Innføring i sikkerhet

  1. Før de blir satt til å ivareta plikter om bord, skal alle personer som er tilsatt eller engasjert på et sjøgående skip og som ikke er passasjerer, få godkjent grunnleggende opplæring i personlige redningsteknikker eller få tilstrekkelig informasjon og instruksjon, idet det tas hensyn til veiledningen i del B, for å bli i stand til å:
    1. kommunisere med andre personer om bord om elementære sikkerhetsspørsmål og forstå symboler og skilt som gir sikkerhetsinformasjon, samt alarmsignaler,
    2. vite hva de skal gjøre dersom:
      1. en person faller over bord,
      2. det oppdages brann eller røky, eller
      3. brannalarmen eller evakueringsalarmen går,
    3. identifisere mønstrings- og innskipingsstasjoner og nødrømningsveier,
    4. lokalisere og ta på redningsvester,
    5. gi alarm og ha grunnleggende kunnskap om bruken av bærbare brannslokkingsapparater,
    6. iverksette tiltak umiddelbart etter at en ulykke eller annen medisinsk nødssituasjon er oppdaget, og før det søkes ytterligere medisinsk bistand om bord, og
    7. lukke og åpne de værtette og vanntette branndørene som det enkelte skipet er utstyrt med, med unntak av slike som er installert i åpninger i skroget.
  2. Grunnleggende opplæring*

  3. Sjøfolk som er tilsatt eller engasjert i en hvilken som helst stilling om bord på skip innenfor skipets virksomhet, som del av skipets besetning, og som er tildelt plikter hva angår sikkerhet eller hindring av forurensning under driften av skipet, skal før de blir satt til å utføre plikter om bord:
    1. få passende, godkjent grunnleggende opplæring eller instruksjon i:
      1. personlige redningsteknikker som angitt i tabell A-VI/1-1,
      2. forebyggende brannvern og brannslokking som angitt i tabell A-VI/1-2,
      3. grunnleggende førstehjelp som angitt i tabell A-VI/1-3, og
      4. personlig sikkerhet og omsorg for mennesker som angitt i tabell A-VI/1-4,
    2. være pålagt å godtgjøre at de fastsatte normene for kompetanse er oppfylt med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene som er oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/1-1, A-VI/1-2, A-VI/1-3 og A-VI/1-4, gjennom:
      1. demonstrasjon av kompetanse i samsvar med metodene og kriteriene for evaluering av kompetanse oppført i kolonne 3 og 4 i de nevnte tabellene, og
      2. prøving eller kontinuerlig bedømmelse som del av et godkjent opplæringsprogram i de emnene som er oppført i kolonne 2 i de nevnte tabellene.
  4. Sjøfolk som er kvalifisert i samsvar med nr. 2 i grunnleggende opplæring, skal hvert femte år være pålagt å godtgjøre at de har holdt ved like de påkrevde kompetansenormene med hensyn til å utføre oppgavene og pliktene og ivareta ansvarsområdene oppført i kolonne 1 i tabell A-VI/1-1 og A-VI/1-2.
  5. Partene kan godkjenne opplæring og erfaring om bord for vedlikehold av de påkrevde kompetansenormene på følgende områder:
    1. personlige redningsteknikker som angitt i tabell A-VI/1-1,
      1. ta på redningsvester,
      2. borde en redningsfarkost fra skipet iført redningsvest,
      3. utføre de første handlingene ved ombordstigning i en livbåt som øker sjansene for å overleve,
      4. sette ut drivanker fra livbåten,
      5. betjene utstyret om bord i redningsfarkosten, og
      6. betjene innretninger til å angi posisjon, herunder radioutstyr
    2. forebyggende brannvern og brannslokking som angitt i tabell A-VI/1-2,
      1. bruke bærbart åndedrettsvern, og
      2. gjennomføre en redningsaksjon i et røykfylt rom, ved hjelp av en innretning som lager røyk om bord, med åndedrettsvern på.
  6. Unntak
  7. Administrasjonen kan, når det gjelder skip, bortsett fra passasjerskip med bruttotonnasje på mer enn 500 i internasjonal fart og tankskip, og dersom den vurderer skipets størrelse og reisens lengde eller art å være slik at det er urimelig eller upraktisk å anvende kravene i dette avsnittet fullt ut, frita, i den utstrekning som er nødvendig, sjøfolkene på et slikt skip eller en slik klasse av skip fra noen av kravene når hensynet til sikkerheten for mennesker om bord og for skip og eiendom, samt hensynet til vern av havmiljøet er ivaretatt.

