1. Innledning

Sjøfartsdirektoratet har fastsatt forskrift om endring i forskrift om miljømessig sikkerhet for norske skip og flyttbare innretninger, med ikrafttredelse 1. januar 2024.

Forordning (EU) 2015/757 om overvåking, rapportering og kontroll av klimagassutslipp fra sjøtransport (MRV-forordningen) ble i 2017 gjennomført i miljøsikkerhetsforskriften § 12a.

Den 16. mai 2023 ble direktiv (EU) 2023/959 og (EU) 2023/958 om endringer i klimakvotedirektivet og forordning (EU) 2023/957 om endringer i MRV-forordningen vedtatt i EU. En sentral endring er at skipsfarten omfattes av EUs klimakvotesystem fra 1. januar 2024, og med endringene knyttes MRV-forordningen til EUs klimakvotesystem. Som følge av dette er det vedtatt endringer i det norske klimakvoteregelverket fra 1. januar 2024. Gjennom disse regelverksendringene flyttes inkorporasjonsbestemmelsen for MRV-forordningen til klimakvoteforskriften1, og det har derfor også vært behov for å oppdatere miljøsikkerhetsforskriften § 12a.

2. Høringen

Miljødirektoratet og Sjøfartsdirektoratet sendte forslag om endring av klimakvoteforskriften og miljøsikkerhetsforskriften på samlet høring2 den 6. oktober 2023, med høringsfrist den 20. november 2023. Det kom ikke høringsinnspill til miljøsikkerhetsforskriften, og det er ikke identifisert behov for å endre forslaget som var på høring.

3. Nærmere om forskriftsendringen

Som nevnt er bakgrunnen for endringen at inkorporasjonsbestemmelsen for MRV-forordningen med tilhørende forordninger flyttes fra miljøsikkerhetsforskriften § 12a til klimakvoteforskriften § 2-1a.

MRV-forordningen pålegger plikter på flaggstatsmyndighetene og havnestatsmyndighetene i EØS-området, og Sjøfartsdirektoratet må derfor fortsatt ha hjemmel til å håndheve brudd på forpliktelsene i MRV-forordningen med de virkemidlene som finnes i skipssikkerhetsloven. Dette omfatter bl.a. tilbakehold, bortvisning, tvangsmulkt og overtredelsesgebyr. MRV-forordningen er allerede gjennomført i havnestatskontrollforskriften § 4. Det er derfor nå fastsatt endringer i miljøsikkerhetsforskriften § 12a som sikrer at fullstendig hjemmel for Sjøfartsdirektoratets håndhevelse av forordningen videreføres under lov om skipssikkerhet.

Bestemmelsen som er fastsatt angir hvilke skip kravene knyttet til overvåking, rapportering og
verifikasjon av klimagassutslipp retter seg mot. Bestemmelsen viser til at kravene som fremgår av den endrede MRV-forordningen, som gjennomført i klimakvoteforskriften § 2-1a, gjelder tilsvarende under skipssikkerhetsloven og miljøsikkerhetsforskriften.

De konkrete kravene i den endrede MRV-forordningen er gjennomgått i høringsnotatet3.

Kravene omfatter per i dag lasteskip og passasjerskip med bruttotonnasje 5000 eller mer som fører last eller passasjerer til eller fra havn i EØS-området. Ettersom stykkgodsskip med bruttotonnasje 400 eller mer som fører last til eller fra havn i EØS-området og offshorefartøy med bruttotonnasje 400 eller mer som skifter besetning i en havn i EØS-området vil omfattes av forpliktelsene fra 1. januar 2025, fremgår dette av andre ledd. Begrepet «offshoreskip» er ikke definert i EU-regelverket, og det ventes nærmere veiledning fra EU-kommisjonens side knyttet til dette før slike skip omfattes av MRV-forpliktelsene fra 2025.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringen i miljøsikkerhetsforskriften § 12a vil ikke ha konsekvenser for næringen, men vil sikre at Sjøfartsdirektoratet fortsatt har de nødvendige hjemler for håndheving av MRV-forordningen som flaggstatsmyndighet.

Konsekvensene som følger av endringene i MRV-forordningen og klimakvotedirektivet er gjennomgått i høringsnotatet4.