1. Når, som fastsatt i regel I/2 nr. 6, påtegningen som kreves i artikkel VI i konvensjonen, er innarbeidet i ordlyden i selve sertifikatet, skal sertifikatet utstedes i det formatet som vises nedenfor, forutsatt at ordene «eller til utløpsdatoen for eventuell forlengelse av dette sertifikatets gyldighet som måtte være angitt på baksiden» som står på formularets forside og teksten knyttet til forlengelse av gyldigheten som står på formularets bakside, utelates når sertifikatet skal erstattes ved utløp. Veiledning om utfylling av formularet er inntatt i avsnitt B-I/2 i denne koden.

FLERE SIDER SKJEMA

  1. Bortsett fra som fastsatt i nr. 1, skal formularet som brukes til å attestere utstedelsen av et sertifikat, være som vist nedenfor, forutsatt at ordene «eller til utløpsdatoen for eventuell forlengelse av denne påtegningens gyldighet som måtte være angitt på baksiden» som står på formularets forside og teksten knyttet til forlengelse av gyldigheten som står på formularets bakside, utelates når påtegningen skal erstattes ved utløp. Veiledning om utfylling av formularet er inntatt i avsnitt B-I/2 i denne koden.

 

FLERE SIDER SKJEMA

  1. Formularet som brukes til å attestere godkjenningen av et sertifikat, skal være som vist nedenfor, med unntak av at ordene «eller til utløpsdatoen for eventuell forlengelse av denne påtegningens gyldighet som måtte være angitt på baksiden» som står på formularets forside og teksten knyttet til forlengelse av gyldigheten som står på formularets bakside, utelates når påtegningen skal erstattes ved utløp. Veiledning om utfylling av formularet er inntatt i avsnitt B-I/2 i denne koden.

FLERE SIDER SKJEMA

  1. Når det benyttes formater som er forskjellige fra dem som er vist i dette avsnitt, skal i henhold til regel I/2 nr. 10 partene i alle tilfeller sikre at:
    1. all informasjon knyttet til innehaverens identitet og personbeskrivelse, herunder navn, fødselsdato, foto og underskrift, sammen med datoen for utstedelse av dokumentet, vises på samme side av dokumentet, og at
    2. all informasjon knyttet til den eller de stillingene som innehaveren har rett til å tjenestegjøre i, i samsvar med administrasjonens gjeldende krav til sikkerhetsbemanning, samt eventuelle begrensninger, har en framtredende plassering og er lett å identifisere.

UTSTEDELSE OG REGISTRERING AV SERTIFIKATER

Godkjenning av fartstid

  1. Når partene godkjenner fartstid påkrevd av konvensjonen, bør de sikre at den aktuelle fartstiden er relevant for den kvalifikasjonen det søkes om, idet det tas hensyn til, ved siden av det først gjøres kjent med tjenesten på sjøgående skip, at formålet med slik tjeneste er å la sjømannen få instruksjon i og under hensiktsmessig tilsyn få utføre sikre og korrekte praksiser, prosedyrer og rutiner som er relevante for den kvalifikasjonen det søkes om.

Godkjenning av kurs

  1. Når partene godkjenner slike kurs og programmer, bør de ta hensyn til at de relevante IMO-modellkursene kan være til hjelp ved utarbeidelsen av slike kurs og programmer og sikre at de detaljerte opplæringsmålene som anbefales i disse, blir dekket på en hensiktsmessig måte.

Elektronisk tilgang til registre

  1. Ved vedlikehold av det elektroniske registeret i samsvar med nr. 15 i regel I/2, skal det fastsettes at det skal tillates kontrollert elektronisk tilgang til slike registre for at parter og selskaper skal kunne bekrefte:
    1. navnet på den sjømannen som slikt sertifikat, slik påtegning eller annen kvalifikasjon ble utstedt til, dens relevante nummer, utstedelsesdato og utløpsdato,
    2. i hvilken stilling innehaveren kan tjenstegjøre og eventuelle begrensninger knyttet til dette, og
    3. hvilke funksjoner innehaveren kan utføre, hvilke nivåer vedkommende er bemyndiget på, og eventuelle begrensninger som er knyttet til dette.

Utarbeiding av en database for registrering av sertifikater

  1. Ved gjennomføringen av kravene i nr. 14 i regel I/2 for vedlikehold av et register over sertifikater og påtegninger, er en standard database ikke nødvendig, forutsatt at alle relevante opplysninger er registrert og er tilgjengelig i samsvar med regel I/2.

  2. Følgende opplysninger bør registreres og være tilgjengelig, enten på papir eller elektronisk, i samsvar med regel I/2:
     
    1. Sertifikatets status

      Gyldig
      Midlertidig opphevet
      Kansellert
      Rapportert tapt
      Ødelagt

      Endringer i status skal registreres, herunder datoene for endringene.
    2.  Opplysninger på sertifikatet

      Sjømannens navn
      Fødselsdato
      Nasjonalitet Kjønn
      Helst et foto
      Relevant dokumentnummer
      Utstedelsesdato
      Utløpsdato
      Siste forlengelsesdato
      Opplysninger om dispensasjon(er)
    3. Opplysninger om kompetanse

      STCW-normer for kompetanse (f.eks. regel II/1)
      Stilling
      Funksjon
      Ansvarsnivå
      Påtegninger
      Begrensninger
    4. Medisinske opplysninger

      Utstedelsesdato for siste helseattest knyttet til utstedelse eller forlengelse av kompetansesertifikatet.