdataformater

 

.2       faren for ensidig tiltro og bruk

 

.3       kjennskap til funksjonene i ECDIS

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1         godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.2         godkjent ECDIS-simulatortrening

Overvåker informasjon på ECDIS på en måte som bidrar til sikker navigering

 

Informasjon fra ECDIS (herunder radaroverlegg og/eller radarplottefunksjoner når det er montert) tolkes og analyseres riktig, idet det tas hensyn til utstyrets begrensninger, alle tilkoblede sensorer (herunder radar og AIS ved grensesnitt med det), og rådende omstendigheter og forhold

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

 

påkrevd ved gjeldende ytelsesnormer

 

Dyktighet i behandling, fortolkning og analyse av informasjonen fra ECDIS, herunder:

 

.1       bruk av funksjoner som er integrert med andre navigeringssystemer i forskjellige anlegg, herunder riktig funksjon og justering til ønskede innstillinger

 

.2       sikker overvåking og justering av informasjon, herunder egen posisjon, visning, modus og innstilling av sjøområde, viste kartdata, ruteovervåking, brukeroppprettede informasjonslag, kontakter (ved grensesnitt med AIS og/eller radarplotting) og radaroverleggsfunksjoner (ved grensesnitt med det)

 

.3       bekreftelse av fartøyets posisjon ved alternative metoder

 

.4       effektiv bruk av innstillinger for å sikre at driftsprosedyrer overholdes, herunder alarmparametrer for å unngå grunnstøting, nærhet til kontakter og spesielle områder, fullstendige kartdata og status for kartoppdatering, samt reserveordninger

 

.5       justering av innstillinger og verdier tilpasset rådende forhold

 

 

 

 

 

Navigeringens sikkerhet opprettholdes ved justeringer av skipets kurs og hastighet gjennom ECDIS-kontrollerte plottefunksjoner (når det er montert)

 

Meddelelsene er klare og konsise og bekreftes til enhver tid i tråd med godt sjømannskap


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruk av ECDIS for å opprettholde navigeringens sikkerhet (forts.)

.6       situasjonsforståelse ved bruk av ECDIS, herunder sikkert farvann og nærhet til farer, retning og avdrift, kartdata og valg av målestokk, rutens egnethet, oppdagelse og styring av kontakt, og integriteten til sensorer

 

 

Reagere i nødssituasjoner

Nødprosedyrer

 

Forholdsregler for beskyttelse av og sikkerhet for passasjerer i nødssituasjoner

 

De første tiltakene som skal iverksettes etter en kollisjon eller grunnstøting, første skadevurdering og havarikontroll

 

Forståelse av prosedyrene som skal følges ved redning av personer fra sjøen, komme et skip i havsnød til unnsetning, reagere på nødssituasjoner som oppstår i havn

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1        godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2        godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3        godkjent relevant simulatortrening

 

.4        praktisk opplæring

Nødssituasjonens type og omfang identifiseres umiddelbart

 

De første tiltakene og, om nødvendig, manøvreringen av skipet er i samsvar med beredskapsplanene og tilpasset graden av hastverk i situasjonen og nødssituasjonens art

Reagere på et nødsignal til sjøs

Søk og redning

 

Kjennskap til innholdet i håndboken International Aeronautical and Maritime Search and Rescue (IAMSAR)

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra praktisk opplæring eller godkjent, relevant simulatortrening

Nødsignaler gjenkjennes umiddelbart

 

Beredskapsplaner og instrukser i stående ordrer iverksettes og oppfylles


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruke IMOs maritime standarduttrykk (Standard Marine Communication Phrases) og bruke engelsk skriftlig og muntlig

Engelsk språk

 

Tilfredsstillende kjennskap til engelsk språk som gjør offiseren i stand til å bruke kart og andre nautiske publikasjoner, å forstå meteorologiske opplysninger og meldinger om skips sikkerhet og drift, å kommunisere med andre skip, kyststasjoner og VTS-sentre, og å utføre offiserens plikter også med et mannskap med ulike morsmål, herunder ferdighet i å bruke og forstå IMOs maritime standarduttrykk (IMO Standard Marine Communication Phrases) (IMO SMCP)

