– Ni omkomne er ni for mange, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad. Sjøfartsdirektoratet arbeider med å forebygge ulykker ved bruk av fritidsbåt. Da er det viktig at vi kartlegger ulykkene, slik at vi kan gi gode råd om hvordan folk kan unngå å havne i farlige situasjoner, legger han til.

Omkom da de drev fiske

Tre av ulykkene skjedde i Vestland, to i Nordland, én i Rogaland og to i Agder, hvor det i den ene ulykken var to personer.

Fire av de ni som omkom mistet livet da de drev med fiskeaktivitet. Tre av disse var alene da ulykken skjedde.

Fiske er en aktivitet som kan medføre økt risiko. Skal man ut og drive fiske alene er det spesielt viktig å tenke sikkerhet. Det kan være krevende å både føre fartøyet samtidig som man skal bevege seg rundt på dekk for å håndtere garn og teiner. Faren for fall over bord øker.

Det kan være lurt å tenke gjennom hva som kan gå galt før man drar ut. Husk vest, ha vanntett kommunikasjonsutstyr på deg, utstyr båten med en god leider som du greier å nå fra vannet og bruk dødmannsknapp/automatisk nødstopp.

Det finnes trådløse dødmannsknapper på markedet som kutter motoren hvis du faller over bord. Disse kan egne seg om man skal bevege seg mye rundt i båten.

Kald sjø, dårlig vær og uten vest

Kun to av de omkomne hadde vest. I det ene tilfellet var det totalforlis og personen ble funnet i sjøen, og i det andre tilfellet klarte ikke vedkommende å komme seg om bord i båten etter fall til sjø, og omkom som følge av nedkjøling.

I flere av ulykkene har det vært dårlig vær, høye bølger og sterk vind. Tre av båtene har ikke blitt funnet igjen.

I tre av sju ulykker var vinden oppe i en styrke mellom frisk bris og sterk storm. Det er svært viktig å sjekke værmeldingen jevnlig, og ikke ta noen sjanser.

Klar for en ny rekordsommer på sjøen

En ny norgesferie-sommer er på trappene. Sjøfartsdirektoratet synes det er positivt at så mange vil nyte båtlivet.

– Da er det ekstra viktig at alle tar sine forhåndsregler, slik at det blir en hyggelig og trygg aktivitet. Ta gjerne båtførerprøven for å få den teoretiske kunnskapen på plass før du drar ut - også dersom du er født før 1980 og ikke har krav om båtførerprøve, sier Alvestad.