Retningslinjer for revurdering av livbåtkoker, herunder utskifting av dårlige kroker ble også vedtatt. Med denne beslutningen har IMO funnet en løsning på et problem som her vært drøftet i mange år. IMOs konvensjon om sikkerhet til sjøs (SOLAS) beskriver krav til regelmessige øvelser der livbåter skal låres, kjøres på sjøen og heves tilbake til lagringsstedet for disse båtene. Dessverre har dette kravet til øvelser ført til at mange ulykker har skjedd, der livbåter helt utilsiktet har falt i sjøen med katastrofale utfall, som følge av ustabile kroker.

Norge, med Sjøfartsdirektoratet i spissen, har gjort mange forsøk for å rette søkelyset på vedlikehold av slike kroker og å utvikle strengere konstruksjonsmessige krav. Det er strengere konstruksjonsmessige krav som nå er vedtatt av IMO. Dette evaulerings-/utskiftingskravet rammer primært alle skip registrert i NIS. I tillegg vil det gjelde lasteskip i NOR som går i stor kystfart, nord- og østersjøfart og europeisk fart og hurtigruteskip som leilighetsvis går som NIS-skip.

I korte trekk er dette konsekvensene av vedtaket:

1. Strengere krav til design av nye kroker innføres fra 1. januar 2013.

2. Innen 1. juli 2013 skal eksisterende kroktyper revurderes iht. vedtatte retningslinjer om testing av kroker. Kroker som ikke består testene må gjennomgå modifisering og nye tester. Kroktyper som ikke er testet eller som ikke består testene vil ikke bli tillatt brukt.

3. De eksisterende krokene som viser seg å ikke tilfredsstille revurderingskravene skal innen 1. juli 2019 være forskriftsmessig modifisert eller skiftet ut med nye godkjente kroker.

4. Skip som har kroker som må modifiseres eller skiftes ut oppfordres til å installere "fall preventer devices "(FPD) i påvente av modifisering eller utskiftning.

5. Det er utviklet retningslinjer for testing og utskiftning av kroker og for installering av FPD.
Næringen må engasjere seg for å fastlegge om eksisterende skip har kroker som kan godkjennes med eller uten modifikasjoner. Fristen for å gjøre dette er satt til 1. juli 2013.

Nybygg:
For skip som blir kjølstrukket på eller etter 1. juli 2014, oppfordrer MSC 89 til at kroker som oppfyller de nye kravene blir tatt i bruk.