Formålet med dekksbelysning er å sikre at mannskap som oppholder seg på dekk, kan utføre oppgavene sine på en sikker måte. Dekksbelysningen skal være tilstrekkelig og hensiktsmessig for jobben som skal gjøres, men lyset må ikke medføre at lanterner og lyssignaler blir mindre synlige for andre fartøy.

Tiltak

Mannskapet og brobesetningen må vurdere bruken av og behovet for dekksbelysning, da lyset kan føre til forveksling med lanterner eller redusert synlighet av lanterner som nevnt i Sjøveisregel 20.

 

Når et fartøy er underveis, må dekksbelysningen reduseres til et minimum for å sikre eget nattsyn for sikker navigering og for å ikke skape farlige situasjoner for annen skipstrafikk. I tvilstilfeller skal det utvises aktsomhet og vurderes om annen trafikk har forstått situasjonsbildet. Nødvendige tiltak må iverksettes for å sørge for sikker navigering.

Krav til risikovurdering

Det stilles krav til risikovurdering av farer om bord. Vurderingene som gjennomføres, bør også inkludere problemstillinger og farer som kan oppstå utenfor eget fartøy, og for fartøy i nærheten. Faremomenter knyttet til arbeidsoppgaven og bruk av dekksbelysning må vurderes.

Referanse til relevante forskrifter:

Sjøveisreglene

Del C – Lanterner og signalfigurer

Regel 20. Anvendelse

(a)       Reglene i denne del skal følges i all slags vær.

(b)       Reglene om lanterneføring skal følges fra solnedgang til soloppgang. I dette tidsrom skal ingen andre lys vises, unntatt slike lys som ikke kan forveksles med de lanterner som er nevnt i disse reglene, og som ikke nedsetter deres synlighet, utydeliggjør deres særpreg eller hindrer at det holdes ordentlig utkikk.

Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip

§ 2-2 Risikovurdering

§ 2-3 Tilrettelegging og organisering av arbeidet