Kravene i direktiv 2009/45 til teknisk sikkerhet for innenriks passasjerskip bygger i stor grad på SOLAS. Direktiv 2009/45 ble sist oppdatert i 2010. Siden har de relevante bestemmelsene i SOLAS 1 blitt endret en rekke ganger, og bakgrunnen for endringsdirektiv 2016/844 er derfor å bringe de tekniske sikkerhetskravene for EU-passasjerskip på linje med de tilsvarende kravene for passasjerskip på internasjonal reise som er sertifisert i henhold til SOLAS. Fristen for å gjennomføre direktivets bestemmelser i EU og EØS er 1. juli 2017, og de fleste endringene får virkning for passasjerskip med EU-klasse bygget 1. januar 2018 eller senere.
På bakgrunn av dette sender Sjøfartsdirektoratet forslag til endring av forskrift om innenriks passasjerskip 2 på høring. Av hensyn til Norges forpliktelser etter EØS-avtalen er det nødvendig med noe forkortet høringsfrist.
Høringsuttalelser sendes Sjøfartsdirektoratet via e-post til postmottak@sjofartsdir.no innen 15. juni 2017.
Bakgrunnen for forslaget
Med bistand fra EUs sjøsikkerhetsbyrå (EMSA) har EU-Kommisjonen gjennomført en grundig analyse av SOLAS-endringer siden forrige oppdatering av vedlegg I til direktiv 2009/45. Hensikten har vært å identifisere endringer og vurdere proporsjonalitet og relevans med tanke på i hvilken grad disse endringene skal gjøres gjeldende for passasjerskip i innenriks fart som ofte er mindre skip enn skip på internasjonal reise som SOLAS-reglene er skrevet for. I denne forbindelse har det vært gjennomført tre runder med konsultasjoner med deltakelse fra medlemsstater og EØS-stater, hvor Norge v/Sjøfartsdirektoratet har deltatt. Direktiv 2016/844 utgjør resultatet av denne øvelsen, og ble vedtatt av EUs medlemsstater på EU-Kommisjonens komité for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) høsten 2015. Endringsdirektivet ble innlemmet i EØS-avtalen våren 2016.
Nærmere om reglene
Under følger en kort oversikt over endringene som omfatter krav til reduksjon av støy, brannsikring, rømningsveier og redningsmidler. For det fulle omfang og detaljer i kravene vises det til endringsdirektivet 2016/844.
Reduksjon av støy – ny regel
Fra og med 1. januar 2018 skal skip over 1600 brt. i klasse B, C og D bygges på en måte som gir redusert støy ombord og verner besetningen mot støy i samsvar med MSC.337(91).
Deler av MSC.337(91) er allerede gjennomført i norsk rett i forskrift 1. januar 2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord kapittel 15 «Bestemmelser om vern mot støy», se nærmere Sjøfartsdirektoratets rundskriv RSR 04-2014 av 30. juni 2014.
Styremaskin – presiseringer
For nye skip i klasse B, C og D samt eksisterende skip i klasse B blir det tatt inn alternative måter å demonstrere at styremaskinen oppfyller visse funksjonskrav. Dette fremgår av de oppdaterte reglene II-1/C/6.2.2.2 og II-1/C/6.3.2.
Nye definisjoner i kapittel II-2
De nye reglene II-2/A/2.28 og II-2/A/2.29 inntar definisjoner av «brannspjeld» og «røykspjeld».
Brannslokkingssystem – nytt krav
For skip bygget etter 1. januar 2018 inntas krav til fastmontert brannslokkingssystem for brannfarlige deler av alle forbrenningsmotorer, se regel II-2/A/6.8.2.1.
Brannmannsutstyr – presiseringer og nye regler
I regel II-2/A/11.1 inntas en presisering at kravene i bestemmelsen gjelder skip nye skip i klasse B, C og D samt eksisterende skip i klasse B bygget før 1. juli 2019.
For skip bygget fra og med 1. juli 2019 skal brannmannsutstyret oppfylle kravene i FSS-koden, jf. ny I-2/A/11.1a.
