DYKTIGHET MED HENSYN TIL REDNINGSFARKOSTER OG MANN-OVERBORD-BÅTER UNNTATT HURTIGGÅENDE MANN-OVERBORD-BÅTER
Kompetansenormer
- Alle som søker om dyktighetssertifikat for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter, skal være pålagt å demonstrere ferdighet i å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1.
- Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-VI/2-1, skal være tilstrekkelig til at søkeren kan sette ut og ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt i nødssituasjoner.*
- Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnskap, forståelse og dyktighet, skal ta hensyn til veiledningen i del B av denne koden.
- Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de fastsatte normene for kompetanse er oppfylt gjennom:
- demonstrasjon av kompetanse til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1, i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse som er oppført i kolonne 3 og 4 i denne tabellen, og
- prøving eller kontinuerlig bedømmelse som del av et godkjent opplæringsprogram som dekker materialet angitt i kolonne 2 i tabell A-VI/2-1.
- Sjøfolk som er kvalifisert i samsvar med nr. 4 med hensyn til redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter, skal hvert femte år være pålagt å godtgjøre at de har holdt ved like de påkrevde kompetansenormene med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-1
- Partene kan godkjenne opplæring og erfaring om bord for vedlikehold av de påkrevde kompetansenormene i tabell A-VI/2-1 på følgende områder:
- ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting:
- tolke merkingen på redningsfarkosten med hensyn til hvor mange personer den er beregnet på,
- gi riktige kommandoer for utsetting av og ombordstigning i redningsfarkosten, tømming av skipet og håndtere og evakuere personer fra redningsfarkosten,
- klargjøre og sikkert sette ut redningsfarkost og komme klar av skipssiden raskt, og
- sikkert berge redningsfarkost og mann-overbord-båter,
- håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet:
- ro og styre en båt og styre etter kompass,
- bruke hver enkelt utstyrsenhet på redningsfarkoster, unntatt lys- og røyksignaler, og
- rigge opp innretninger for å lette lokalisering,
- bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr:
- bruk av bærbart radioutstyr på redningsfarkost, og
- gi førstehjelp til overlevende.
- ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting:
- Alle som søker om dyktighetssertifikat for hurtiggående mann-overbord-båter, skal være pålagt å demonstrere ferdighet med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2.
- Kunnskapsnivået for de emnene som er oppført i kolonne 2 i tabell A-VI/2-2, skal være tilstrekkelig til at søkeren kan sette ut og ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt i nødssituasjoner.*
- Opplæring og erfaring for å oppnå det nødvendige nivået for teoretisk kunnskap, forståelse og dyktighet, skal ta hensyn til veiledningen i del B av denne koden.
- Alle som søker om sertifikat, skal være pålagt å godtgjøre at de fastsatte normene for kompetanse er oppfylt gjennom:
- demonstrasjon av kompetanse til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2, i samsvar med metodene for å demonstrere kompetanse og kriteriene for evaluering av kompetanse som er oppført i kolonne 3 og 4 i denne tabellen, og
- prøving eller kontinuerlig bedømmelse som del av et godkjent opplæringsprogram som dekker materialet angitt i kolonne 2 i tabell A-VI/2-2.
- Sjøfolk som er kvalifisert i samsvar med nr. 10 med hensyn til hurtiggående mann-overbord-båter, skal hvert femte år være pålagt å godtgjøre at de har holdt ved like de påkrevde kompetansenormene med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/2-2.
- Partene kan godkjenne opplæring og erfaring om bord for vedlikehold av de påkrevde kompetansenormene i tabell A-VI/2-2 på følgende områder:
- ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt under og etter utsetting:
- kontrollere sikker utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt,
- håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende vær- og sjøforhold,
- bruke kommunikasjons- og signalutstyr mellom den hurtiggående mann-overbord-båten og et helikopter og et skip,
- bruke det nødutstyret som føres om bord, og
- gjennomføre søk, idet det tas hensyn til miljøfaktorer.
- ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt under og etter utsetting:
Tabell A-VI/2-1
Spesifikasjon for minstenormer for kompetanse for redningsfarkoster og mann-overbord-båter unntatt hurtiggående mann-overbord-båter
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Ta kommandoen over en redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting |
Konstruksjon og utrustning for redningsfarkoster og mann-overbord-båter og hver enkelt utstyrsenhet om bord i disse
Særskilte karakeristika ved og anordninger for redningsfarkoster og mann-overbord-båter
Forskjellige typer innretninger for utsetting av redningsfarkoster og mann-overbord-båter
Metoder for utsetting av redningsfarkoster i høy sjø
Metoder for å få fatt i redningsfarkoster igjen
Hva som skal gjøres etter å ha forlatt skipet
Metoder for utsetting av mann-overbord-båter og få fatt i dem igjen i høy sjø
Farer knyttet til bruk av løseanordninger med last
Kjennskap til vedlikeholdsrutiner |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:
.1 snu en kantret redningsflåte iført redningsvest
.2 tolke merkingen på redningsfarkosten med hensyn til hvor mange personer den er beregnet på
.3 gi riktige kommandoer for utsetting av og ombordstigning i redningsfarkosten, tømming av skipet og håndtere og evakuere personer fra redningsfarkosten
.4 klargjøre og sikkert sette ut redningsfarkost og komme klar av skipssiden raskt, og betjene løseanordninger med og uten last
.5 sikkert berge redningsfarkost og mann-overbord-båter, herunder tilbakestilling av løseanordninger med og uten last
ved bruk av: oppblåsbar redningsflåte og åpen eller overbygd livbåt med innenbords motor eller godkjent simulatortrening, ved behov |
Klargjøring av, ombordstigning i og utsetting av redningsfarkoster overholder utstyrets begrensninger og gjør det mulig for redningsfarkosten å komme trygt klar av skipet
De første handlingene etter at skipet er forlatt, minmaliserer trusler mot overlevelse
Redningsfarkoster og mann-overbord-båter fås fatt i igjen på en slik måte at utstyrets begrensninger overholdes
Utstyret betjenes i samsvar med produsentens anvisninger for frigjøring og tilbakestilling |
Betjene motor på redningsfarkost |
Metoder for å starte og betjene motor med tilbehør på redningsfarkost sammen med bruk av farkostens brannslokkingsapparat |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å starte og betjene innenbords motor som åpen eller overbygd livbåt er utstyrt med |
Framdrift finnes og opprettholdes slik manøvreringen krever |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet: |
Håndtering av redningsfarkost i dårlig vær
Bruk av fangline, drivanker og alt annet utstyr
Fordeling av mat og vann i redningsfarkost
Tiltak som treffes for å maksimalisere muligheten for å oppdage og lokalisere redningsfarkost
Metode for helikopterredning
Virkninger av nedkjøling, hvordan hindre nedkjøling, bruk av beskyttende trekk og klesplagg, herunder redningsdrakter og termiske beskyttelsesmidler
Bruk av mann-overbord-båter og motorlivbåter for å arrangere redningsflåter og for redning av overlevende og personer i sjøen
Grunnsetting av redningsfarkost |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:
.1 ro og styre en båt og styre etter kompass
.2 bruke hver enkelt utstyrsenhet i redningsfarkost
.3 rigge opp innretninger for å lette lokalisering |
Forvaltningen av ansvaret for overlevende og redningsfarkost er tilpasset rådende omstendigheter og forhold |
Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler |
Radio-redningsredskaper som føres i redningsfarkoster, herunder satelitt-nødpeilesendere og radartranspondere
Lys- og røyksignaler til bruk i nødssituasjoner |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:
.1 bruke bærbart radioutstyr på redningsfarkoster
.2 bruke signalutstyr, herunder lys- og røyksignaler |
Bruk og valg av kommunikasjons- og signalutstyrer tilpasset rådende omstendigheter og forhold |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Gi førstehjelp til overlevende |
Bruk av medisinkiste og gjenopplivingsteknikker
Behandling av skadde personer, herunder å stanse blødninger og behandle sjokk |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å behandle skadde personer både under evakueringen av skipet og seinere ved bruk av medisinkiste og gjenopplivingsteknikker |
