Tidligere har den enkelte sjømann måttet møte personlig på norsk ambassade eller konsulat i utlandet for å levere slik søknad. Dette har kostet både sjøfolkene og norsk maritim næring mye tid og ressurser. I dialog med Sjøfartsdirektoratet har næringen fremhevet behovet for en enklere løsning for påtegninger.

Derfor lanserte Sjøfartsdirektoratet mandag en ny, nettbasert løsning for søknad om påtegning av sertifikat til utenlandske sjøfolk på norskflaggede fartøy.  Med denne løsningen er det ikke lenger nødvendig med oppmøte på norsk ambassade eller konsulat for å levere søknad om påtegning. Gjennom den nye tjenesten leverer bemanningsagenten søknaden på nett, og rederiet godkjenner og sender søknaden via Altinn til Sjøfartsdirektoratet. En CRA (Certificate of Receipt of Application) blir automatisk utstedt i elektronisk format, og nødvendig betalingsinformasjon blir tilgjengelig.

Mer informasjon om dette kan finnes vår nettside for påtegningssøknader.

Har rederiet flere organisasjonsnummer, ber vi om å få opplyst hvilket som blir brukt for mannskapshåndtering, slik at vi kan unngå unødige misforståelser hos bemanningsagentene. Vennligst send denne informasjonen pr e-post til Per Otto Årland