I. Generelt om forslaget  
   1. Høringsfrist og kontaktinformasjon
Sjøfartsdirektoratet sender med dette på høring forslag om endring i følgende forskrifter:
- forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger
- forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger. 

Høringsfrist er satt til 21. mars 2024, og eventuelle innspill sendes til post@sdir.no

Høringen er tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider www.sdir.no. Spørsmål om høringen kan rettes til seniorrådgiver Nina Hanssen Åse på telefon 52 74 52 51, eller på e-post til nha@sdir.no

   2. Kort om forslaget
IMOs Maritime Safety Committee (MSC) vedtok gjennom resolusjon MSC.404(96) endringer i sjøsikkerhetskonvensjonen (SOLAS) kapittel III, med virkning fra 1. januar 2020. På bakgrunn av disse endringene foreslår Sjøfartsdirektoratet endringer i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger § 2 og § 36. Det er også behov for å korrigere ordlyd i denne forskriften som kan gi rom for misforståelse, forenkle § 6, og gjøre enkelte redaksjonelle endringer.

Endringene som foreslås i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger må ses i sammenheng med at IMO har vedtatt endringer i SOLAS kapittel III og kapittel IV med virkning fra 1. januar 2024 gjennom resolusjonen MSC.496(105). I denne sammenheng har det også vært behov for en gjennomgang av forskriftens § 7 og § 8. 

   3. Bakgrunnen for forslaget
I forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger § 36 første ledd er det krav om at vedlikeholdsprogrammet skal oppfylle SOLAS kapittel III/ 20 og 36. MSC.402(96) er gjort til en del av SOLAS kapittel III ved inkorporasjon, jf. SOLAS Reg. III/20.11.5, jf. SOLAS Reg. III/3.25. Kravene i MSC.402(96) skal følges for vedlikehold, testing og ettersyn av redningsredskaper. Reglene innebærer at rederiet har det overordnede ansvaret for at vedlikehold, kontroll, ettersyn og reparasjon blir utført i tråd med kravene som følger av SOLAS kapittel III/20. Rederiet skal etablere rutiner som dekker alle aktiviteter som springer fra av disse kravene. Resolusjon MSC.402(96) har kriterier som må oppfylles for å bli autorisert som leverandør av tjenestene som kreves utført etter MSC.402(96). Sjøfartsdirektoratet har i RSV 5-2020 gitt informasjon om hvordan direktoratet har gjennomført deler av IMO-resolusjon MSC.402(96). Sjøfartsdirektoratet foreslår at forskriften inkluderer endringene i SOLAS Reg III/20 ved at det i § 2 bokstav a gis en henvisning til gjeldende konsolidert versjon av SOLAS, samtidig som det tilføyes en henvisning til SOLAS Reg. III/ 3.25 i § 36 første ledd.

Det følger av forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7, jf. § 2 at flyttbare innretninger skal følge kravene i SOLAS kapittel IV som gjelder for lasteskip. Som nevnt har IMO vedtatt endringer i SOLAS kapittel III og kapittel IV gjennom resolusjonen MSC.496(105). Endringen innebærer blant annet at kravene til nødkommunikasjonsutstyr er flyttet fra SOLAS kapittel III om livredningsutstyr til kapittel IV om radiokommunikasjon. Ettersom reglene om nødkommunikasjonsutstyr i SOLAS er flyttet fra kapittel III til kapittel IV foreslår Sjøfartsdirektoratet at aktuelle krav i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger §§ 16 og 28 flyttes til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7.

   4. Hjemmelsspørsmål, virkeområde og pliktsubjekt
Forslaget hjemles i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipsikkerhetsloven), og skipssikkerhetsloven §§ 6 og 41 tilføyes som hjemmel i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger. Forslaget retter seg kun mot norske flyttbare innretninger.

 

II. Nærmere om forslaget
   1. Generelt
Forslaget innebærer endringer i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger og forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger. I tillegg flyttes aktuelle krav i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger §§ 16 og 28 til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7.
  
   2.  Kommentarer til de enkelte bestemmelser i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger
Til § 2 og § 36 første ledd første punktum, fjerde ledd og sjette ledd 
Referansen i § 2 bokstav a til SOLAS oppdateres slik at det vises til gjeldende konsolidert versjon av SOLAS. Dette vil inkludere endringene som ble vedtatt gjennom resolusjon MSC. 404(96). I tillegg er det i § 36 første ledd tatt inn en henvisning til SOLAS kapittel III/3.25. Samtidig foreslår direktoratet å oppheve krav om at vedlikehold skal utføres etter produsentens anvisninger, jf. § 36 fjerde ledd, og kravet om at den fem-årlige testen av livbåten skal gjøres i samme omfang som en installasjonstest, jf. § 36 sjette ledd. Sistnevnte krav har vært et særnorsk krav, og erfaringsmessig er det tilstrekkelig å utføre installasjonstest én gang.