Bærbare pusteapparater med trykkluft som inngår i brannmannsutstyret skal innen 1. juli oppfylle kravene i FSS-koden kapittel 3 nr. 2.1.2.2, se ny regel I-2/A/11.1.1.3.
For kommunikasjonsutstyr for brannmenn er det inntatt oppgraderingskrav i ny I-2/A/11.4a med frist 1. juli 2019. Dette innebærer blant annet at på LNG-skip eller roro-passasjerskip med lukkede roro-lasterom eller spesiallasterom skal radiotelefonapparatene være av eksplosjonssikker type.
Brannintegritet for skott og dekk – nye krav
For alle skip i klasse B, C og D bygget fra og med 1. januar 2018 skal brannintegriteten for skott som skiller tilstøtende rom og dekk som skiller tilstøtende rom oppfylle kravene i de nye tabellene 5.1.a og 5.2.a i regel II-2/B/5.4.
Rømningsveier fra maskinrommets hovedverksted – ny regel
På skip i klasse B, C og D bygget fra og med 1. januar 2018 skal det være to rømningsveier fra maskinrommets hovedverksted, se ny regel II-2/B/6.3.4.
Ventilasjonssystemer – nye krav
Skip i klasse B, C og D bygget fra og med 1. januar 2018 skal oppfylle kravene til ventilasjonssystemer i ny regel II-2/B/9a.
Branndeteksjons- og brannalarmsystem i maskinrom – nye krav
Skip i klasse B, C og D bygget fra og med 1. januar 2018 skal i maskinrommet ha et fastmontert branndeteksjons- og brannalarmsystem i samsvar med kravene i de nye reglene II-2/B/13.4, II-2/B/13.5 og II-2/B/13.6.
Redningsmidler –nye regler
Skip med lengde mindre enn 24 meter har ikke plikt til å ha linekastingsapparater om bord, jf. ny note 14 i tabellen regel III/2.6.
Ny regel III/9/2a innfører krav til at utsettingsmekanismer for livbåter som utløses ved trykk skal oppfylle kravene i LSA-koden senest ved den første planlagte tørrdokksetting etter 1. januar 2018, men innen 1. juli 2019.
Ny regel III/10a innfører krav til at alle skip skal ha skipsspesifikke planer og fremgangsmåter for ombordtaking av personer fra vannet der det tas hensyn til retningslinjene i MSC.1/Circ.1447. Skip bygd før 1. januar 2018 skal oppfylle dette kravet ved første periodiske besiktelse av sikkerhetsutstyret eller ved fornyelsen av det.
Ny regel III/13.9 innfører krav til øvelser i entring av og redning fra lukkede rom. Ny regel III/14 innfører krav til at slike øvelser skal dokumenteres.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Det er snakk om harmoniserte sikkerhetsbestemmelser for, der hvor det er funnet proporsjonalt, å bringe innenriks passasjerskip i EØS-området opp på nivå med passasjerskip som går i internasjonal fart. Enkelte av de nye kravene vil trolig være noe kostnadsdrivende for næringen, men de fleste reglene gjelder skip som bygges 1. januar 2018 eller senere.
Sjøfartsdirektoratet foretar i dag tilsyn med skip omfattet av forskrift om innenriks passasjerskip. Endringene innebærer ingen større endringer i allerede gjeldende tilsynsregime. Noe merarbeid må imidlertid påregnes for å kontrollere at oppgraderingskrav for eksisterende skip blir fulgt opp av rederiene.
Direktiv 2016/844 – Endringer i vedlegg I
Forslag til forskrift om endring av forskrift om innenriks passasjerskip er vedlagt, og for å vise hva som er nytt har vi lagt ved en oversettelse av endringsdirektivet som beskriver endrede- og nye krav og hvilke skip det gjelder for mv. Før fastsettelse vil Sjøfartsdirektoratet lage en oppdatert utgave av vedlegg I som inkluderer endringene.