Bildet fra venstre mot høyre:
Sjøfartsdirektør Olav Akselsen, Egil Legland (ABS), Øyvind J. Olsen, Johnny Stamnesfet (ClassNK), Matthias Wiese (DNV GL), Tony Bush (LR), Kristian Breidfjord, Christopher Alixius (RINA), Turid Stemre, Arild Viddal, Helge Topp (DSB), Terje Lohne (ABS), Amelie Labbé (BV), Bjørn Sissener (BV), Håvard Gåseidnes, Jon Rysst (DNV GL), Linda Bruås, Einar Aase, Lasse Karlsen, Valdemar Ehlers (LR), Nore Oddvar Nilsen (ClassNK). Foto: Steinar Haugberg 

Det er Sjøfartsdirektoratet som har ansvaret for kontroll av norske skip, men inspeksjon og tilsyn er delegert til disse selskapene. 

Årets møte fant sted ved hovedkontoret i Haugesund torsdag 9. april.

Vertskap for møtet var Sjøfartsdirektør Olav Akselsen. Sjøfartsdirektøren presenterte blant annet den siste utviklingen i NIS- og NOR-registrene og hvilke aktiviteter direktoratet fokuserer på for at Sjøfartsdirektoratet skal bli den foretrukne maritime administrasjonen for rederiene.

Helge Topp fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) deltok også på møtet. Han informerte om at regelverket for elektriske installasjoner på skip skal forenkles bl.a. ved at kravene heretter skal baseres på internasjonalt anerkjente standarder.

Her nevnes noen av de andre temaene som ble diskutert under dialogmøtet:

  • Norges plass og framgang på Paris MOU «White list» og funn fra uanmeldte inspeksjoner om bord på norske skip.
  • Funn fra direktoratets «Vertikalrevisjoner» av delegert tilsynsmyndighet.
  • Eksempler på den norske maritime næringens bidrag til framtidens skip (framtiden er her).


Sjøfartsdirektoratet har avtaler med disse klasseselskapene:

  • American Bureau of Shipping- ABS
  • Bureau Veritas- BVs
  • DNV GL AS
  • Lloyds Register of Shipping- LR
  • RINA S.p.A- RINA
  • Nippon Kaiji Kyokai- ClassNK

 

Du kan lese mer om de anerkjente selskapene her.