I forbindelse med installasjonstester og årlige kontroller om bord i skip har det vist seg at flåter ikke har blåst seg tilstrekkelig opp slik at redningsflåten har blitt ubrukelig.

Rapporter beskriver at ventilen som suger luft har blitt så kald at det har dannet seg is som tetter for innsuget eller fryser i åpen stilling slik at flåten tømmes for luft.

  • Redningsflåter uten venturiventil har integrerte luftflasker med tilstrekkelig luft til å blåse opp hele flåten.
  • Redningsflåter med venturiventil har en vesentlig mindre integrert luftflaske som i kombinasjon med venturiventilen blåser redningsflåten opp ved hjelp av ejektoreffekten.

Redningsflåter med venturiventil blir derfor mindre både i vekt og i stuet form og blir ofte benyttet på hurtiggående fartøy som er avhengige av utstyret som tas om bord har lav vekt.

Tiltak: 

Flåtene er typegodkjent og rattmerket og akseptert brukt om bord i norske fartøy.

Sjøfartsdirektoratet har likevel grunn til å tro at venturiventilen fyller seg med is som følge av en kombinasjon av kaldt og fuktig vintervær, og mistenker at slike system ikke er egnet til bruk på skip som opererer i Norge på vinterstid.

Vi har også grunn til å tro at flåter som blåses opp med ejektoreffekt er mer avhengig av korrekt posisjon i sjøen under oppblåsingen sammenlignet med flåter med lukket luftsystem.

Sjøfartsdirektoratet er i dialog med produsenten og foreløpig tilbakemelding er at den frosne ventilen er et resultat av at flåtene har blitt pakket på uriktig måte.

Vi har også fått tilbakemelding på at systemet er avhengig av korrekt installasjon om bord og at produsenten har gjort tiltak for å sikre god opplæring av personell.

Vi er i kontakt med teknisk kontrollorgan som har utstedt typegodkjenningssertifikat til denne type flåter.

Sjøfartsdirektoratet vil komme med mer informasjon så snart nye opplysninger foreligger.