Innføring og sikkerhetsbevissthet

  1. Sjøfolk og personell om bord er ikke sikkerhetseksperter, og det er ikke formålet med bestemmelsene i denne konvensjon eller denne kode å gjøre dem om til sikkerhetsspesialister.
  2. Sjøfolk og personell om bord bør få adekvat sikkerhetsrelatert opplæring eller instruksjon og grunnopplæring slik at de får den nødvendige kunnskapen og forståelsen til å utføre sine tildelte plikter og kollektivt bidra til å styrke den maritime sikkerheten.
  3. Sjøfolk som ikke har sikkerhetsplikter, må fullføre opplæringen i sikkerhetsbevissthet eller instruksjonen beskrevet i avsnitt A-VI/6 minst en gang i sin karriere. Det er ikke noe behov for oppfriskning eller revurdering av denne opplæringen hvis sjømannen eller det berørte personellet om bord tilfredsstiller kravene til sikkerhetsrelatert grunnopplæring i regel VI/6 og deltar i trening og øvelser pålagt av ISPS-koden.

Sjøfolk med anviste sikkerhetsplikter

  1. Uttrykket "med anviste sikkerhetsplikter" i avsnitt A-VI/6 betegner dem som har særskilte sikkerhetsplikter og ansvar i samsvar med skipets sikkerhetsplan.
  2. Sjøfolk med anviste sikkerhetsplikter må fullføre opplæringen som beskrevet i avsnitt A-VI/6 minst en gang i sin karriere. Det er ikke noe behov for oppfriskning eller revurdering av denne opplæringen hvis sjømannen eller det berørte personellet om bord tilfredsstiller kravene til sikkerhetsrelatert grunnopplæring i regel VI/6 og deltar i trening og øvelser pålagt av ISPS-koden.
  3. De som tilbyr "sikkerhetsrelatert grunnopplæring" i samsvar med avsnitt A-VI/6, skal ikke være pålagt å tilfredsstille kravene i regel I/6 eller i avsnitt A-I/6.
  4. I helt eksepsjonelle situasjoner, når de sikkerhetsrelaterte pliktene om bord må ivaretas av en person som er kvalifisert til å utføre anviste sikkerhetsrelaterte plikter og en slik person er midlertidig utilgjengelig, kan administrasjonen tillate en sjømann uten anviste sikkerhetsplikter å utføre slike plikter forutsatt at slik en person forstår skipets sikkerhetsplan, frem til neste anløpshavn, eller i en periode som ikke er lengre enn 30 dager, avhengig av hva som er lengst.