1. Opplæring må være relevant i forhold til bestemmelsene i ISPS-koden og SOLAS-konvensjonen, med endringer.*
  2. Når opplæringen er fullført, skal en sikkerhetsoffiser for skip ha tilstrekkelig kjennskap til engelsk til å kunne tolke og formidle meldinger som er relevante for skipets eller havneanleggets sikkerhet på korrekt måte.
  3. I helt eksepsjonelle situasjoner, når en person med dyktighetssertifikat for sikkerhetsoffiser for skip midlertidig er utilgjengelig, kan administrasjonen tillate en sjømann med bestemte sikkerhetsplikter og ansvar samt en forståelse av skipets sikkerhetsplan å gjøre tjeneste som skipets sikkerhetsoffiser og utføre alle plikter og alt ansvar som hører inn under skipets sikkerhetsoffiser frem til neste anløpshavn eller i en periode som ikke er lengre enn 30 dager, avhengig av hva som er lengst. Selskapet skal så snart som mulig informere vedkommende myndigheter i den eller de neste anløpshavnene om de ordningene som er i bruk.

---------------

*          Det eller de relevante IMO-modellkursene kan være til hjelp i utarbeidelsen av kursene.