DYKTIGHET MED HENSYN TIL REDNINGSFARKOSTER OG MANN-OVERBORD-BÅTER UNNTATT HURTIGGÅENDE MANN-OVERBORD-BÅTER

Kompetansenormer

  1. Alle som søker om dyktighetssertifikat for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter, skal være pålagt å demonstrere ferdighet i å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1.
  2. Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-VI/2-1, skal være tilstrekkelig til at søkeren kan sette ut og ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt i nødssituasjoner.*
  3. Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnskap, forståelse og dyktighet, skal ta hensyn til veiledningen i del B av denne koden.
  4. Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de fastsatte normene for kompetanse er oppfylt gjennom:
    1. demonstrasjon av kompetanse til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1, i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse som er oppført i kolonne 3 og 4 i denne tabellen, og
    2. prøving eller kontinuerlig bedømmelse som del av et godkjent opplæringsprogram som dekker materialet angitt i kolonne 2 i tabell A-VI/2-1.
  5. Sjøfolk som er kvalifisert i samsvar med nr. 4 med hensyn til redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter, skal hvert femte år være pålagt å godtgjøre at de har holdt ved like de påkrevde kompetansenormene med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1
  6. Partene kan godkjenne opplæring og erfaring om bord for vedlikehold av de påkrevde kompetansenormene i tabell A-VI/2-1 på følgende områder:
    1. ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting: 
      1. tolke merkingen på redningsfarkosten med hensyn til hvor mange personer den er beregnet på, 
      2. gi riktige kommandoer for utsetting av og ombordstigning i redningsfarkosten, tømming av skipet og håndtere og evakuere personer fra redningsfarkosten, 
      3. klargjøre og sikkert sette ut redningsfarkost og komme klar av skipssiden raskt, og 
      4. sikkert berge redningsfarkost og mann-overbord-båter,
    2. håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet:
      1. ro og styre en båt og styre etter kompass,
      2. bruke hver enkelt utstyrsenhet på redningsfarkoster, unntatt lys- og røyksignaler, og
      3. rigge opp innretninger for å lette lokalisering,
    3. bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr:
      1. bruk av bærbart radioutstyr på redningsfarkost, og
    4. gi førstehjelp til overlevende.

       
  7. DYKTIGHET MED HENSYN TIL HURTIGGÅENDE MANN-OVERBORD-BÅTER
     
    Kompetansenormer
  8. Alle som søker om dyktighetssertifikat for hurtiggående mann-overbord-båter, skal være pålagt å demonstrere ferdighet med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2.
  9. Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-VI/2-2, skal være tilstrekkelig til at søkeren kan sette ut og ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt i nødssituasjoner.*
  10. Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnskap, forståelse og dyktighet, skal ta hensyn til veiledningen i del B av denne koden.
  11. Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de fastsatte normene for kompetanse er oppfylt gjennom: 
    1. demonstrasjon av kompetanse til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2, i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse som er oppført i kolonne 3 og 4 i denne tabellen, og
    2. prøving eller kontinuerlig bedømmelse som del av et godkjent opplæringsprogram som dekker materialet angitt i kolonne 2 i tabell A-VI/2-2.
  12. Sjøfolk som er kvalifisert i samsvar med nr. 10 med hensyn til hurtiggående mann-overbord-båter, skal hvert femte år være pålagt å godtgjøre at de har holdt ved like de påkrevde kompetansenormene med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2.
  13. Partene kan godkjenne opplæring og erfaring om bord for vedlikehold av de påkrevde kompetansenormene i tabell A-VI/2-2 på følgende områder:
    1. ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt under og etter utsetting:
      1. kontrollere sikker utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt,
      2. håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende vær- og sjøforhold,
      3. bruke kommunikasjons- og signalutstyr mellom den hurtiggående mann-overbord-båten og et helikopter og et skip,
      4. bruke det nødutstyret som føres om bord, og
      5. gjennomføre søk, idet det tas hensyn til miljøfaktorer.

Tabell A-VI/2-1

Spesifikasjon for minstenormer for kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting

Konstruksjon og utrustning for redningsfarkoster og mann-overbord-båter og hver enkelt utstyrsenhet om bord i disse

 

Særskilte karakeristika ved og anordninger for redningsfarkoster og mann-overbord-båter

 

Forskjellige typer innretninger for utsetting av redningsfarkoster og mann-overbord-båter

 

Metoder for utsetting av redningsfarkoster i høy sjø

 

Metoder for å få fatt i redningsfarkoster igjen

 

Hva som skal gjøres etter å ha forlatt skipet

 

Metoder for utsetting av mann-overbord-båter og få fatt i dem igjen i høy sjø

 

Farer knyttet til bruk av løseanordninger med last

 

Kjennskap til vedlikeholdsrutiner

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:

 

.1      snu en kantret redningsflåte iført redningsvest

 

.2      tolke merkingen på redningsfarkosten med hensyn til hvor mange personer den er beregnet på

 

.3      gi riktige kommandoer for utsetting av og ombordstigning i redningsfarkosten, tømming av skipet og håndtere og evakuere personer fra redningsfarkosten

 

.4      klargjøre og sikkert sette ut redningsfarkost og komme klar av skipssiden raskt, og betjene løseanordninger med og uten last

 

.5      sikkert berge redningsfarkost og mann-overbord-båter, herunder tilbakestilling av løseanordninger med og uten last

 

ved bruk av: oppblåsbar redningsflåte og åpen eller overbygd livbåt med innenbords motor eller godkjent simulatortrening, ved behov

Klargjøring av, ombordstigning i og utsetting av redningsfarkoster overholder utstyrets begrensninger og gjør det mulig for redningsfarkosten å komme trygt klar av skipet

 

De første handlingene etter at skipet er forlatt, minmaliserer trusler mot overlevelse

 

Redningsfarkoster og mann-overbord-båter fås fatt i igjen på en slik måte at utstyrets begrensninger overholdes

 

Utstyret betjenes i samsvar med produsentens anvisninger for frigjøring og tilbakestilling

Betjene motor på redningsfarkost

Metoder for å starte og betjene motor med tilbehør på redningsfarkost sammen med bruk av farkostens brannslokkingsapparat

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å starte og betjene innenbords motor som åpen eller overbygd livbåt er utstyrt med

Framdrift finnes og opprettholdes slik manøvreringen krever

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet:

Håndtering av redningsfarkost i dårlig vær

 

Bruk av fangline, drivanker og alt annet utstyr

 

Fordeling av mat og vann i redningsfarkost

 

Tiltak som treffes for å maksimalisere muligheten for å oppdage og lokalisere redningsfarkost

 

Metode for helikopterredning

 

Virkninger av nedkjøling, hvordan hindre nedkjøling, bruk av beskyttende trekk og klesplagg, herunder redningsdrakter og termiske beskyttelsesmidler

 

Bruk av mann-overbord-båter og motorlivbåter for å arrangere redningsflåter og for redning av overlevende og personer i sjøen

 

Grunnsetting av redningsfarkost

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:

 

.1      ro og styre en båt og styre etter kompass

 

.2      bruke hver enkelt utstyrsenhet i redningsfarkost

 

.3      rigge opp innretninger for å lette lokalisering

Forvaltningen av ansvaret for overlevende og redningsfarkost er tilpasset rådende omstendigheter og forhold

Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler

Radio-redningsredskaper som føres i redningsfarkoster, herunder satelitt-nødpeilesendere og radartranspondere

 

Lys- og røyksignaler til bruk i nødssituasjoner

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:

 

.1      bruke bærbart radioutstyr på redningsfarkoster

 

.2      bruke signalutstyr, herunder lys- og røyksignaler

Bruk og valg av kommunikasjons- og signalutstyrer tilpasset rådende omstendigheter og forhold


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Gi førstehjelp til overlevende

Bruk av medisinkiste og gjenopplivingsteknikker

 

Behandling av skadde personer, herunder å stanse blødninger og behandle sjokk

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å behandle skadde personer både under evakueringen av skipet og seinere ved bruk av medisinkiste og gjenopplivingsteknikker

Identifikasjon av sannsynlig årsak til, art og omfang av skader eller tilstand er umiddelbar og nøyaktig

 

Prioritering og rekkefølge ved behandling minimaliserer enhver trussel mot menneskeliv


Tabell A-VI/2-2 

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse for hurtiggående mann-overbord-båter

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Ha forståelse av hurtiggående mann-overbord-båters konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning

Konstruksjon og utrustning for mann-overbord-båter og hver enkelt utstyrsenhet om bord i disse

 

Kjennskap til vedlikehold og nødreparasjoner av hurtiggående mann-overbord-båter og normal luftfylling og lufttapping av oppdriftsrom på hurtiggående mann-overbord-båter

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk instruksjon

Metoden for å utføre rutinemessig vedlikehold og nødreparasjoner

 

Identifisere komponenter og nødvendig utstyr for hurtiggående mann-overbord-båter

Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det normalt er montert, under utsetting og berging

Bedømmelse av beredskapstilstanden for utsettingsutstyr og utsettingsredskap for hurtiggående mann-overbord-båter for umiddelbar utsetting og bruk

 

Forstå bruk og begrensninger for vinsj, bremser, fall, fangliner, bevegelseskompensasjon og annet utstyr slik det normalt er montert

 

Sikkerhetsforholdsregler under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt

 

Utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt under dårlige vær- og sjøforhold

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å kontrollere trygg utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt med montert utstyr

Ferdighet i å klargjøre og ta ansvar for utsettingsutstyr og utsettingsredskaper under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt

Ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt slik den normalt er utstyrt, under utsetting og berging

Bedømmelse av beredskapstilstanden for hurtiggående mann-overbord-båter og tilhørende utstyr for umiddelbar utsetting og bruk

 

Sikkerhetsforholdsregler under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt

 

Utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende og dårlige vær- og sjøforhold

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å foreta trygg utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt med montert utstyr

Ferdighet i å ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt under utsetting og berging.


 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt etter utsetting

Særskilte karakeristika ved og anordninger for hurtiggående mann-overbord-båter

 

Prosedyrer for å snu en kantret hurtiggående mann-overbord-båt

 

Hvordan håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende og dårlige vær- og sjøforhold

 

Navigasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr som finnes om bord i en hurtiggående mann-overbord-båt

 

Søkemønstre og miljøfaktorer som virker inn på deres utførelse

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:

 

.1       snu en kantret hurtiggående mann-overbord-båt

 

.2       håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende vær- og sjøforhold

 

.3       svømme i spesialutstyr

 

.4       bruke kommunikasjons- og signalutstyr mellom den hurtiggående mann-overbord-båten og et helikopter og et skip

 

.5       brukt det nødutstyret som føres om bord

 

.6       få en skadd person opp av vannet og overføre en skadd person til et redningshelikopter eller et skip, eller til et trygt sted

 

.7       gjennomføre søk, idet det tas hensyn til miljøfaktorer

Demonstrasjon av betjening av hurtiggående mann-overbord-båter innenfor utstyrets begrensninger under rådende værforhold

Betjene motor på en hurtuiggående mann-overbord-båt

Metoder for å starte og betjene motor med tilbehør på en hurtiggående mann-overbord-båt

Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å starte og betjene motor på hurtiggående mann-overbord-båt

Motoren startes og betjenes slik manøvreringen krever