Luftforurensning

Vi vil her orientere litt om endringene knyttet til luftforurensning:
Reglene gjelder alle skip på 400 bruttotonn og over i internasjonal fart. Disse skipene skal ha en skips energieffektivitetsplan (SEEMP) om bord fra og med 1. januar 2013. Verifikasjon av at SEEMP er om bord vil skje ved første mellomliggende eller periodiske besiktigelse av IAPP sertifikatet etter 1. januar 2013. (Det er en mulighet for at det kan bli visse justeringer til kravet om når SEEMP skal være om bord, ettersom IMO skal ta stilling til en såkalt «unified interpretation» på møte nå i oktober 2012.) IMO har laget retningslinjer for utarbeidelse av energieffektivitetsplan (SEEMP), jf. resolusjon MEPC.213(63) «Guidelines for the Development of a Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)».

Nye skip skal beregne sin oppnådde energieffektivitet design indeks (attained EEDI). Beregningen av indeksen skal gjøres som beskrevet i resolusjon MEPC.212(63) «Guidelines on the Method of Calculation of the Attained Energy Efficiency Design Index (EEDI) for New Ships».

Skipene skal ha internasjonalt energieffektivitetssertifikat (IEE). Dette blir delegert til klasseselskapene for både NIS og NOR skip med klasse i anerkjent klassifikasjonsselskap. For nye skip som ikke har klasse i anerkjent klassifikasjonsselskap, der EEDI skal beregnes, vil Sjøfartsdirektoratet kunne utstede sertifikat når rederiet har fremlagt dokumentasjon på beregnet EEDI bekreftet av et anerkjent klasseselskap.

Avfall

I tillegg kan vi nevne at reglene om avfall fra skip er totalrevidert og disse reglene er strengere.