Et fartøy skulle losse fire wire-tromler ved kai. De tre letteste tromlene ble losset først, og den største på 47,5 tonn skulle tas i siste løft. Da mannskapet hadde festet den siste trommelen, kom de seg i sikker avstand før kranfører startet hivet. Når lasten var ca. tre meter over dekket, røk kranwiren, og lasten og løftekroken falt ned på dekket på styrbord side. Kranwiren falt ned langs skutesiden og traff kaien.

Uhellet førte ikke til personskader. Wirerullen ble deformert og fartøyet fikk mindre skader på dekk, samt diverse skader på kran/løfte utstyr. Det ble ikke observert skader under dekk, trolig på grunn av at fartøyet akkurat der trommelen traff er godt forsterket i dekksbjelkene.

Visuell observasjon i etterkant viste at wire var rustet på skade/brudd sted, og at wire trolig ikke er skiftet ut slik den burde vært, sett i lys av den tilstanden den var i. Kran vil settes i stand igjen, og alle skadde deler vil skiftes ut med nye. De vil også smøre wire med kortere mellomrom enn det en har hatt rutiner for frem til nå, og rutine for utskifting av wire vil bli evaluert. Kran og utstyr ble sjekket av klasse i desember 2010, men vel så viktig er det daglige vedlikehold og ettersyn samt dokumentasjon på hva mannskapet har gjort.

Dette var en hendelse med stort skadepotensiale. Vi ber rederi og mannskap om ha fokus på vedlikehold på kran og kranutstyr, og vil også minne om regelverkskrav. Operatører og mannskap må aktivt bruke vedlikehold og avvikssystem som rapporteringsverktøy og dokumentasjon, og påse at utstyr som er defekt eller skadet ikke blir brukt.

Kravene til dekkskraner mv. på norske fartøy finner en i forskrift om laste- og losseinnretninger på skip. Fra nevnte forskrift viser vi til følgende innhold:

§ 17. Årlig ettersyn

(1) Laste- og losseinnretninger skal etterses minst én gang hver 12. måned.

(2) Det årlige ettersyn skal omfatte kontroll og funksjonsprøving av alle skipets laste- og losseinnretninger og laste- og losseredskaper samt visuell kontroll med hensyn til strekk, slitasje, tæring, brudd og sprekkdannelser mv. Ettersynet skal utføres slik at det gir et så pålitelig kjennskap som mulig til sikkerheten av de undersøkte deler.

(3) Dersom deler er blitt utskiftet, skal den nye dels sertifikatnummer innføres i kontrollbokens del V og sertifikatet vedlegges, mens den utskiftede dels sertifikat fjernes, jf. § 27, 4. ledd.

(4) Sakkyndig person eller skipets overstyrmann og maskinsjef eller førstemaskinist, skal utføre det årlige ettersyn og foreta innførsel i kontrollboken. På mindre fartøy som ikke har disse offiserskategorier, skal skipsføreren foreta nevnte ettersyn og innførsel.

og

 § 22. Ettersyn før lasting og lossing igangsettes

Laste- og losseinnretninger skal etterses i nødvendig utstrekning før og under bruk og innførsel herom foretas i dekksdagboken.

Vi viser også til tidligere læring av hendelser