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra praktisk opplæring

Nautiske publikasjoner og meldinger på engelsk som er relevante for skipets sikkerhet, tolkes eller formuleres riktig

 

Kommuniksjonen er klar og blir forstått

Sende og motta informasjon gjennom optisk telegrafering

Optisk telegrafering

 

Ferdighet i å bruke International Code of Signals

 

Ferdighet i å sende og motta nødsignal SOS med morselampe, som angitt i vedlegg IV i De internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, med endringer, og tillegg 1 i International Code of Signals, samt optisk signalering av enkeltbokstavsignaler, også som angitt i International Code of Signals

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra praktisk opplæring og/eller simulering

Kommunikasjonen innenfor operatørens ansvarsområde lykkes konsekvent


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Manøvrere skipet

Manøvrering og behandling av skipet

 

Kjennskap til:

 

.1          virkningene av dødvekt, dypgående, trim, fart og klaring under kjølen på svingradius og stoppedistanser

 

.2          virkningene av vind og strøm på behandlingen av skipet

 

.3          manøvrer og prosedyrer for redning av person som har falt over bord

 

.4          minskningen av klaring under kjølen når skipet er i bevegelse, grunt farvann og liknende virkninger

 

.5          forsvarlige prosedyrer for ankring og fortøyning

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

 

.4          godkjent, relevant opplæring på en bemannet skalamodell av skip

Driftsbegrensningene for sikker drift av skipets framdrifts-, styre- og kraftsystemer overskrides ikke ved normale manøvrer

 

Justeringer av skipets kurs og fart opprettholder navigeringens sikkerhet


 


 

Funksjon:              Lasting, lossing og stuing på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Overvåke lasting, stuing, sikring og lossing av last og omsorgen for last under reisen

Lasting, lossing, stuing og sikring

 

Kjennskap til virkningen av last, herunder tunge løft, på skipets sjødyktighet og stabilitet

 

Kjennskap til trygg lasting, lossing, stuing og sikring av last, herunder farlig, risikofylt og skadelig last og dens innvirkning på sikkerheten for skip og menneskeliv

 

Ferdighet i å etablere og opprettholde effektiv kommunikasjon under lasting og lossing

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

Laste- og losseoperasjoner utføres i samsvar med lasteplanen eller andre dokumenter og etablerte sikkerhetsregler/-forskrifter, driftsinstrukser for utstyr og stuingsbegrensninger om bord

 

Håndtering av farlig, risikofylt og skadelig last tilfredsstiller internasjonale regler og anerkjente standarder og sikkerhetsregler for arbeidsoperasjoner

 

Kommunikasjonen erklar, blir forstått og lykkes konsekvent

Inspisere og rapportere mangler og skade på lasterom, lukedeksler og ballasttanker

Kjennskap* til og ferdighet i å forklare hvor man skal se etter skade og mangler som forekommer oftest på grunn av:

 

.1          laste- og losseoperasjoner

 

.2          korrosjon

 

.3          dårlige værforhold

 

Ferdighet i å si hvilke deler av skipet som skal inspiseres fra gang til gang for å dekke alle deler innenfor et gitt tidsrom

 

Identifisere de delene av skipets konstruksjon som er kritiske for skipets sikkerhet

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1          godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2          godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3          godkjent, relevant simulatortrening

Inspeksjonene utføres i samsvar med fastsatte prosedyrer, og mangler og skade blir oppdaget og rapportert på forsvarlig måte

 

Dersom det ikke blir oppdaget mangler eller skade, viser prestasjoner fra prøving og bedømmelse klart tilstrekkelig kompetanse i å følge prosedyrer og ferdighet i å skille mellom normale deler, deler med mangler eller skadede deler på skipet

 

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Inspisere og rapportere mangler og skade på lasterom, lukedeksler og ballasttanker

(forts.) 

