Ulykken skjedde under arbeidsoperasjonen med å losse i land fisk. Lossemannskap fra et landbasert firma var satt til å utføre arbeidet med kranen. Kranfører hadde ikke fått opplæring om bord denne gangen, men trolig hadde han fått dette tidligere, og han var ansett som en erfaren kranfører som hadde drevet med lossing av slike fartøyer i mange år. Når det gjelder øvrig mannskap, var kun fører om bord, da resten av fartøyets mannskap var reist hjem.

Kranfører stod i forkant av nothaler og betjente kran via bærbar fjernstyring under lossingen. Det var ett hiv med ett fiskekar i kroken, estimert vekt ca. 1000kg. Et lager i svingkrans gav etter, og hele kranen knakk og falt over kranføreren. Kranfører ble påført bruddskader i skulder/arm og transportert til sykehus via luftambulanse.


Kran som knakk, og svingkrans. Foto: Sjøfartsdirektoratet

Kranens historikk

Det var utført 5 årlig kontroll av kranen på verksted i 2011. Ut fra fartøyets riggbok var kranen smurt og ettersett ved flere anledninger i 2011, 2012 og like før ulykken i 2013. En hadde ikke oversikt over hvilket vedlikehold som var utført med kranen utover hva som var skrevet i riggboken.

Kontakt med kranleverandør viste at svinglageret ikke vært byttet tidligere. Ett slikt lager, har lang levetid forutsatt at det holdes velsmurt for å hindre korrosjon. Normalt vil det oppstå slark og ulyder i lageret i god tid før dette havarerer. I dette tilfellet skal ikke skipets mannskap eller kranførere fra land ha opplevd noe unormalt med kranen i forkant av havariet.

Kranen og ulykken

Ut fra utseende til lagerflatene kan det se ut til at lageret ikke har vært holdt tilstrekkelig innsmurt med fett. Korrosjon har fått utvikle seg og har ødelagt lagerets herdede overflate, lagerkulene har fått valse ut den øvre kanten på lageret.

Hendelsen viser at det er viktig å følge alle henvisninger og vedlikeholdsintervall gitt av utstyrets produsent og leverandør. Loggføring som viser alt vedlikeholdet gjort på utstyret, bør være så detaljert at det ikke skaper usikkerhet i ettertid hva som er gjort eller ikke. Selv om overflater ser greie ut, kan utstyr som dette ha skjulte feil og mangler som ikke alltid er enkle å observere. En må alltid være på vakt for ulyder og endringer i bruken av utstyret. Ved usikkerhet bør en tilkalle leverandør for en mer detaljert gjennomgang og eventuelt utskifting av slitedeler.