Under fortøyning var to matroser på dekk akterut og klargjorde fortøyningstrosser. For å kunne utføre lasteoperasjonen ble fartøyets brobesetning anvist posisjon fra basen/fortøyningsbesetning på land, slik at akterskipet måtte plasseres like foran et annet skip. Baugtrossen til det andre skipet kom i kontakt med styrbord rekkehjørne akterut. En av matrosene akterut var ikke oppmerksom på denne tampen. Han jobbet med trosser og støttet seg til rekkehjørnet med venstre arm. Venstre pekefinger ble da klemt mellom det andre skipet sin baugtrosse og rekken på eget fartøy. Hendelsen medførte at vedkommende måtte amputere pekefingeren.

Skadet matros var ikke oppmerksom på det andre fartøyets trosse. Han var opptatt med å klargjøre fortøyningstrosser om bord. 

I rutinepregede arbeidssituasjoner er det fort gjort å bli uoppmerksom på faremomenter. Derfor er det viktig å jevnlig repetere risikomomenter. Det fører til økt skjerping og bevissthet i utførelse av jobben.  I dette tilfellet ville kanskje en repetisjon av sikkerhetsprosedyrer for fortøyning samt bedre kommunikasjon mellom bro og dekk bidratt til at ulykken kunne vært unngått. 

I 2012 ble det registrert 249 personskader i forbindelse med totalt 247 arbeids-/personulykker. I tillegg ble det registrert 8 personskader i forbindelse med totalt to skipsulykker.

Nær halvparten av arbeidsulykkene i 2012 skjedde som følge av klem- og støtskader om bord.

Figur: Personskader som krever sykeshusbehandling blant besetningsmedlemmer i perioden 20082012, sortert etter årsak.