«Tykk, tung røyk lå over Mallacoota da et ukjent fartøy dukket opp i horisonten. Det var mye større enn både fiskebåter og fritidsbåter som ferdes i området. Alle ventet på marinen, men den kom først flere dager senere.»

Det skriver det australske nettstedet ABC News i en artikkel som har fått overskriften «Praise for crew of the Far Saracen supply vessel that answered Mallacoota´s bushfire SOS». Ankerhåndteringsskipet, som er en del av flåten til Solstad Offshore ASA, kom med etterlengtede forsyninger til de tusenvis som hadde søkt tilflukt som følge av de store ødeleggelsene etter skogbrannene som herjer i Australia.

I RØYKEN: På det verste var sikten redusert til under 50 meter. 

Bisto myndighetene

Normalt jobber Far Saracen og Far Senator for ESSO med ankerhåndtering og forsyningstjenester til gass- og oljeplattformer i Bass Strait. Grunnet naturkatastrofen som nå utspiller seg i området, spurte myndighetene om Solstad-fartøyene kunne bistå i logistikkoperasjonen i Mallacoota.

– Det sa vi selvsagt ja til, sier Lars Peder Solstad, CEO i Solstad Offshore ASA, til Sjøfartsdirektoratet.

ELENDIG SIKT: Da vinden plutselig snudde, ble dag til natt i løpet av minutter.

Rederiet har kontorer i Australia med flere fartøy som opererer i regionen, og Solstad-sjefen roser jobben mannskapene har gjort.

– Det er viktig å bidra når katastrofer som dette inntreffer. Alle om bord har gjort en fantastisk innsats både når det gjelder å få levert det mest nødvendige, og ta vare på de som trenger det mest, sier Solstad.

FAR SENATOR OG FAR SARACEN: Det ser nesten ut som tåke, men det er røyk fra skogbrannene i området som omkranser begge skipene.

Midlertidige hjem

Skipene hadde med seg over 30 paller med mat og vann, samt diesel for å holde generatorene i byen i gang. Etter at lasten var tatt i land ble skipene midlertidige hjem for de mest sårbare frem til marinen var på plass. Evakueringen fra Mallacoota er en av de største som har skjedd i Australia i fredstider. Enkelte dager var røyken så tykk at sikten var redusert til under 50 meter.

«PRECIOUS CARGO»: Mannskapet får sjeldent så fint besøk om bord. En huske ble raskt laget av tau og en treplanke, og barna storkoste seg.

– Det har vært en krevende uke for mannskapene om bord på begge fartøyene, og det rettes en stor takk til alle og deres «can do»-holdning, skrives det fra de involverte i redningsoperasjonen.

EVAKUERT: Familier med små barn, eldre eller syke ble tatt om bord inntil marinen kom til stedet for å evakuere.

Christ Nairey, en lokal politibetjent, tilbragte en uke om bord i nettopp Far Saracen. Han publiserte følgende status på Facebook:

«Det har vært mange historier om både hæren og marinen i området, men jeg vil trekke fram mannskapet på båten Far Saracen. De var på plass flere dager før de andre, og jobbet døgnet rundt med å passe på de mest sårbare – og det kom i tillegg til driften av selve skipet. De har gitt oss mat, senger og sørget for at vi kunne ta en pust i bakken. Dette er det mest organiserte, velholdte og profesjonelle stedet jeg noen gang har sett, og kapteinen og hans mannskap fortjener å bli anerkjent

JOBBET UTRETTELIG: Mannskap og myndigheter jobbet side om side for å bistå de som trengte hjelp. Her ser du Solstadskipet Far Saracen i det røyklagte området.

Nytt navn og ny hjemmehavn

Hittil har innlegget hans blitt delt 23 000 ganger, og høstet bred omtale verden over.

Neste reis for Far Saracen blir etterhvert Singapore. Der skal hun i dokk og males om til gjenkjennelige Solstadfarger. I tillegg blir det navneskite til Normand Saracen, med hjemmehavn i Skudeneshavn. Deretter skal hun returnere til Australia for nye oppdrag.