- Vi innfører dette som en prøveordning for å finne en optimal løsning som vil dekke næringens behov, eksempelvis når norske skip befinner seg i andre tidssoner enn Norge, sier Sjøfartsdirektør Olav Akselsen

Som en del av arbeidet med bedret service og kundefokus så har direktoratet intensivert arbeidet med kontaktmøter med næringen – enten gjennom besøk hos enkeltrederier og organisasjoner eller ved samling for flere aktører langs hele kysten.

Dette har blitt tatt imot svært positivt og innspillene fra møtene er en viktig del av det forbedringsarbeidet som direktoratet nå jobber med. På møtene har også direktoratet fått presentert arbeidet som gjøres med digitalisering av flere tjenester. Dette vil gjøre tjenester tilgjengelig døgnet rundt – eksempelvis elektronisk søknad om personlige sertifikater for sjøfolk og refusjonsordningen.

Når vaktordningen nå utvides til å ta imot flere typer hastesaker så er dette også begrunnet i ønske om bedre service og økt tilgjengelighet. Erfaringene den første tiden vil bli brukt til å evaluere ordningen og deretter gjøre nødvendige justeringer. Ordningen er først og fremst tenkt for hastesaker og henvendelser fra næringen som opererer i andre tidssoner.

- Vi håper dette vil bli tatt imot positivt og vi får frem budskapet om at vi ønsker å ha fokus på service. Samtidig vil det være noe begrenset hva som kan løses pr telefon, men der vil vi også sikre gode rutiner for oppfølging neste dag for de henvendelsene som ikke kan løses der og da, sier Akselsen.

Henvendelser vedrørende registrering av skip vil da også gå via den nye vakttelefonen - som nås via vårt ordinære telefonnummer 52 74 50 00.