En del fiskefartøy ønskes sertifisert som lasteskip for å kunne utføre operasjoner som krever slik sertifisering. Sertifisering som fiske- og fangstfartøy gir ikke anledning til å drive annen virksomhet enn fiske og fangst, jf. blant annet definisjonene av fiske- og fangstfartøy og lasteskip i forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip og forskrift 13. juni 2000 nr. 660 om konstruksjon, utstyr og drift av fiskefartøy med lengde 15 meter eller mer.

Krav til fartøy som skal sertifiseres som fiskefartøy og lasteskip

Et fartøy som skal sertifiseres både som fiskefartøy og lasteskip må oppfylle samtlige krav som gjelder for begge fartøytyper. Generelt stilles det strengere krav til lasteskip enn til fiskefartøy, og sertifisering som lasteskip av et eksisterende fiskefartøy vil normalt kreve ombygging av fartøyet. 

Ved endring av fartøytype skal fartøyet vurderes som nytt fartøy for den nye fartøytypen. Fartøyet må dermed oppfylle de samme kravene som gjelder for nybygg for den nye fartøytypen.  

All dokumentasjon som kreves for den enkelte fartøytype må sendes inn til Sjøfartsdirektoratet. For nybygg må det gå fram av skjema KS-0125 – Anmeldelse av nybygg at fartøyet skal sertifiseres både som fiskefartøy og lasteskip. 

For eksisterende fiskefartøy som skal sertifiseres som lasteskip må skjema KS-0123 - Melding om ombygging eller endring sendes inn.  

Tilsyn 

Som grunnlag for norsk fartssertifikat må vi gjennomføre et tilsyn som består av dokumentkontroll og inspeksjon. Skjemaet KS-0115 - Begjæring om tilsyn må sendes inn til Sjøfartsdirektoratet før verifisering av dokumentasjon og inspeksjon kan påbegynnes. 

Sikkerhetsstyringssystem 

Sikkerhetsstyringssystemet skal være tilpasset virksomheten og den aktiviteten som drives. Det skal være tilpasset fartøystype, fartøyets størrelse, driftsmønster og operasjonsområde. Dette innebærer at sikkerhetsstyringssystemet må tilpasses før fartøyet kan begynne med andre operasjoner. 

Skifte mellom sertifikater 

Fartøy som er sertifisert både som fiskefartøy og som lasteskip skal ha begge sett med sertifikater om bord. Ved endring fra en fartøytype til en annen skal dette meldes til Sjøfartsdirektoratet.  

Fartøy med bruttotonnasje på 50 og derover skal føre dekksdagbok, og endringen skal føres i dekksdagboken. For fartøy som ikke har krav om å føre dekksdagbok må endringen loggføres på en annen måte. Endring av sertifikattype og loggføring av dette skal være beskrevet i fartøyets sikkerhetsstyringssystem.