Forebygging av tretthet

  1. Ved overholdelsen av kravene til hviletid bør uttrykket "overordnede driftsforhold" forstås slik at det bare omfatter absolutt nødvendig arbeid om bord på skipet som av hensyn til sikkerheten og miljøet ikke kan utsettes, eller som ikke med rimelighet kunne ha vært forutsett ved reisens begynnelse.
  2. Selv om det ikke finnes en allment godtatt faglig definisjon av tretthet, bør alle som er involvert i arbeidsoperasjoner på skip, være seg bevisst hvilke faktorer som kan bidra til tretthet, herunder, men ikke begrenset til, slike som er identifisert av organisasjonen*, og ta hensyn til dem når de tar avgjørelser om arbeidsoperasjoner på skip.
  3. Ved anvendelsen av regel VIII/1 skal det tas hensyn til følgende:
    1. bestemmelser som er fastsatt for å forebygge tretthet, bør sikre at samlet arbeidstid ikke er for lang eller urimelig. Særlig bør minstekravene til hviletid som er spesifisert i avsnitt A-VIII/1, ikke tolkes slik at de innebærer at all annen tid kan benyttes til vakthold eller andre plikter,
    2. at hyppigheten og lengden på friperioder, og innvilgelsen av friperiode som avspasering, er vesentlige faktorer for å forebygge at tretthet bygger seg opp over tid, og
    3. bestemmelsene kan variere for skip på korte sjøreiser, under forutsetning av at det etableres særskilte sikkerhetsordninger.
  4. Unntak fastsatt i avsnitt A-VIII/1 nr. 9 bør tolkes slik at unntakene fastsatt i ILOs konvensjon om sjømenns arbeidstid og bemanning av skip, 1996 (nr.180) eller konvensjonen om arbeid til sjøs (Maritime Labour Convention), 2006, når den trer i kraft. Partene må definere omstendighetene som slike unntak faller inn under.
  5. Administrasjonene bør på grunnlag av opplysninger som fremkommer ved undersøkelse av ulykker til sjøs, kontinuerlig gjennomgå sine bestemmelser om forebygging av tretthet.

Forebyggelse av misbruk av narkotika og alkohol

  1. Misbruk av narkotika og alkohol påvirker sjømannens egnethet og evne til å utføre vaktplikter eller plikter som involverer anviste plikter knyttet til trygghet, hindring av forurensning og sikkerhet. Sjøfolk som viser seg å være under innflytelse av narkotika eller alkohol, skal ikke ha tillatelse til å utføre vaktplikter eller plikter som innebærer anviste plikter knyttet til trygghet, hindring av forurensning og sikkerhet, så lenge deres evne til å utføre disse pliktene er redusert.
  2. Administrasjonene må sikre at det treffes adekvate tiltak for å hindre at alkohol og narkotika reduserer evnen til personell på vakt til dem som har plikter som omfatter anviste plikter knyttet til trygghet, hindring av forurensning og sikkerhet, og bør opprette sorteringsprogrammer etter behov som:
    1. identifiserer misbruk av narkotika og alkohol,
    2. respekt for verdigheten, privatlivet, fortroligheten og de grunnleggende juridiske rettighetene til de berørte enkeltpersonene, og
    3. ta hensyn til relevante internasjonale retningslinjer.
  3. Selskaper må vurdere gjennomføring av en klart formulert politikk for å forebygge misbruk av narkotika og alkohol, herunder forbud mot å innta alkohol fire timer før tjeneste som medlem av en vakt, enten ved å innlemme dette forbudet i selskapets kvalitetsstyringssystem, eller ved å gi sjøfolk adekvat informasjon og utdanning.
  4. De som er involvert i å utarbeide programmer for å hindre misbruk av narkotika og alkohol, bør ta hensyn til veiledningen i ILOs publikasjon Program
  5. mer for forebyggelse av bruk av narkotika og alkohol i skipsfartsnæringen (en håndbok for planleggere) (Drug and Alcohol Prevention Programmes in the Maritime Industry (A Manual for Planners)*, med eventuelle endringer.

---------------

*          Denne håndbokens vedlegg III inneholder "Retningslinjer for rutiner for testing av stoff og alkohol til global anvendelse i skipsfartsnæringen ("Guiding Principles on Drug and Alcohol Testing procedures for Worldwide Application in the Maritime Industry"). Disse retningslinjene ble vedtatt av Joint ILO/WHO Committee on the Health of Seafarers (mai 1993).