Bakgrunn

Nødpeilesenderens nødmelding er en unik hex-kode, hvor MMSI ID 98MIDxxxx er en del av koden som blir prosessert gjennom Cospas-Sarsat sitt landbaserte SAR-system. SAR-systemet oppfatter i disse tilfellene hex-koden som korrupt. Det betyr at en slik nødmelding ikke blir videreformidlet til hovedredningssentralen.

Sjøfartsdirektoratet vil presisere at denne problemstillingen er uavhengig av produsent av nødpeilesendere.

Tiltak:

Sjøfartsdirektoratet ber fartøy og rederier som har eller mistenker at de har denne typen nødpeilesender om å sjekke hvilket MMSI-nummer de er programmert med. Dette kan sjekkes i radiolisensen eller på selve nødpeilesenderen.

Fartøy som har berørte nødpeilesendere må ta kontakt med sin forhandler for omprogrammering av disse så snart som mulig, men senest innen 1. april 2022. Inntil problemet med videreformidling av nødmeldinger er løst, vil det ikke være tillatt å ha nødpeilesendere programmert med MMSI 98MIDxxxx på norske fartøy. Vi viser i den sammenheng til skipssikkerhetsloven § 11, som slår fast at "et skip skal drives og vedlikeholdes på en slik måte at det ut fra skipets formål og det fartsområdet det er bestemt for, gir betryggende sikkerhet for liv og helse, miljø og materielle verdier". Videre viser vi til at både skipsfører og andre som har sitt arbeid om bord har plikt til å medvirke til at driften og vedlikeholdet av skipet til enhver tid er sikkerhetsmessig forsvarlig, jf. henholdsvis §§ 19 andre ledd bokstav a og 20 første ledd bokstav a.

 

Eksempel nedenfor viser riktig og feil programmering/merking når det gjelder MMSI-nummer på båter (livbåter, MOB-båter etc.) tilknyttet et moderskip: