Konvensjonen som på engelsk heter Maritime Labour Convention, 2006, trer i kraft 20. august 2013 etter at Filippinene ble det 30. landet som ratifiserte den. Norge ratifiserte MLC allerede i 2009 som det femte landet og det første europeiske landet. Dette er en meget god nyhet for verdens 1,2 millioner sjøfolk på verdensbasis som nå kan se frem til mer ordnede arbeids- og levevilkår til sjøs.

Konvensjonen har blitt ratifisert av en bredt sammensatt gruppe med land geografisk sett og omfatter de største flaggstatene som Panama til de minste statene som Palau, samt den største rekrutteringsstaten Filippinene. De 30 statene som har ratifisert dekker nesten 60% av verdensflåten. Når konvensjonen trer i kraft vil den erstatte 37 ILO-konvensjoner og rekommandasjoner.

Følgende land har ratifisert:

Antigua og Barbuda, Australia, Bahamas, Benin, Bosnia-Hercegovina, Bulgaria, Canada, Danmark, Filippinene, Gabon, Kiribati, Kroatia Kypros Latvia, Liberia, Luxemburg, Marshalløyene, Nederland, Norge, Palau, Panama, Polen, St Kitts and Nevis, St Vincent and the Grenadines, Singapore, Spania, Sverige, Sveits, Togo og Tuvalu.

Norges gjennomføring

MLC gjelder for alle skip uansett bruttotonnasje med enkelte unntak som fiskefartøyer. Alle skip over 500 bruttotonn i utenriksfart skal ha et sertifikat som attesterer at arbeids- og levevilkårene om bord er i henhold til konvensjonen og norsk lovgivning. Rederiene vil få et særlig ansvar for å sikre at sjøfolkene får ivaretatt sine rettigheter. MLC-tilsynet vil være integrert med ISM, og ISM-selskapet vil bli «MLC-rederiet» i henhold til skipssikkerhetsloven. Det er det klasseselskapet som rederiet benytter for ISM-sertifiseringen som skal utstede MLC- sertifikatet etter inspeksjon om bord.

Direktoratet vil komme tilbake med mer detaljert informasjon om hvordan norske rederier og klasseselskaper skal forholde seg.

Vi viser for øvrig til Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO sin pressemelding.