Identifikasjon av sannsynlig årsak til, art og omfang av skader eller tilstand er umiddelbar og nøyaktig
Prioritering og rekkefølge ved behandling minimaliserer enhver trussel mot menneskeliv |
Tabell A-VI/2-2
Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse for hurtiggående mann-overbord-båter
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Ha forståelse av hurtiggående mann-overbord-båters konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning |
Konstruksjon og utrustning for mann-overbord-båter og hver enkelt utstyrsenhet om bord i disse
Kjennskap til vedlikehold og nødreparasjoner av hurtiggående mann-overbord-båter og normal luftfylling og lufttapping av oppdriftsrom på hurtiggående mann-overbord-båter |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk instruksjon |
Metoden for å utføre rutinemessig vedlikehold og nødreparasjoner
Identifisere komponenter og nødvendig utstyr for hurtiggående mann-overbord-båter |
Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det normalt er montert, under utsetting og berging |
Bedømmelse av beredskapstilstanden for utsettingsutstyr og utsettingsredskap for hurtiggående mann-overbord-båter for umiddelbar utsetting og bruk
Forstå bruk og begrensninger for vinsj, bremser, fall, fangliner, bevegelseskompensasjon og annet utstyr slik det normalt er montert
Sikkerhetsforholdsregler under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt
Utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt under dårlige vær- og sjøforhold |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å kontrollere trygg utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt med montert utstyr |
Ferdighet i å klargjøre og ta ansvar for utsettingsutstyr og utsettingsredskaper under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt |
Ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt slik den normalt er utstyrt, under utsetting og berging |
Bedømmelse av beredskapstilstanden for hurtiggående mann-overbord-båter og tilhørende utstyr for umiddelbar utsetting og bruk
Sikkerhetsforholdsregler under utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt
Utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende og dårlige vær- og sjøforhold |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å foreta trygg utsetting og berging av en hurtiggående mann-overbord-båt med montert utstyr |
Ferdighet i å ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt under utsetting og berging. |
Kolonne 1 |
Kolonne 2 |
Kolonne 3 |
Kolonne 4 |
Kompetanse |
Kunnskap, forståelse og dyktighet |
Metoder for å demonstrere kompetanse |
Kriterier for evaluering av kompetanse |
Ta kommandoen over en hurtiggående mann-overbord-båt etter utsetting |
Særskilte karakeristika ved og anordninger for hurtiggående mann-overbord-båter
Prosedyrer for å snu en kantret hurtiggående mann-overbord-båt
Hvordan håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende og dårlige vær- og sjøforhold
Navigasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr som finnes om bord i en hurtiggående mann-overbord-båt
Søkemønstre og miljøfaktorer som virker inn på deres utførelse |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å:
.1 snu en kantret hurtiggående mann-overbord-båt
.2 håndtere en hurtiggående mann-overbord-båt under rådende vær- og sjøforhold
.3 svømme i spesialutstyr
.4 bruke kommunikasjons- og signalutstyr mellom den hurtiggående mann-overbord-båten og et helikopter og et skip
.5 brukt det nødutstyret som føres om bord
.6 få en skadd person opp av vannet og overføre en skadd person til et redningshelikopter eller et skip, eller til et trygt sted
.7 gjennomføre søk, idet det tas hensyn til miljøfaktorer |
Demonstrasjon av betjening av hurtiggående mann-overbord-båter innenfor utstyrets begrensninger under rådende værforhold |
Betjene motor på en hurtuiggående mann-overbord-båt |
Metoder for å starte og betjene motor med tilbehør på en hurtiggående mann-overbord-båt |
Bedømmelse av prestasjoner fra praktisk demonstrasjon av ferdighet i å starte og betjene motor på hurtiggående mann-overbord-båt |
Motoren startes og betjenes slik manøvreringen krever |