 

Tabell A-VI/1-1

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse i personlige redningsteknikker

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Overleve til sjøs i tilfeller der skipet må forlates

Typer av nødssituasjoner som kan forekomme, for eksempel sammenstøt, brann, forlis

 

Typer av redningsredskaper son normalt føres om bord på skip

 

Utstyr i redningsfarkost

 

Plassering av personlige redningsredskaper

 

Prinsipper vedrørende redning, herunder:

 

.1       verdien av opplæring og øvelser

 

.2       personlige verneklær og personlig verneutstyr

 

.3       nødvendigheten av å være rede for enhver nødssituasjon

 

.4       hva som skal gjøres ved signal om å møte ved innskipningsstasjoner

 

.5       hva som skal gjøres når det er nødvendig å forlate skipet

 

.6       hva som skal gjøres under opphold i vannet

 

.7       hva som skal gjøres om bord i en redningsfarkost

 

.8       de største faremomentene for overlevende

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs eller godkjent erfaring og prøving fra tjeneste, herunder praktisk demonstrasjon av kompetanse i å:

 

.1          ta på redningsvest

 

.2          ta på og bruke en redningsdrakt

 

.3          hoppe trygt i vannet fra en viss høyde

 

.4          snu en kantret redningsflåte iført redningsvest

 

.5          svømme med redningsvest

 

.6          holde seg flytende uten redningsvest

 

.7          borde en redningsfarkost fra skipet og vannet iført redningsvest

 

.8          utføre de første handlingene ved ombordstigning i en redningsfarkost som øker sjansene for å overleve

 

.9          sette ut drivanker fra livbåten

 

.10       betjene utstyret om bord i redningsfarkosten

 

.11       betjene innretninger til å angi posisjon, herunder radioutstyr

Tiltak som treffes ved identifikasjon av alarmsignal er tilpasset den angitte nødssituasjonen og er i samsvar med etablerte prosedyrer

 

Tidspunktene og sekvensen for de enkelte tiltakene er passende for de rådende omstendigheter og forhold og minimaliserer mulige farer og trusler hva angår overlevelse

 

Metoden for ombordstigning i redningsfarkost er egnet og medfører ingen fare for andre overlevende

 

De første handlingene etter at skipet er forlatt, og prosedyrer og handlinger i vannet minimaliserer trusler mot overlevelse

 


Tabell A-VI/1-2

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse i forebyggende brannvern og brannslokking

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Minimalisere risikoen for brann og opprettholde beredskap for å håndtere nødssituasjoner som involverer brann

Organisering av brannslokking på skip

 

Plassering av brannslokkingsutstyr og nødrømningsveier

 

Elementene i brann og eksplosjon (branntrekanten)

 

Typer av antennelse og tennkilder

 

Brannfarlige materialer, brannfarer og spredning av brann

 

Nødvendigheten av konstant årvåkenhet

 

Tiltak som skal treffes om bord på skipet

 

Brann- og røykdeteksjon og automatiske alarmsystemer

 

Klassifisering av brann og egnede slokkemidler

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

De første tiltakene etter oppdagelsen av en nødssituasjon er i samsvar med anerkjent praksis og anerkjente prosedyrer

 

Tiltak som treffes ved identifikasjon av alarmsignal er tilpasset den angitte nødssituasjonen og er i samsvar med etablerte prosedyrer

Bekjempe og slokke branner

Brannslokkingsutstyr og dets plassering om bord

 

Instruksjon i:

 

.1       faste installasjoner

 

.2       brannmannsutstyr

 

.3       personlig utstyr

 

.4       innretninger og utstyr for brannslokking

 

.5       brannslokkingsmetoder

 

.6       brannslokkingsmidler

 

.7       prosedyrer for brannslokking

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs, herunder praktisk demonstrasjon i rom som frambyr virkelig realistiske opplæringsbetingelser (f.eks. ved simulering av forholdene om bord på skip) og, overalt der det er mulig og praktisk, i mørke, av ferdighet i å:

 

.1        bruke forskjellige typer bærebare brannslokkingsapparater

 

.2        bruke bærbart åndedrettsvern

Klær og utstyr er passende for brannslokkingsoperasjonens art

 

Tidspunktene og sekvensen for de enkelte tiltakene er passende for de rådende omstendigheter og forhold

 

Slokking av brann oppnås ved hjelp av passende prosedyrer, teknikker og brannslokkingsmidler

 

Prosedyrer og teknikker hva angår åndedrettsvern er i samsvar med anerkjent praksis og anerkjente prosedyrer


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Bekjempe og slokke branner (forts.)

.8         bruk av åndedrettsvern ved brannslokking og berging av menneskeliv

.3        slokke mindre branner, f.eks. branner i elektrisk utstyr, oljebranner, propanbranner

 

.4        slokke omfattende branner med vann ved bruk av stråle- og spredemunnstykke

 

.5        slokke branner med skum, pulver eller et hvilket som helst annet egnet kjemisk slokkemiddel

 

.6        gå inn i og gjennom, med livline, men uten åndedrettsvern, et rom der skum som utvider seg sterkt, er sprøytet inn

 

.7        bekjempe brann i røykfylte, lukkede rom, iført bærbart åndedrettsvern

 

.8        slokke brann med vanntåke eller et hvilket som helst annet slokkemiddel, i et rom i innredningen eller simulert maskinrom med brann og kraftig røykutvikling

 

.9        slokke oljebrann med tåkeapplikator og spredermunnstykker, pulver- eller skumapplikatorer

 

.10     berge menneskeliv i et røykfylt rom, iført åndedrettsvern

 


Tabell A-VI/1-3

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse i grunnleggende førstehjelp

