Dette vil gi en raskere prosess som forventes å gjøre håndtering og saksbehandling mer effektiv. 

-Direktoratet håper alle vil ta i bruk elektronisk innsending av tegninger og håper at dette også skal gi kortere saksbehandlingstid enn hva som er tilfelle i dag. I tillegg vil det gi en miljøgevinst i form av færre papirkopier, i og med at omfang av tegningskopier reduseres kun til de tegninger som skal være slått opp i fartøy, sier Lasse Karlsen som er teknisk direktør i Sjøfartsdirektoratet.

Spørsmål og svar angående dette temaet finner du her.

Kun tegninger i format større enn A1 skal heretter sendes inn som papirkopi i tillegg til elektronisk versjon.Elektronisk versjon skal være i formatet PDF/A. Fordelene med elektronisk tegningsbehandling er særlig knyttet til produksjon av papirtegninger pakking og postlogistikk som både tar verdifull tid, og krever ressurser i form av papir kopimaskiner og personell for ekspedisjon.

For prosessen i direktoratet vil det også bli rasjonalisering fordi intern håndtering og logistikk reduseres. 

-Det vil bli en raskere og mindre ressurskrevende prosess og praktiske ting som posthyller og arkivplass reduseres, påpeker Karlsen. 

Siden distribusjon fra elektronisk mottak og fem til rett arkiv og saksbehandler nå blir noen tastetrykk, håper direktoratet at de som tar i bruk elektronisk innsending av tegninger også vil merke en raskere respons. Direktoratet tror de fleste vil velge elektronisk tegningsbehandling.