Hva skjedde?

Glatt dekk: Under fortøyningsarbeid gled og falt en person på dekk. Den skadde slo seg kraftig i nakke og rygg og fikk store smerter etter hendelsen. Vedkommende ble sendt til lege i land og ble sykemeldt.
Tau som røk: Det ble bestemt at en skulle doble trossene akter for å sikre fartøyet. Fartøyet hadde kun en nokk for stramming av trosser. Det ble brukt stoppere av tau for å bytte trosser som skulle strammes. Under fortøyningsoperasjonen røk stopptauet og traff hånden til en av personene som var på dekk. Hånden hovnet opp, og den skadde ble sendt i land for undersøkelser. Røntgenbilder konstaterte brudd i en finger, og den skadde ble sykemeldt.

Årsaker

Det er ulike årsaker til ulykker ved fortøyning. Det kan være glatt dekk, feil og mangler ved fortøyningsutstyr, manglende kunnskap, manglende opplæring, ikke gjennomført risikovurdering, fravær av prosedyre, manglende kommunikasjon, osv.
Det er viktig å velge rett verneutstyr for jobben som skal gjøres. Verneutstyr som hjelm, hansker, vernesko, kjeledress, redningsvest og lignende vil ha en forebyggende effekt, og verneutstyr kan utgjøre forskjellen mellom liv og død når noe går galt.

Hva ser vi?

Erfaring med fortøyningsoperasjonen kan være ulik. Ingen fartøy er like, og heller ikke kaier, vær og strømforhold med mer er likt. Alt spiller inn når et fartøy skal legges til ro. Det er viktig å foreta en risikovurdering av selve fortøyningsoperasjonen. Alle farer og forhold må vurderes, og hver enkelt må ha et bevist forhold til jobben som skal gjøres.
Dekk kan være såpeglatt når det er vått. En liten rift i trossa kan svekke styrken og utgjøre en fare når trossa utsettes for belastning. Det er svært viktig å definere sikre soner i tilfelle en trosse eller vaier skulle ryke,
Husk alltid at dersom det gis en god gjennomgang av fortøyningsjobben før den gjøres, kan dette ha en forebyggende effekt og berge liv dersom noe uforutsett skulle skje.

Noen lenker: