Bakgrunn

Aktører i næringen henvendte seg til Sjøfartsdirektoratet første gang i 2014 for å utrede muligheten for å frakte laster mellom offshorebaser på norskekysten. Aktørene viser til at et skip som kan transportere dekkslast, tørrlast og flytende laster i bulk samtidig, bidrar vesentlig til overføring av transport fra vei til sjø. Tilsvarende laster kan i dag fraktes samtidig på skip som brukes i en støttefunksjon i offshorevirksomhet, såkalte OSV – Offshore Support Vessel.

Sjøfartsdirektoratet har sett på mulighetene i regelverket og vurdert sikkerhetsaspekter for miljø, mannskap og skip. Direktoratet kom frem til at andre skip enn OSV, for eksempel stykkgodsskip, kan gis dispensasjon for å frakte samme type laster mellom offshorebaser på norskekysten forutsatt at de oppfyller de samme betingelser som på OSV.

Den 1. januar 2021 kom det nye krav til frakt av skadelige og farlige flytende laster i bulk.

Se vårt rundskriv RSR 17-2020 for mer informasjon. Endringene omfatter i korte trekk blant annet:

  • endrede føringsbetingelser for mange flytende stoffer fraktet i bulk,
  • nye føringsbetingelser for returlaster som fraktes fra offshoreinstallasjoner, og
  • implementering av IMO-resolusjonen A.1122(30) Code for the Transport and Handling of Hazardous and Noxious Liquid Substances in Bulk on Offshore Support Vessels (OSV Chemical Code) for skip som er bygget på eller etter 1. januar 2021.

Disse endringene har gjort at Sjøfartsdirektoratet nå har vurdert vilkårene for å få dispensasjon på nytt.

Definisjoner

Med offshore-relaterte skadelige og farlige flytende stoffer menes de stoffer som er listet i vedlegg 1 i dette rundskrivet.

Med et skip som brukes i en støttefunksjon menes

a) et skip som primært brukes til transport av forråd, materialer og utstyr til og fra en fast eller flyttbar boreinnretning eller installasjon og andre liknende offshoreinstallasjoner

b) et skip, herunder et brønnstimuleringsfartøy, som primært brukes til å støtte driften av en offshoreinstallasjon. Flyttbare boreinnretninger, kranlektere, rørleggingslektere eller flytende boligenheter er ikke skip som brukes i en støttefunksjon.

Regelverk

Frakt av farlig flytende last reguleres i forskrift 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip, mens frakt av skadelige flytende stoffer i bulk er regulert i forskrift 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger. I henhold til disse forskriftene skal skip som frakter farlige eller skadelige flytende stoffer i bulk i utgangspunktet oppfylle IBC-koden.

 

Begge forskriftene åpner imidlertid for at skip som brukes i en støttefunksjon i petroleums-virksomhet offshore, og som fører begrensede mengder av slik last, i stedet kan oppfylle IMOs regelverk for transport og håndtering av skadelige flytende stoffer i bulk på offshore støttefartøy. Det vil si resolusjon A.1122(30) (OSV Chemical Code). Dersom skipet er bygget før 1. januar 2021 kan resolusjon A.673(16), som endret ved MEPC.158(55) og MSC.236(82), følges. Støttefartøyene kan på denne måten sertifiseres for samtidig transport av dekkslast, tørrlast i bulk og begrensende mengder farlige og skadelige stoffer i bulk til og fra en installasjon offshore.

 

Åpningen for å føre begrensede mengder skadelig og farlig last som omtalt i forrige avsnitt gjelder bare for OSV. Sjøfartsdirektoratet kan imidlertid gi dispensasjon til andre skip i innenriksfart i enkelte tilfeller, jf. § 7 i forskrift av 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger og § 14 i forskrift 1. juli 2014 nr. 944 om farlig last på norske skip. Forskriftene setter vilkår om at rederiet enten godtgjør at kravet ikke er vesentlig og at det anses sikkerhetsmessig forsvarlig, eller at det godtgjøres at kompenserende tiltak vil opprettholde samme sikkerhetsnivå som i forskriften ellers.

Vilkår for å få dispensasjon

Sjøfartsdirektoratet kan gi dispensasjon til frakt av offshore-relaterte skadelige og farlige flytende stoffer i bulk mellom offshorebaser på norskekysten til lasteskip som

  1. oppfyller kravene i OSV Chemical Code, eller
  2. som
    1. oppfyller kravene for nye skip i resolusjon A.673(16), som endret ved MEPC.158(55) og MSC.236(82), og
    2. oppfyller kravene i “Guidelines for the design and construction of offshore supply vessels, 2006” MSC.235(82) som endret ved MSC.335(90), og
    3. er bygget før 1. januar 2021, og
    4. tidligere har fått dispensasjon til frakt av offshore-relaterte skadelige og farlige flytende stoffer i bulk.

Det må sendes inn skriftlig søknad om dispensasjon i hvert enkelt skip.

Søknaden sendes til Sjøfartsdirektoratet, men for skip som er delegert sendes søknaden via klasseselskapet.

For skip uten klasse, sender rederiet inn følgende skjema til Sjøfartsdirektoratet fra Skjemakatalogen:

  1. KS-0115 Begjæring om tilsyn for Sertifikat for egnethet for farlige og skadelige flytende stoffer i bulk på offshorefartøy (OSV kjemikaliekoden)
  2. KS-0123 Melding om ombygging

I beskrivelsen av endringen skal det komme frem at fartøyet ønsker en dispensasjon for transport av offshore-relaterte skadelige og farlige flytende laster i bulk mellom offshorebaser på norskekysten som beskrevet i RSV 01-2023.

Dette skjemaet må sendes som et vedlegg på e-post til post@sdir.no.

Når Sjøfartsdirektoratet får inn disse skjemaene, vil vi begynne å saksbehandle de begjærte endringene og rederiet vil bli informert om hvilken dokumentasjon som må lastes opp på «Min side fartøy».

Sjøfartsdirektoratet kan vurdere frakt av andre stoffer enn de som er listet i vedlegg 1, dersom det kan dokumenteres at stoffet som skal fraktes, brukes i petroleumsvirksomhet offshore, har et flammepunkt over 60⁰C, ikke må fraktes på en type 2 skip eller et type1 skip, ikke er en syre og ikke er vurdert som giftig.

Sjøfartsdirektoratet vil sette vilkår om at årlige-, mellomliggende-, og fornyelsesinspeksjoner etter OSV Chemical Code eller resolusjon A.673(16) blir overholdt.

Dersom Sjøfartsdirektoratet gir dispensasjon, vil vilkårene for dispensasjonen komme frem av vedtaksbrevet som skal oppbevares om bord.

Sjøfartsdirektoratet vil ha fokus på at rederiets og skipsførerens plikter i forbindelse med sikkerhetsfamiliarisering og opplæring for frakt og håndtering av offshore-relaterte skadelige og farlige flytende laster til enhver tid er oppfylt, jf. forskrift 22. desember 2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk.

Dedikerte og relevante prosedyrer skal inkluderes i rederiets sikkerhetsstyringssystem (ISM), jf. forskrift 5. september 2014 nr. 1191 om sikkerhetsstyringssystem for norske skip og flyttbare innretninger.