Angi årsakene til korrosjon i lasterom og ballasttanker og hvordan korrosjon kan identifiseres og forhindres

 

Kjennskap til prosedyrene for hvordan inspeksjonene skal utføres

 

Ferdighet i å forklare hvordan man skal sikre pålitelig påvisning av mangler og skade

 

Forståelse for formålet med det «utvidede besiktelsesprogrammet»

 

 

 


Funksjon:      Kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på det operative nivået

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Sikre at kravene om hindring av forurensning oppfylles

Hindring av forurensning av havmiljøet og prosedyrer for begrensning av forurensning

 

Kjennskap til forholdsregler som skal tas for å hindre forurensning av havmiljøet

 

Prosedyrer for begrensning av forurensning og alt tilhørende utstyr

 

Betydning av proaktive tiltak for å verne havmiljøet

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1           godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2           godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3           godkjent opplæring

Prosedyrer for overvåking av arbeidsoperasjoner om bord og for å sikre at kravene i MARPOL oppfylles fullt ut

 

Tiltak for å sikre at et positivt miljømessig omdømme opprettholdes

Opprettholde skipets sjødyktighet

Skipets stabilitet

 

Praktisk kjennskap til og bruk av stabilitets-, trim- og belastningstabeller, diagrammer og utstyr for beregning av belastning

 

Forståelse av grunnleggende tiltak som må iverksettes i tilfelle av delvis tap av oppdrift i intakt tilstand

 

Forståelse av grunnprinsippene for vanntett sikkerhet

 

Skipets konstruksjon

 

Allmenn kjennskap til de viktigste konstruksjonsdelene i et skip og de riktige betegnelsene på de forskjellige delene

Prøving og bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1           godkjent erfaring fra tjeneste

 

.2           godkjent erfaring fra opplæring på skip

 

.3           godkjent, relevant simulatortrening

 

.4           godkjent opplæring på laboratorieutstyr

Stabilitetsforholdene oppfyller IMOs kriterier for skips stabilitet i intakt tilstand under alle lasteforhold

 

Tiltak for å sikre og opprettholde skipets vanntette sikkerhet er i samsvar med anerkjent praksis

Forebygge, begrense og slokke branner om bord

Forebyggende brannvern og brannslokkingsutstyr

 

Ferdighet i å organisere brannøvelser

 

Kjennskap til brannklasser og branners kjemi

 

Kjennskap til brannslokkingsanlegg

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring i brannslokking som angitt i avsnitt A-VI/3

Problemets type og omfang identifiseres umiddelbart og de første tiltakene er i tråd med skipets nødprosedyre og beredskapsplaner

 

Evakuerings-, nødavstengings- og isolerings-


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

 

 

 

Kjennskap til tiltak som må iverksettes i tilfelle av brann, herunder brann som berører oljesystemer

 

prosedyrer er tilpasset nøddsituasjonens art og gjennomføres umiddelbart

 

Prioritert rekkefølge og nivå og tidsbruk for rapporter og informasjon til personell om bord er relevante for nødssituasjonens art og gjenspeiler graden av hastverk i situasjonen

Betjene

redningsredskaper

Livredning

 

Ferdighet i å organisere redningsøvelser og kjennskap til betjening av redningsfarkoster og mann-overbord-båter, deres innretninger og arrangementer for utsetting, og deres utstyr, herunder radio-redningsredskaper, satelitt-nødpeilesendere, radartranspondere, redningsdrakter og termiske beskyttelsesmidler

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring som angitt i avsnitt A-VI/2 nr. 1-4

Tiltak som iverksettes i evakuerings- og redningssituasjoner er tilpasset rådende omstendigheter og forhold, og er i samsvar med anerkjent sikkerhetspraklsis og normer

Gi medisinsk førstehjelp om bord på skip

Medisinsk hjelp

 