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Treffe tiltak umiddelbart ved kjennskap til en ulykke eller annen medisinsk nødssituasjon

Vurdering av behovene til skadde personer og trusler mot egen sikkerhet

 

Forståelse av kroppens oppbygning og funksjoner

 

Forståelse av tiltak som må iverksettes umiddelbart i nødssituasjoner, herunder ferdighet i å:

 

.1       legge en skadd person i riktig stilling anvende

 

.2       gjenopplivingsteknikker

 

.3       stanse blødning

 

.4       iverksette egnede tiltak for grunnleggende behandling av sjokk

 

.5       iverksette egnede tiltak i tilfelle av brannsår og skåldsår, herunder ulykker forårsaket av elektrisk strømt

 

.6       redde og transportere en skadd person

 

.7       improvisere bandasjer og bruke materialer i medisinkiste

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

Måten det gis alarm på og tidspunktet for å gi alarm er tilpasset omstendighetene ved ulykken eller den medisinske nødssituasjonen

 

Identifikasjonen av sannsynlig årsak til, art og omfang av skader er umiddelbar og fullstendig og prioriteringen og rekkefølgen av handlinger er proporsjonal med enhver potensiell trussel mot menneskeliv

 

Risikoen for videre skade på en selv eller den skadde personen minimaliseres til enhver tid



Tabell A-VI/1-4

Spesifikasjon av minstenormer for kompetanse i personlig sikkerhet og omsorg for mennesker og miljø

 

Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Følge nødprosedyrer

Typer av nødsituasjoner som kan forekomme, så som sammenstøt, brann, forlis

 

Kjennskap til skipsberedskapsplaner for tiltak som skal iverksettes i nødssituasjoner

 

Alarmsignaler og særskilte plikter som mannskapet er tildelt ifølge alarminstruksen; mønstringsstasjoner; korrekt bruk av personlig sikkerhetsutstyr

 

Tiltak som skal iverksettes ved oppdagelse av potensiell nødssituasjon, herunder brann, sammenstøt, forlis og inntrengning av vann i skipet

 

Tiltak som skal iverksettes når nødalarmsignaler høres

 

Verdien av opplæring og øvelser

 

Kjennskap til rømningsveier og interne sambands- og alarmsystemer

 

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

De første tiltakene som treffes ved kjennskap til en nødssituasjon er i samsvar med etablerte nødprosedyrer

 

Opplysninger ved alarmgvining formidles raskt, nøyaktig, fullstendig og klart

Ta forholdsregler for å hindre forurensning av havmiljøet

 

Virkninger av forurensning av det marine miljøet som skyldes skipets drift eller uhell

 

Grunnleggende prosedyrer for miljøvern

 

Grunnleggende kjennskap til kompleksiteten og mangfoldet i havmiljøet

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

 

Organisatoriske prosedyrer som er utformet for å verne havmiljøet, følges til alle tider

 

 

 


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Følge trygge arbeidsrutiner

Viktigheten av å følge trygge arbeidsrutiner til enhver tid

 

Tilgjengelige sikkerhets- og verneanordninger til beskyttelse mot potensielle farer om bord på skip

 

Forholsregler som skal tas før man går inn i lukkede rom

 

Godt kjennskap til internasjonale tiltak rettet mot forebygging av ulykker og helse/miljø*

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

Sikre arbeidsrutiner følges og egnet sikkerhets- og verneutstyr brukes riktig til enhver tid

Bidra til effektiv kommunikasjon om bord på skip

Forstå prinsippene for hindringer mot effektiv kommunikasjon mellom enkeltpersoner og grupper på skipet

 

Evne til å etablere og opprettholde effektiv kommunikasjon

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

Kommunikasjonen er klar og effektiv til enhver tid

Bidra til gode menneskelige relasjoner om bord på skip

Viktigheten av å opprettholde gode menneskelige relasjoner og et godt arbeidsfellesskap om bord på skip

 

Grunnleggende prinsipper for samarbeid og praksis, herunder konfliktløsning

 

Omsorg for mennesker og miljø, tilsettingsvilkår, individuelle rettigheter og plikter, farene ved misbruk av narkotika og alkohol

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

Forventede arbeidsstandarder og atferdsnormer følges til enhver tid


Kolonne 1

Kolonne 2

Kolonne 3

Kolonne 4

Kompetanse

Kunnskap, forståelse og dyktighet

Metoder for å demonstrere kompetanse

Kriterier for evaluering av kompetanse

Forstå og treffe nødvendige tiltak for å ha kontroll med trøtthet

Betydningen av nødvendig hvile

 

Virkningene av søvn, vaktturnus og døgnrytme på trøtthet

 

Virkningen av fysiske stressfaktorer på sjøfolk

 

Virkningen av miljømessige stressfaktorer på og utenfor skipet, og deres effelt på sjøfolk

 

Virkningene av endringer i vaktturnus på trøttheten hos sjøfolk

Bedømmelse av prestasjoner fra godkjent instruksjon eller fra deltakelse på godkjent kurs

Praksis for håndtering av trøtthet følges og hensiktsmessige tiltak anvendes til enhver tid