Et slangebrudd eller sylinderfeil kan forårsake miljøskade ved utslipp til sjø, skader på personell og last (passasjer og kjøretøy), samt nedetid på produksjon.
En indre lekkasje i en hydraulikksylinder kan medføre at sylinderen siger under last. Dersom siget er lite kan dette være vanskelig å oppdage. Selv små lekkasjer kan medføre et potensielt havari, enten på utstyret direkte koblet til sylinderne, eller til utstyr, last eller personell i området rundt utstyret.
Tiltak
Direktoratet ber rederiene i samarbeid med utstyrsleverandørene gjennomgå kontrollsjekklister, kontrollpunkter, kontrollintervall, samt vedlikeholdsrutiner på hydraulikk slanger og sylindrer.
Hvis indre lekkasjer i sylindrer oppdages, skal disse utbedres i samråd med leverandøren og korrigerende tiltak bør vurderes.
For å unngå at større mengder hydraulikkolje slippes til sjø, bør det vurderes om drypptrau kan monteres for å håndtere lekkasjer.
På fartøy hvor baugporter eller baugvisir ikke er sikret med mekanisk lukking i åpen posisjon, bør rederiene i samråd med utstyrsleverandøren vurdere om slike porter kan parkeres i åpen posisjon øver lengre tid, kun sikret med løfte sylindrene.
Henvisninger
- Forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip
- Forskrift 28. mars 2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriks fart
- Anerkjent klassifikasjonsselskaps regler