Produsenten har undersøkt venturiventilene i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet.

 

Sjøfartsdirektoratet stilte krav om at produsenten skulle bevise at venturiventilen ikke blir påvirket av det kalde og fuktige klimaet i Norge.

Det er blitt blåst opp mange redningsflåter i denne undersøkelsen. Testene ble utført i kuldekammer ved minus 30 grader. Det ble tilført vann og vanntåke i kammeret før og under oppblåsingstestene. Ved tilførsel av vanntåke la det seg et tynt islag på venturiventilen, men ventilens funksjon ble ikke påvirket, og isen hadde ingen negativ effekt på oppblåsingen.

 

Produsenten har bevist for Sjøfartsdirektoratet at venturiventilen ikke blir påvirket av det kalde og fuktige klimaet i Norge.

 

Produsenten har gått med på å overvåke og rapportere til Sjøfartsdirektoratet alle installasjonstester og oppblåsinger som blir gjort på norske fartøy i en periode på tre år.

 

I undersøkelsesperioden observerte produsenten at lokket som skal festes på venturiventilen etter at redningsflåten er blåst opp, hadde forbedringspotensial. De har derfor satt i gang tiltak for å forbedre designet av disse lokkene. Produsenten skal lage en servicebulletin for å sikre at det nye venturilokket blir montert på redningsflåter med venturiventil ved neste service.