Spørsmål om høringen kan rettes til seniorrådgiver Kine Angeltveit via e-post til kkan@sdir.no

Merknader sendes til Sjøfartsdirektoratet pr. e-post til post@sdir.no

Bakgrunnen for høringen

Endringer i IGC-koden

International Code for the construction and equipment of ships carrying liquefied gases in bulk (IGC-koden) er gjennomført i sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) kapittel VII. IMOs Maritime Safety Committee (MSC) har periodevis revisjon av IGC-koden for å tilpasse koden basert på erfaringer og teknisk utvikling.

Ved resolusjon MSC.492(104) vedtok komiteen 8. november 2021 en endring av IGC-koden regel 2.7.1.1 om krav til overlevelsesutstyr hvor det er tillagt to alternativ til definisjonen av «openings» i denne regelen.

Ved resolusjon MSC.476(102) vedtok komiteen den 11. november 2020 en endring i IGC-koden regel 6.5.3.5.1 om sveiseprosedyreprøving for lastetanker og prosesstanker. Her er ordlyden «materials such as» er lagt til, slik at referansen til aluminiumslegeringer er et eksempel og ikke et krav om spesifikt materiale.

Komiteen besluttet samtidig på grunnlag av gjeldende overenskomster at begge endringene skal tre i kraft 1. januar 2024, forutsatt at det ikke foreligger protester fra minst en tredjedel av medlemsstatene som representerer minst halvparten av næringsflåten på verdensbasis.

I norsk rett er IGC-koden gjort til forskrift ved særskilt henvisning i forskrift av 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip § 5 bokstav d. Det er behov for å endre gjennomføringsbestemmelsen slik at den samsvarer med det reviderte internasjonale regelverket.

Høringen av endringsforskriften skjer forut for IMOs protestfrist 1. juli 2023, og gjennomføres under forutsetning av at endringene i IGC-koden trer i kraft. 

I tillegg gjennomføres MSC.441(99) som ved en inkurie ikke er henvist til ved sist revisjon av forskrift om farlig last på norske skip. Resolusjonen gjelder en oppdatering av skjemaet for «International Certificate of Fitness for the Carriage of Liquefied Gases in Bulk» i appendix 2 til IGC-koden.

Forskrift om farlig last § 5 bokstav d oppdateres også med en henvisning til sist konsoliderte versjon av IGC-koden.

Endringer i IMDG-koden

International Maritime Dangerous Goods Code (IMDG-koden) er gjort til obligatorisk del av sjøsikkerhetskonvensjonens (SOLAS) regler for frakt av farlig last gjennom SOLAS regel VII/3. I norsk rett er IMDG-koden gjort til norsk forskrift for skip i utenriksfart ved særskilt henvisning i forskrift om farlig last § 5 bokstav b. For skip i innenriksfart er de samme reglene i stor grad gjort gjeldende på samme måte, jf. forskriftens § 8.

IMDG-koden publiseres i fornyet versjon annethvert år ved særskilt vedtak fra IMOs Maritime Safety Committee (MSC). Ved resolusjon 501(105) vedtok MSC 28. april 2022 revisjon av IMDG-koden.

Det gjøres en rekke redaksjonelle endringer i koden. I tillegg nevnes særskilt at det innføres et nytt kapittel 6-10 om «Provisions for the design, construction, inspection and testing of portable tanks with shells made of fibre-reinforced plastics (FRP) materials.»

Komiteen besluttet samtidig på grunnlag av gjeldende overenskomster at endringene automatisk trer i kraft 1. januar 2024, forutsatt at det ikke foreligger protester fra minst en tredjedel av medlemsstatene som representerer minst halvparten av næringsflåten på verdensbasis. Aktører har hatt anledning til å ta den reviderte koden i bruk fra 1. januar 2023.

I forskrift 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip endres § 5 først ledd bokstav b med en henvisning til resolusjon MSC.501(105) og en oppdatert henvisning til sist konsoliderte versjon av IMDG-koden.

Høringen av endringsforskriften skjer forut for IMOs protestfrist 1. juli 2023, og gjennomføres under forutsetning av at endringene i IMDG-koden trer i kraft. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forskriftsendringen innebærer en oppdatering av regelverket for norske skip i tråd med endringene i den internasjonale IGC-koden og IMDG-koden. En legger til grunn at aktørene som til daglig forholder seg til IGC-koden og IMDG-koden er vel kjent med vesentlige endringer i kodene. Endringene i IGC-koden antas å ikke innebære økonomiske konsekvenser. Når det gjelder oppdateringen av IMDG-koden, vil økte sikkerhetskrav på enkelte områder og endrede merkekrav, avhengig av hvilken last det dreier seg om, kunne innebære økte fraktkostnader. Myndighetene vil måtte tilpasse håndhevingen av regelverket til endringene i koden. Utover dette antas forslaget ikke ha nevneverdige administrative konsekvenser.

 

Vedlegg:

Forskrift om endring i forskrift om farlig last på norske skip.docx

Høringsinstanser.docx

MSC.441(99) (1).pdf

MSC.476(102).pdf

MSC.492(104).pdf

MSC.501(105).pdf