FOREBYGGENDE BRANNVERN OG BRANNSLOKKING

  1. Opplæringen i forebyggende brannvern og brannslokking som kreves i avsnitt A-VI/1, bør ha med minst de teoretiske og praktiske emnene som er oppført i punkt 2 til 4 nedenfor*.

Teoretisk opplæring

  1. Den teoretiske opplæringen bør dekke:
    1. de tre elementene i brann og eksplosjon (branntrekanten): brennstoff, antennelseskilde, oksygen,
    2. antennelseskilder: kjemiske, biologiske, fysiske,
    3. antennbare materialer: tennbarhet, antennelsespunkt, brenntemperatur, forbrenningshastighet, varmeverdi, nedre tennbarhetsgrense (LFL), øvre tennbarhetsgrense (UFL), tennbarhetsområde, bruk av nøytralgass, statisk elektrisitet, flammepunkt, selvantennelse,
    4. brannfare og spredning av brann ved stråling, konveksjon og ledning,
    5. reaktivitet,
    6. klassifisering av branner og brukelige slokkemidler,
    7. hovedårsaker til brann om bord på skip: oljelekkasje i maskinrom, sigaretter, varmgang (lager); apparater i byssa (komfyrer, avtrekk, stekeapparater, varmeplater m.v), spontan antennelse (last, avfall, mv..), varmarbeid (sveising, skjæring m.v.), elektriske apparater (kortslutning, ikke fagmessig utførte reparasjoner), reaksjon, selvoppvarming og selvantennelse, brannstifting, statisk elektrisitet,
    8. forebyggende brannvern,
    9. systemer for brann- og røykdeteksjon, automatiske brannalarmer,
    10. brannslokkingsutstyr, herunder:
      1. faste anlegg om bord og deres plassering, hovedledninger for brannvern, hydranter, internasjonal kopling til land, kvelningsanlegg, karbondioksid (CO2), skum, trykkvannssystemer med spredere i spesiallasterom, mv.,
        automatiske sprinkleranlegg, nødbrannpumpe, nødgenerator, pulverslokkemidler, allmenn oversikt over nødvendige og tilgjengelige transportable apparater, høytrykkståkeanlegg, skum som utvider seg sterkt, nyutviklinger og nytt utstyr,
      2. brannmannsutstyr, personlig utstyr, åndedrettsvern, gjenopplivingsutstyr, røykdykkerhjelm eller -maske, brannsikker livline og sele, og
      3. generelt utstyr, herunder brannslanger, munnstykker, koplinger, brannøkser, bærbare brannlokkingsapparater, brannslokkingstepper,
    11. konstruksjon og arrangementer, herunder rømningsveier, midler til frigjøring av gass fra tanker, skiller i klasse A, B og C, nøytralgassanlegg,
    12. organisering av brannslokking på skip, herunder generalalarm, brannkontrolltegninger, mønstringsstasjoner og den enkeltes plikter, samband, herunder mellom skip og land når skipet er i havn, sikkerhetsrutiner for personell, faste øvelser om bord, patruljeringssystemer,
    13. praktisk kjennskap til gjenopplivingsmetoder,
    14. brannslokkingsmetoder, herunder å gi alarm, lokalisere og isolere, kaste over bord, hemme, kjøle, kvele, slokke, passe på at brannen ikke flammer opp igjen (“reflash watch”), røykavtrekk, og
    15. brannslokkingsmidler, herunder vann, samlet stråle, spreder, tåke, fylling, skum med sterk, middels og svak utvidelse, karbondioksid (CO2); lettvann (AFFF), pulver, nyutviklinger og nytt utstyr.

Praktisk opplæring

  1. Den praktiske opplæringen nedenfor bør finne sted i rom som gir helt realistiske opplæringsforhold (f.eks. simulering av forholdene om bord på skip), og bør når det er mulig og praktisk gjennomførbart, også utføres både i mørket og i dagslys, slik at den som gjennomgår opplæringen, kan tilegne seg ferdigheter i å:
    1. bruke ulike typer av bærbare brannslokkingsapparater,
    2. bruke et bærbart pustepparat,
    3. slokke mindre branner, så som branner i elektrisk utstyr, oljebranner og propanbranner,
    4. slokke omfattende branner med vann (stråle- og spredermunnstykker),
    5. slokke branner med skum, pulver eller et hvilket som helst annet egnet kjemisk slokkemiddel,
    6. entre og gå gjennom, med livline men uten åndedrettsvern, et rom der det er sprøytet inn et skum som utvider seg sterkt,
    7. bekjempe brann i røykfylte lukkede rom, iført trykkluftapparat,
    8. slokke brann med vanntåke, eller et hvilket som helst annet egnet slokkemiddel, i et oppholdsrom eller simulert maskinrom med brann og kraftig røykutvikling,
    9. slokke en oljebrann med tåkeapplikator og spredermunnstykker, pulver- eller skumapplikatorer, og
    10. berge menneskeliv i et røykfylt rom iført åndedrettsvern.

Generelt

  1. De som gjennomgår opplæring, må også gjøres oppmerksomme på nødvendigheten av å opprettholde en beredskap om bord.

GRUNNLEGGENDE FØRSTEHJELP*

  1. Opplæringen i elementær førstehjelp som kreves i regel VI/1 som del av den grunnleggende opplæringen, bør gis på et tidlig stadium i yrkesopplæringen, helst under opplæringen før tjeneste til sjøs, for å gjøre sjøfolk i stand til å handle omgående når de står overfor en ulykke eller en annen medisinsk nødssituasjon inntil en person med ferdigheter i førstehjelp eller personen med ansvar for medisinsk behandling om bord kommer til stedet.

PERSONLIG SIKKERHET OG SOSIALT ANSVAR*

  1. Administrasjonene bør huske på betydningen av kommunikasjon og språkferdigheter for å opprettholde sikkerhet for menneskeliv og eiendom til sjøs og hindre maritim forurensning. Tatt i betraktning skipsfartsnæringens internasjonale karakter, avhengigheten av muntlig kommunikasjon mellom skip og mellom land, den økende bruken av flernasjonale besetninger og hensynet til at besetningsmedlemmer skal være i stand til å kommunisere med passasjerer i en nødssituasjon, vil valg av et felles språk for maritim kommunikasjon fremme en sikker praksis ved å redusere risikoen for menneskelige feil under formidling av livsviktig informasjon.
  2. Selv om det ikke er tilfelle overalt, er engelsk som følge av vanlig praksis hurtig i ferd med å bli et standardspråk for kommunikasjon for sikkerhetsformål til sjøs, delvis som et resultat av bruken av IMOs maritime standarduttrykk (IMO Standard Marine Communication Phrases).
  3. Administrasjonene bør overveie fordelene ved å sikre at sjøfolk er i stand til å bruke i det minste et elementært engelsk ordforråd med vekt på nautiske termer og situasjoner.

-----------------

*          Det eller de relevante IMO-modellkursene kan være til hjelp i utarbeidelsen av kursene.