Gode risikovurderinger, prosedyrer og etterlevelse av disse skal sikre at arbeidstakerne sin sikkerhet blir godt ivaretatt under alle arbeidsoppgaver om bord. Det er viktig at alle involverte er samkjørte og har en felles risikoforståelse for arbeidsoppgavene som skal utføres.

Man må også passe på at risikovurderinger og prosedyrer oppdateres dersom anvendt arbeidsmetode, arbeidsutstyr eller annet av betydning for sikkerhet og helse har blitt endret siden sist risikovurdering ble utført.

Bakgrunn

Et mindre servicefartøy var på vei inn mot en merd, og to av mannskapet sto klare på dekk til å fortøye båten da den nærmet seg merdringen. Fartøyet har en rekkeport i skutesiden og en hengslet luke i dekk, der en trapp under luken fører ned mot vannlinjen. På dette tidspunktet var luken og rekkeporten åpnet, slik at det var klart til å gå ned trappen og over på ringen. Da fartøyet thrustet sideveis ca. 1-1,5 meter fra ringen, skled en av mannskapet av ukjent årsak ned trappen, gjennom den åpne porten og landet i sjøen. Personen kom deretter i klem mellom skutesiden og merdringen, og omkom.

Løsningen med luke, trapp og rekkeport er med på å ivareta sikkerheten under ombord- og ilandstiging mens fartøyet ligger til merd/kai, men det må være klare føringer for hvordan disse skal opereres i sjø.