Til § 5 og § 34 andre og tredje ledd
I § 5 og § 34 andre ledd foreslås kun redaksjonelle endringer. Henvisningen i parentesen i § 5 er overflødig og foreslås fjernet, samtidig tas det inne en komplett henvisning til forskrift 22. desember 1993 nr. 1239 om risikoanalyse for flyttbare innretninger i § 34 annet ledd.

I § 34 tredje ledd er det foreslått en tydeliggjøring av dagens krav. Den foreslåtte endringen er ment å tydeliggjøre at det skilles mellom trening og øvelse. Trening er for de med spesielle oppgaver om bord, mens øvelse retter seg mot alle personene om bord på innretningen.

Til § 6
Sjøfartsdirektoratet ser det er varierende hvor detaljert informasjonen på alarminstruksen er. I tillegg kan mer utfyllende informasjon finnes i andre dokumenter om bord på innretningen. Sjøfartsdirektoratet foreslår derfor en forenkling av § 6, hvor det gis mer overordnede regler om hva en alarminstruks skal inneholde. Dette vil være i tråd med hvordan bestemmelsen er praktisert.

Til § 16 og § 28
Sjøfartsdirektoratet foreslår å oppheve §16 og § 28, og at aktuelle krav flyttes til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger § 7.

Til § 21 tredje ledd bokstav b
I § 21 tredje ledd bokstav b andre punktum foreslår Sjøfartsdirektoratet at norsk særkrav om slepekraft utover LSA-kodens krav for fritt- fall livbåter fjernes. Direktoratet er kjent med at næringen over tid har forsøkt å tilpasse seg dette kravet etter at det ble innført i 2008. Dette har derimot vist seg å være svært krevende, og ikke latt seg helt gjennomføre i praksis. Fritt-fall-livbåter får tilstrekkelig fremdriftsenergi når de droppes i kombinasjon med slepekraften til livbåten, slik at livbåtene kommer seg raskt bort fra innretningen under alle forhold. Kravet som foreslås fjernet øker neppe sikkerheten i særlig grad.

Til § 34 femte ledd og § 36 første ledd tredje punktum
Ordlyden i § 34 femte ledd om at livbåt skal sjøsettes under øvelser «når forholdene tillater det» har vist seg å være uklar. Sjøfartsdirektoratet foreslår derfor at det i § 34 femte ledd bokstav a om HMOB-båt stilles krav om at det skal gjennomføres en risikovurdering på om sjøsetting kan gjennomføres. Etter hva Sjøfartsdirektoratet er kjent med gjennomfører rederier allerede risikovurdering før sjøsetting av HMOB-båt. I bokstav b om livbåter gis det en presisering om at det ikke stilles krav til sjøsetting av livbåter når innretningen er offshore. Sjøsetting av livbåter kan bare gjøres når forholdene tilsier det, og det er gjennomført en risikovurdering.

I tillegg foreslår Sjøfartsdirektoratet i § 36 første ledd andre punktum at det ved vedlikehold og testing gis en presisering om at det ikke stilles krav til sjøsetting av livbåter når innretningen er offshore. Sjøsetting av livbåter kan bare gjøres når forholdene tilsier det, og det er gjennomført en risikovurdering. Endringene som her foreslås når det gjelder sjøsetting av livbåter vil etter Sjøfartsdirektoratets vurdering bidra til å redusere risikoen for personell og utstyr. I tillegg vil de hindre at livbåtskapasiteten under en driftssituasjon blir redusert i forbindelse med øvelser og vedlikehold.

   3. Kommentarer til de enkelte bestemmelser i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger
Til § 7
Som nevnt under punkt I.3 foreslår Sjøfartsdirektoratet å oppheve § 16 og § 28 i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger. Aktuelle krav blir flyttet til § 7 andre til femte ledd i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger, med noen språklige endringer. Samtidig oppdateres referansen til MODU-koden, men innholdet er det samme.

Kravet i forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger § 28 fjerde ledd om at VHF og SARD skal være rattmerket er det ikke behov for å presisere særskilt i forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger. Krav til at radiokommunikasjonsutstyr skal være rattmerket følger av forskrift 30. august 2016 nr. 1042 om skipsutstyr, vedlegg IV.

Til § 8
Henvisning i § 8 oppdateres til å vise til § 7 første ledd.

I tillegg oppheves vedlegget om «Utdrag fra msc/circ. 561». Dette vedlegget er ikke lengre aktuelt.

 

III. Administrative og økonomiske konsekvenser
Forskriftsendringen vil være klargjørende og antas ikke å få nevneverdige økonomiske og administrative konsekvenser for næringen eller myndighetene. Etter hva Sjøfartsdirektoratet er kjent med, gjøres det allerede årlige og fem-årlige undersøkelser av en autorisert tjenesteleverandør om bord på norske flyttbare innretninger. Når det gjelder flytting av kravene om nødkommunikasjonsutstyr fra forskrift 2. februar 2016 nr. 90 om evakuerings- og redningsredskaper på flyttbare innretninger til forskrift 1. juli 2014 nr. 955 om radiokommunikasjonsutstyr for norske skip og flyttbare innretninger, er disse endringene regeltekniske.

 

Vedlegg: