Bakgrunn

Etter utført vedlikeholdsjobb på et hengedekk på en bilferge skulle dette parkeres i stuet posisjon. Hengedekket løftes av en hydraulisk teleskopsylinder. Da sylinderen var i utkjørt stilling havarerte sylinderen og stempel nr. 2 kom ut av sylinderhuset. Dette medførte at hengedekket falt ned 4,5-5m og ble stående ca. 1m over bildekk.

Løftesylinderen var i dette tilfellet en teleskopsylinder med 4 stempler. Hvert stempel bestod av en styrering (stempel) og en stoppring (pakkboks). Stoppringen var gjenget på styreringen og gjengepartiet var låst med låsevæske.

Stoppringen løsnet fra styreringen på stempel nr. 2 ved at stoppringen skrudde seg av gjengepartiet på styreringen inntil det var begrenset overlapp på gjengene. Når teleskopsylinderen ble kjørt oversteg belastningen holdestyrken på det gjenværende gjengepartiet og stempel nr. 2 ble presset av stoppringen. Stempel 2 ble skilt fra sylinderhuset og hengedekket falt ned. 

Teleskopsylinderen var del av en sertifisert og typegodkjent løfteinnretning. Den har bl.a. vært gjenstand for månedlig ettersyn ombord og årlig kontroll av sakkyndig person.

Tiltak

Det må snarest foretas kontroll av sylindere for å avdekke mulige defekter i sammenføyninger på teleskopsylindere. Kontrollmetodikk må avklares med produsent, men vil typisk kunne bestå i verifikasjon av slaglengder i henhold til fabrikantens spesifikasjoner. Behovet for å etablere ytterligere sikring, eksempelvis mekanisk låsing av aktuelle gjengeparti, bør også tas opp med produsent av utstyret.

Deretter må relevante kontrollrutiner innarbeides i fartøyets vedlikeholdssystem.

Avhengig av konstruksjon kan denne problemstillingen også være relevant for konvensjonelle hydrauliske sylindere.

LAST NED HELE RUNDSKRIVET SOM PDF

Sigurd Gude
fung. sjøfartsdirektør

 

Ove Tautra
avdelingsdirektør