Det er rederiets ansvar å påse ved kjøp, vedlikehold og ombygging at fartøyet oppfyller norske krav for asbest. Asbest har hatt en rekke bruksområder om bord som f.eks. isolasjonsmateriale mot brann, varme, kulde, fuktighet og støy, før en ble klar over de helseskader som asbest kan forårsake. Når rederiet kjøper produkter fra utlandet er det viktig å være klar over at andre land kan ha andre retningslinjer for bruk av asbest.

Forskrift 6. desember 2018 nr. 1813 om gjenvinning av skip og flyttbare innretninger (se virkeområdet) setter krav til at rederiet skal kartlegge og føre en fortegnelse over farlige stoffer om bord (IHM Part I). Uavhengig av denne kartleggingen skal alle funn av farlige stoffer om bord håndteres etter gjeldende regelverk for de ulike materialene.

Gjeldende krav for asbest om bord på norske skip

Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip gjelder for alle næringsfartøy, uavhengig av størrelse og fartøytype. Forskriften forbyr bruk av asbest, jf. § 10-1 (1). Det er gjort unntak for prefabrikkerte asbestpakninger og friksjonsbelegg etc. som ikke trenger bearbeiding om bord, så sant en risikovurdering etter § 2-2 ikke viser at dette er til skade for mennesker.

Asbest er totalforbudt på SOLAS-fartøy bygget etter 2011, jf. forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip (byggeforskriften) § 3, som viser til SOLAS. I SOLAS er asbest regulert i Regel II-1/3-5 punkt 2. Ved funn av asbest om bord som utgjør en risiko, skal dette fjernes umiddelbart. Alle resterende funn av asbest om bord på SOLAS-fartøy skal fjernes i løpet av tre år, jf. punkt 13 i vedlegget til MSC/Circ. 1374. Det stilles spesifikke krav til hvem som kan utføre dette arbeidet. Forbudet og kravet om fjerning, gjelder for alle nyinstallasjoner av asbest etter 2011, uavhengig av skipets byggedato.

For passasjerskip i innenriksfart har det i tillegg vært forbudt å montere nye materialer som inneholder asbest siden 28. mars 2000 (forskrift 28. mars 2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriks fart).

Tiltak

Ved funn eller mistanke om asbest ber Sjøfartsdirektoratet rederiet om å sette seg inn i gjeldende regler for asbest om bord i skip, og følge de tiltak og retningslinjene som er gitt for håndtering og sanering.

Henvisninger

  1. Forskrift 1. juli 2014 nr. 1072 om bygging av skip (byggeforskriften)
  2. 1/Circ. 1374 og Msc. 1/Circ. 1379, som det er henvist til i fotnote i SOLAS Regel II-1/3-5, redegjør nærmere for hvordan dette skal forstås. I tillegg foreligger to rundskriv, MSC/Circ. 1045 og MSC. 1/Circ. 1426, som utdyper dette ytterligere.
  3. Forskrift 28. mars 2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip i innenriks fart
  4. Forskrift om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for de som har sitt arbeid om bord på skip
  5. Forskrift 6. desember 2018 nr. 1813 om gjenvinning av skip og flyttbare innretninger (se virkeområdet)