Praktisk bruk av medisinske håndbøker og råd gitt over radio, herunder ferdighet i å iverksette tiltak på grunnlag av slik kunnskap i tilfelle av ulykker eller sykdom som med sannsynlighet vil kunne forekomme om bord på skip

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring som angitt i avsnitt A-VI/4 nr. 1-3

Skadenes eller forholdenes sannsynlige årsak, art og omfang påvises umiddelbart, og behandlingen minimaliserer den umiddelbare trusselen mot menneskeliv

Overvåke oppfyllelsen av regelverkets krav

Grunnleggende praktisk kjennskap til de relevante IMO-konvensjonene om sikkerhet for menneskeliv til sjøs, sikring og vern av havmiljøet

Bedømmelse av prestasjoner fra prøving eller godkjent opplæring

Regelverkets krav med hensyn til sikkerhet for menneskeliv til sjøs, sikring og vern av havmiljøet identifiseres riktig



Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruk av ferdigheter i lederskap og lagarbeid

Praktisk kjennskap til ledelse og opplæring av personell om bord

 

Kjennskap til tilknyttede internasjonale skipsfartskonvensjoner og rekommandasjoner og nasjonal lovgivning

 

Ferdighet i å bruke oppgavestyring og styring av arbeidsbyrde, herunder:

 

.1          planlegging og koordinering

 

.2          fordeling av personell

 

.3          tids- og ressursbegrensninger

 

.4          prioritering

 

Kjennskap til og ferdighet i å bruke effektiv ressursstyring:

 

.1          fordeling, tildeling og prioritering av ressurser

 

.2          effektiv kommunikasjon om bord og på land

 

.3          beslutninger gjenspeiler vurdering av gruppens erfaring

 

.4          bestemthet og lederskap, herunder motivasjon

 

.5          innhenting og opprettholdelse av situasjonsforståelse

Bedømmelse av prestasjoner fra ett eller flere av følgende områder:

 

.1       godkjent opplæring

 

.2       godkjent erfaring fra tjeneste

 

.3       praktisk demonstrasjon

Mannskapet tildeles oppgaver informeres om forventede normer for arbeid og atferd på en måte som er hensiktsmessig for de aktuelle personene

 

Opplæringsmål og aktiviteter basert på bedømmelse av nåværende kompetanse og egenskaper og driftskrav

 

Det skal demonstreres at operasjonene er i samsvar med gjeldende regler

 

 

 

 

 

 

 

Operasjonene er planlagt og ressursene er tildelt etter behov i riktig prioritert rekkefølge for å utføre nødvendige oppgaver

 

Kommunikasjon gis og mottas klart og utvetydig

 

Effektiv lederskapstatferd demonstreres

 

Nødvendige medlemer av gruppen deler presis forståelse av nåværende og forutsagt status for fartøyet, driftsstatus og ytre omstendigheter

 

Beslutningene er de mest effektive for situasjonen

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bruk av ferdigheter i lederskap og lagarbeid (forts.)

Kjennskap til og ferdighet i å anvende metoder for beslutningstaking:

 

.1        situasjons- og risikovurdering

 

.2        identifisere og vurdere genererte muligheter

 

.3        velge handlingsforløp

 

.4        evaluering av resultatets effektivitet

 

 

Bidra til skipets og personellets sikkerhet

Kjennskap til personlige overlevelsesteknikker

 

Kjennskap til forebyggende brannvern og ferdighet i å bekjempe og slokke branner

 

Kjennskap til grunnleggende førstehjelp

 

Kjennskap til personlig sikkerhet og sosialt ansvar

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent opplæring og erfaring som angitt i avsnitt A-VI/1 nr. 2

Egnet sikkerhets- og verneutstyr brukes riktig

 

Prosedyrer og sikre arbeidsrutiner utformet for å sikre personell og skipet følges til enhver tid

 

Prosedyrer utformet for å verne miljøet følges til enhver tid

 

Opprinnelige og oppfølgende tiltak for å bli oppmerksom på en nødssituasjon er i samsvar med etablerte nødprosedyrer