FOREBYGGENDE BRANNVERN OG BRANNSLOKKING
- Opplæringen i forebyggende brannvern og brannslokking som kreves i avsnitt A-VI/1, bør ha med minst de teoretiske og praktiske emnene som er oppført i punkt 2 til 4 nedenfor*.
Teoretisk opplæring
- Den teoretiske opplæringen bør dekke:
- de tre elementene i brann og eksplosjon (branntrekanten): brennstoff, antennelseskilde, oksygen,
- antennelseskilder: kjemiske, biologiske, fysiske,
- antennbare materialer: tennbarhet, antennelsespunkt, brenntemperatur, forbrenningshastighet, varmeverdi, nedre tennbarhetsgrense (LFL), øvre tennbarhetsgrense (UFL), tennbarhetsområde, bruk av nøytralgass, statisk elektrisitet, flammepunkt, selvantennelse,
- brannfare og spredning av brann ved stråling, konveksjon og ledning,
- reaktivitet,
- klassifisering av branner og brukelige slokkemidler,
- hovedårsaker til brann om bord på skip: oljelekkasje i maskinrom, sigaretter, varmgang (lager); apparater i byssa (komfyrer, avtrekk, stekeapparater, varmeplater m.v), spontan antennelse (last, avfall, mv..), varmarbeid (sveising, skjæring m.v.), elektriske apparater (kortslutning, ikke fagmessig utførte reparasjoner), reaksjon, selvoppvarming og selvantennelse, brannstifting, statisk elektrisitet,
- forebyggende brannvern,
- systemer for brann- og røykdeteksjon, automatiske brannalarmer,
- brannslokkingsutstyr, herunder:
- faste anlegg om bord og deres plassering, hovedledninger for brannvern, hydranter, internasjonal kopling til land, kvelningsanlegg, karbondioksid (CO2), skum, trykkvannssystemer med spredere i spesiallasterom, mv.,
automatiske sprinkleranlegg, nødbrannpumpe, nødgenerator, pulverslokkemidler, allmenn oversikt over nødvendige og tilgjengelige transportable apparater, høytrykkståkeanlegg, skum som utvider seg sterkt, nyutviklinger og nytt utstyr, - brannmannsutstyr, personlig utstyr, åndedrettsvern, gjenopplivingsutstyr, røykdykkerhjelm eller -maske, brannsikker livline og sele, og
- generelt utstyr, herunder brannslanger, munnstykker, koplinger, brannøkser, bærbare brannlokkingsapparater, brannslokkingstepper,
- faste anlegg om bord og deres plassering, hovedledninger for brannvern, hydranter, internasjonal kopling til land, kvelningsanlegg, karbondioksid (CO2), skum, trykkvannssystemer med spredere i spesiallasterom, mv.,
- konstruksjon og arrangementer, herunder rømningsveier, midler til frigjøring av gass fra tanker, skiller i klasse A, B og C, nøytralgassanlegg,
- organisering av brannslokking på skip, herunder generalalarm, brannkontrolltegninger, mønstringsstasjoner og den enkeltes plikter, samband, herunder mellom skip og land når skipet er i havn, sikkerhetsrutiner for personell, faste øvelser om bord, patruljeringssystemer,
- praktisk kjennskap til gjenopplivingsmetoder,
- brannslokkingsmetoder, herunder å gi alarm, lokalisere og isolere, kaste over bord, hemme, kjøle, kvele, slokke, passe på at brannen ikke flammer opp igjen (“reflash watch”), røykavtrekk, og
- brannslokkingsmidler, herunder vann, samlet stråle, spreder, tåke, fylling, skum med sterk, middels og svak utvidelse, karbondioksid (CO2); lettvann (AFFF), pulver, nyutviklinger og nytt utstyr.
Praktisk opplæring
- Den praktiske opplæringen nedenfor bør finne sted i rom som gir helt realistiske opplæringsforhold (f.eks. simulering av forholdene om bord på skip), og bør når det er mulig og praktisk gjennomførbart, også utføres både i mørket og i dagslys, slik at den som gjennomgår opplæringen, kan tilegne seg ferdigheter i å:
- bruke ulike typer av bærbare brannslokkingsapparater,
- bruke et bærbart pustepparat,
- slokke mindre branner, så som branner i elektrisk utstyr, oljebranner og propanbranner,
- slokke omfattende branner med vann (stråle- og spredermunnstykker),
- slokke branner med skum, pulver eller et hvilket som helst annet egnet kjemisk slokkemiddel,
- entre og gå gjennom, med livline men uten åndedrettsvern, et rom der det er sprøytet inn et skum som utvider seg sterkt,
- bekjempe brann i røykfylte lukkede rom, iført trykkluftapparat,
- slokke brann med vanntåke, eller et hvilket som helst annet egnet slokkemiddel, i et oppholdsrom eller simulert maskinrom med brann og kraftig røykutvikling,
- slokke en oljebrann med tåkeapplikator og spredermunnstykker, pulver- eller skumapplikatorer, og
- berge menneskeliv i et røykfylt rom iført åndedrettsvern.
Generelt
- De som gjennomgår opplæring, må også gjøres oppmerksomme på nødvendigheten av å opprettholde en beredskap om bord.
GRUNNLEGGENDE FØRSTEHJELP*
- Opplæringen i elementær førstehjelp som kreves i regel VI/1 som del av den grunnleggende opplæringen, bør gis på et tidlig stadium i yrkesopplæringen, helst under opplæringen før tjeneste til sjøs, for å gjøre sjøfolk i stand til å handle omgående når de står overfor en ulykke eller en annen medisinsk nødssituasjon inntil en person med ferdigheter i førstehjelp eller personen med ansvar for medisinsk behandling om bord kommer til stedet.
PERSONLIG SIKKERHET OG SOSIALT ANSVAR*
- Administrasjonene bør huske på betydningen av kommunikasjon og språkferdigheter for å opprettholde sikkerhet for menneskeliv og eiendom til sjøs og hindre maritim forurensning. Tatt i betraktning skipsfartsnæringens internasjonale karakter, avhengigheten av muntlig kommunikasjon mellom skip og mellom land, den økende bruken av flernasjonale besetninger og hensynet til at besetningsmedlemmer skal være i stand til å kommunisere med passasjerer i en nødssituasjon, vil valg av et felles språk for maritim kommunikasjon fremme en sikker praksis ved å redusere risikoen for menneskelige feil under formidling av livsviktig informasjon.
- Selv om det ikke er tilfelle overalt, er engelsk som følge av vanlig praksis hurtig i ferd med å bli et standardspråk for kommunikasjon for sikkerhetsformål til sjøs, delvis som et resultat av bruken av IMOs maritime standarduttrykk (IMO Standard Marine Communication Phrases).
- Administrasjonene bør overveie fordelene ved å sikre at sjøfolk er i stand til å bruke i det minste et elementært engelsk ordforråd med vekt på nautiske termer og situasjoner.
-----------------
* Det eller de relevante IMO-modellkursene kan være til hjelp i utarbeidelsen av kursene.