Høringen er også tilgjengelig på Sjøfartsdirektoratets nettsider (www.sdir.no).

Spørsmål om høringen kan rettes til juridisk seniorrådgiver Arild Viddal på telefon 52 74 51 43 eller e-post til: avi@sdir.no.

Nærmere om endringene i miljøsikkerhetsforskriften

IMOs Marine Environment Protection Committee (MEPC) har vedtatt endringer i den internasjonale konvensjonen om hindring av forurensning fra skip (MARPOL) gjennom resolusjon MEPC.343(78), og MEPC.344(78).

MARPOL er gjennomført i norsk regelverk ved henvisning i miljøsikkerhetsforskriften. Når konvensjonen endres, må også forskriften endres tilsvarende. Samtidig med at miljøsikkerhetsforskriften endres på bakgrunn av MARPOL-resolusjonene, oppdateres forskriften også med henvisning til MARPOL konsolidert versjon 2022 vedlegg I, II, III, IV, V og VI.

I tråd med dagens praksis publiseres en konsolidert oversettelse av MARPOL sammen med endringene i miljøsikkerhetsforskriften.

Høringen av endringsforskriften skjer forut for IMOs protestfrist for resolusjonen MEPC.343(78) som er 1. juli 2023. Høringen gjennomføres derfor under forutsetning av at endringene i MARPOL vedlegg I regel 28 nr. 3.1 trer i kraft.

Kort om endringene i MARPOL

Endringene i MARPOL som følger av de nevnte resolusjonene, er fremforhandlet i de relevante komiteene i IMO og vedtatt av MEPC i plenum. Norge utarbeidet posisjoner i samarbeid med næringen og deltok i forhandlingene. Næringen forutsettes å være godt kjent med endringene gjennom sine interesseorganisasjoner og informasjon fra Sjøfartsdirektoratet.

Endringene som følger av resolusjonene oppsummeres kort i det følgende:

MEPC.343(78)

MEPC.343(78) fastsetter endringer i MARPOL vedlegg I regel 28 nr. 3.1 om krav til lasteområdet i oljetankskip. Regel 28 nr. 3.1 regulerer oppdeling og skadestabilitet, herunder krav til vanntette dører.

Kravene til vanntette dører har blitt endret for å harmonisere med reglene i SOLAS om hvordan vanntette dører håndteres i skadestabilitetsberegninger for lasteskip. Forskjellene er knyttet til typen vanntette dører og til tekniske og operasjonelle krav, inkludert bruk av slike dører. Endringen i regel 28 nr. 3.1 vil kunne gi større valgfrihet i utformingsfasen og gjelde for alle skip. Endringen vil ikke ha direkte innvirkning på eksisterende skip.

Resolusjonen trer i kraft 1. januar 2024. Endringer i MARPOL vedlegg I inkorporeres i miljøsikkerhetsforskriften § 4.

MEPC.344(78)

MEPC.344(78) fastsetter endringer i tillegg (Appendix) I til MARPOL vedlegg II. I revidert «GESAMP Reports and Studies No. 102» er kolonne C3 (Giftighet ved innånding) delt opp slik at den skiller mellom giftighetsrater basert på damp/tåke, kun tåke og kun damp. Kolonne E1 angir flammepunktrater for de ulike kjemikaliene. Det er Sjøfartsdirektoratets vurdering at endringene ikke vil påvirke næringen.

Resolusjonen trer i kraft 1. november 2023. Endringer i MARPOL vedlegg II tas inn i miljøsikkerhetsforskriften § 7 ved henvisning.

Administrative og økonomiske konsekvenser

Sjøfartsdirektoratet forutsetter at endringene er kjent for næringen.

Sjøfartsdirektoratet kan ikke se at endringene etter MEPC.343(78) vil få nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser ettersom endringene i hovedsak er regeltekniske, eller innebærer mindre omfattende utstyrskrav som utelukkende gjelder for nybygg.

Sjøfartsdirektoratet kan heller ikke se at endringene etter MEPC.344(78) vil ha noen økonomiske eller administrative konsekvenser. Endringene er mest relevante for GESAMP/EHS-arbeidsgruppen (Environmental Hazards og Harmful Substances), som evaluerer nye flytende kjemikalier som skal transporteres i bulk.

 

Vedlegg:

horingsinstanser.PDF

FORSLAG TIL FORSKRIFT OM ENDRING AV FORSKRIFT OM MILJØMESSIG SIKKERHET FOR SKIP OG FLYTTBARE INNRETNINGER.PDF

(nor) MEPC.344(78).PDF

(nor) MEPC.343(78).PDF