Høringsfrist er satt til 5. oktober 2023, og eventuelle innspill sendes til post@sdir.no.

LES HELE HØRINGSBREVET:

Høringsbrev om forslag til endringer i ASH-forskriften og endringer i andre forskrifter

Spørsmål om høringen kan rettes til juridisk seniorrådgiver Arild Viddal på telefon 52 74 5143 eller på e-post til avi@sdir.no.

Bakgrunnen for forslaget

Forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip (ASH-forskriften) § 12-5 viser grenseverdier for tre ulike stoff. I samme forskrift § 12-6 vises det til «administrativ norm».

Administrativ norm ble tidligere brukt som begrep for å fastsette grenseverdier for forurensninger i arbeidsatmosfæren. Nå opphevet forskrift 1. november 2001 nr. 21 om vern mot kjemikalier § 3 bokstav e definerte administrativ norm som (vår understreking): Anbefalt maksimumsverdi for gjennomsnitts-konsentrasjonen av et kjemisk stoff i pustesonen til en arbeidstaker i forhold til en fastsatt referanseperiode, fastsatt av direktoratet for arbeidstilsynet (Arbeidstilsynet).

Fra 7. januar 2013 følger disse administrative normene av forskrift 6. desember 2011 nr. 1358 om tiltaksverdier og grenseverdier for fysiske og kjemiske faktorer i arbeidsmiljøet samt smitterisikogrupper for biologiske faktorer (forskrift om tiltaks- og grenseverdier), og omtales som grenseverdier.

Forskrift om tiltaks- og grenseverdier er gitt med hjemmel i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven). Det følger av arbeidsmiljøloven § 1-2 andre ledd at sjøfart er unntatt loven. Sjøfartsdirektoratet foreslår derfor at grenseverdiene for fysiske og kjemiske faktorer i arbeidsmiljøet, samt smitterisikogrupper for biologiske faktorer, også skal gjelde for de som har sitt arbeid om bord. Skal grenseverdiene følgelig også gjelde for de som har sitt arbeid om bord, må innholdet i vedlegg 1 og vedlegg 2 til forskrift om tiltaks- og grenseverdier, jf. forskriften §§ 5-1 og 6-1, tas inn som en del av ASH-forskriften som er gitt med hjemmel i lov 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven). I denne sammenhengen foreslår Sjøfartsdirektoratet derfor at det i ASH-forskriften tas inn tabeller som får et innhold som tilsvarer tabellene i henholdsvis vedlegg 1 og vedlegg 2 til forskrift om tiltaks- og grenseverdier.

Sjøfartsdirektoratet foreslår også å revidere eksisterende bestemmelser om tiltak som skal vurderes når det er fare for at den som arbeider om bord, kan bli utsatt for giftig gass, oksygenmangel og eksos fra kjøretøy. De aktuelle bestemmelsene er i dag spredt over flere forskrifter med ulike virkeområder. Når Sjøfartsdirektoratet nå foreslår at bestemmelser om å forebygge fare for giftig gass, oksygenmangel og eksos fra kjøretøy samles i ASH-forskriften, vil de ulike fartøygruppene kunne forholde seg til et felles regelverk.

Når det gjelder farer knyttet til arbeid i trange, innesluttede rom, tanker og lignende og revidering av eksisterende bestemmelser, foreslår Sjøfartsdirektoratet at endringene også speiler IMOs reviderte anbefalinger, fastsatt 30. november 2011 i IMO-resolusjon A.1050(27), om tiltak som skal gjennomføres når noen skal gå inn i lukkede rom.
Fare for forurensning av arbeidsatmosfæren og gassfare kan oppstå ved varmt arbeid, overflatebehandling som sliping/maling og annet reparasjonsarbeid under arbeid for eksempel i tank. For å unngå senskader som følge av forurenset arbeidsatmosfære må rederiet, i tillegg til å iverksette tiltak for å hindre akutt fare for liv og helse, påse at de som har sitt arbeid om bord, ikke blir eksponert for høyere verdier enn grenseverdiene i vedlegg 2 slik dette er foreslått endret, jf. forslag til endring i ASH-forskriften § 12-5.

VEDLEGG:

Manus til forslag om endringsforskrift (003).pdf

A.1050(27)REVISED RECOMMENDATIONS FOR ENTERING ENCLOSED.pdf

Høringsliste (002).pdf