1. Når en part definerer fart nær kystlandet, blant annet for å anvende variasjoner av de emnene som er oppført i kolonne 2 på tabellene over normer for kompetanse i kapittel II og III i del A av koden, for utstedelse av sertifikater som er gyldige for tjeneste på skip som har rett til å føre vedkommende parts flagg i slik fart, skal det tas hensyn til følgende faktorer, idet det minnes om hvilken virkning dette har på skipssikkerheten og på havmiljøet:
    1. type skip og hvilken fart det går i,
    2. skipets bruttotonnasje og hovedmaskineriets framdriftseffekt i kilowatt,
    3. reisenes art og lengde,
    4. største avstand fra nødhavn,
    5. tilstrekkelighet ved dekningen og nøyaktigheten til navigasjonssystemets utstyr for posisjonsbestemmelse,
    6. hvilke værforhold som vanligvis hersker i området der fart nær kystlandet foregår,
    7. kommunikasjonsanlegg for lete- og redningsoperasjoner om bord og på kysten, og
    8. tilgjengelighet av landbasert støtte, særlig med tanke på teknisk vedlikehold om bord.
  2. Det er ikke meningen at skip som går i fart nær kystlandet, skal utvide sine reiser til hele verden, under påskudd av at de hele tiden navigerer innenfor grensene til det som er betegnet som fart nær kystlandet i nabostater som er parter i konvensjonen.