Et slangebrudd eller sylinderfeil kan forårsake miljøskade ved utslipp til sjø, skader på personell og last (passasjer og kjøretøy), samt nedetid på produksjon.  

En indre lekkasje i en hydraulikksylinder kan medføre at sylinderen siger under last. Dersom siget er lite kan dette være vanskelig å oppdage. Selv små lekkasjer kan medføre et potensielt havari, enten på utstyret direkte koblet til sylinderne, eller til utstyr, last eller personell i området rundt utstyret.

Tiltak

Direktoratet ber rederiene i samarbeid med utstyrsleverandørene gjennomgå kontrollsjekklister, kontrollpunkter, kontrollintervall, samt vedlikeholdsrutiner på hydraulikk slanger og sylindrer.

Hvis indre lekkasjer i sylindrer oppdages, skal disse utbedres i samråd med leverandøren og korrigerende tiltak bør vurderes.

For å unngå at større mengder hydraulikkolje slippes til sjø, bør det vurderes om drypptrau kan monteres for å håndtere lekkasjer.

På fartøy hvor baugporter eller baugvisir ikke er sikret med mekanisk lukking i åpen posisjon, bør rederiene i samråd med utstyrsleverandøren vurdere om slike porter kan parkeres i åpen posisjon øver lengre tid, kun sikret med løfte sylindrene.        

Henvisninger

  1. Forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip
  2. Forskrift 28. mars 2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriks fart
  3. Anerkjent klassifikasjonsselskaps regler