Foruten antall omkomne så har også antallet registrerte personulykker hatt en stabil positiv utvikling de siste fem årene. De foreløpige tallene for 2013 tyder på at antallet registrerte ulykker vil ligge like under gjennomsnittet for femårsperioden, med 252 registrerte hendelser. En stor overvekt av disse ulykkene skyldes fall om bord på fartøyet, eller støt- og klemskader.

- Sammenligner vi med 2009 så har antall omkomne blitt redusert fra 23 til 8, noe som er en svært positiv utvikling. Med unntak av 2012 har vi også hatt en jevn nedgang i antall personulykker. At den positive trenden holder seg viser viktigheten av å hele tiden jobbe med holdning til sikkerhet og forebyggende tiltak, sier Akselsen.

Samtidig som det er en positiv utvikling for personulykkene så går antall skipsulykker og hendelser med skip opp. Mye av økningen skyldes kontaktskader med hurtigbåter og ferger, men statistikken viser også at det registreres flere branntilfeller enn tidligere.

-Det er bekymringsfullt at vi ser en så markant økning i ulykker med passasjerskip, selv om mange av de registrerte hendelsene er mindre alvorlige kontaktskader med kai. Men særlig utviklingen i antall tilfeller med brann vekker bekymring, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.

Analyse av ulykkesutviklingen danner også grunnlag for direktoratets fokusområder, som i 2014 blir rettet mot brann.

-Vi ser at det i 2012 og 2013 har vært en økning i ulike tilfeller av brann om bord i flere typer skip. Ut fra en helhetlig vurdering finner vi det da riktig å ha sette inn tiltak for å forebygge dette, sier Akselsen.

Selv om sikkerheten om bord i følge skipssikkerhetsloven er reders ansvar, så er dette også noe direktoratet jobber mye med. Blant annet vil brannrisiko bli et særlig område en ser på ved inspeksjoner om bord på skip i 2014. En har også gjort tilgjengelig sjekklistene som inspektørene vil bruke slik at rederiene også kan følge dette opp. Dette har direktoratet hatt gode erfaringer med – senest i forbindelse med flere sikkerhetskampanjer rettet mot små fiskefartøy. Ut over dette har direktoratet fokus på sikkerhet gjennom tiltak som:

  • dialog med næringen
  • oppfølging av tilrådninger fra Statens havarikommisjon for sjøtransport
  • risikobasert tilsyn
  • arrangerer årlig Sjøsikkerhetskonferanse
  • uanmeldte tilsyn og havnestatskontroller