Endringene trer i kraft 1. januar 2018.

Bakgrunn og innledning

Sjøfartsdirektoratet har fastsatt forskrift om endring av forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk1.

I tillegg til de endringene som nå fastsettes, foreslo Sjøfartsdirektoratet i høringsbrevet av 21. august å innføre to nye dekksoffisersertifikater, klasse 6 og 7, i kvalifikasjonsforskriften. Direktoratet mottok svært mange og omfattende høringsinnspill til forslaget om nye dekksoffisersertifikater. På bakgrunn av dette har direktoratet besluttet å ta forslagene om endring fra 15 til åtte meter i § 3 første ledd bokstav b, kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 6 i § 24a og kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 7 i § 24b ut fra endringsforskriften. Resterende endringer er i all hovedsak uendret fra forskriftsutkastet.   

Høringen

Endringsforslaget ble sendt på høring 21. august med opprinnelig høringsfrist den 21. november 2017. På forespørsel ble høringsfristen utsatt til 8. desember 2017. Sjøfartsdirektoratet mottok syv høringssvar relatert til endringene som nå fastsettes. Oversikt over høringsinstanser og innspill er tatt inn i vedlagte høringsmatrise.

Kommentarer til endringene

Til § 32
Endringen medfører en ny struktur i fiskeskippersertifikatene, og bestemmelsen regulerer nå kun krav og rettigheter til fiskeskippersertifikat klasse A. Fiskeskippersertifikat klasse B er flyttet til ny bestemmelse i § 32b. Fiskeskippersertifikat klasse A 500 bruttotonn er overflødig som følge av endringen, ettersom førstegangssøkere nå kan søke klasse AB. Sertifikatet er derfor tatt ut av forskriften. 

Til § 32a
Bestemmelsen er ny. Fiskeskippersertifikat klasse AB er et nytt sertifikat med utdanningskrav som svarer til kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 4, som bygger på STCW-konvensjonens regel II/1. Sertifikatet vil gi rettigheter opp til 3000 bruttotonn uavhengig av fartsområde.

Til §32b
Bestemmelsen er ny og regulerer krav og rettigheter til fiskeskippersertifikat klasse B som tidligere var regulert i § 32. 

Til § 60
Kravet om gjennomført og bestått kurs i krise- og passasjerhåndtering er endret til å gjelde for sjøfolk på passasjerskip som etter skipets alarminstruks har som oppgave å bistå passasjerene i en nødsituasjon. Fjerde ledd er nytt og gjelder for sjøfolk på passasjerskip som ikke er omfattet av første ledd. Endringen er i tråd med STCW-konvensjonen regel V/2 og seksjon A-V/2 med tilhørende tabell. Direktoratet forutsetter at krav om sikkerhetsfamiliarisering og sikkerhetsopplæring i fjerde ledd gjennomføres gjennom rederiintern opplæring som fullt ut dekker STCW-konvensjonen regel V/2 og seksjon A-V/2. 

Til § 67
Som følge av endringen i § 60 er også § 67 endret etter samme struktur. 

Til § 68
Bruttotonnasje under 50 er endret til lengde (L) under 24 meter. Perioden er utvidet fra 30. september til 31. oktober. Av strukturelle hensyn er fjerde ledd tatt ut, og andre og tredje ledd har byttet plass. Skipsfører på passasjerskip som kan føre 12 eller færre passasjerer i fart på innsjøer og elver i tidsrommet 1. mai til 31. oktober skal ha gjennomgått sikkerhetsfamiliarisering og sikkerhetsopplæring som sikrer forsvarlig håndtering av passasjerer i nødsituasjoner etter § 60 fjerde ledd.  

Til § 73
Krav til kranfører på flyttbare innretninger er tatt ut av bestemmelsen. Kravet følger nå av ny forskrift om kran og løft på norske flyttbare innretninger, som også trer i kraft 1.1.2018.

Til § 93
Bestemmelsen oppheves ettersom overgangsperiodene har passert sluttdatoene.

Vedlegg

Fotnote

  1. heretter kvalifikasjonsforskriften